Ačkoli vůbec první rám Festka, dokončený v únoru 2011, byl vyrobený z nerezové oceli, naše první karbonové kolo spatřilo světlo světa jen o několik měsíců později. Vzhledem k tomu, že karbon se postupně stal převládajícím materiálem, ze kterého naše kola stavíme, rozhodli jsme se připomenout si toto výročí jako oslavu tohoto úžasného materiálu, který Festka používá v takové podobě a takovým způsobem, jako nikdo jiný,“ říká spoluzakladatel společnosti Festka Michael Moureček.

Po čtyřleté pauze od cyklistiky, která následovala po předčasném ukončení jeho profesionální kariéry, se Mourečkův zájem o jízdní kola opět vzbudil, když mu jeho rodina nabídla peníze na nákup nového kola jako dárek k narozeninám. Při této nabídce byl přítomen také Michaelův blízký přítel Ondřej Novotný, který se sám jako vášnivý hobby cyklista rozhodl Michaelovi pomoci při hledání jeho dalšího kola.

Brzy vyšlo najevo, že žádný z výrobců rámů, natož sériových výrobců, nebude schopen splnit jeho očekávání. A tak se zrodila Festka. Pokud víte, co chcete, a nemůžete najít nikoho, kdo by to pro vás dokázal vyrobit, musíte to udělat sami. Společnost se zrodila v garáži, vyráběla na míru vyrobené rámy z oceli a hliníku a experimentovala s karbonem. Díky změně týmu a odvážnému projektu předprodeje Festka později vyrobila dvě stě karbonových rámů ZERO – prvního vlastního modelu navrženého pro sériovou výrobu. Tragická ztráta klíčového člena týmu však dala podnět začít znovu na zcela nové úrovni – což bylo předvojem k tomu stát se předním výrobcem ručně vyráběných kol.

Naším cílem bylo navrhnout jízdní kola, která budou fungovat bez kompromisů,“ dodává Ondřej Novotný.

loading...

Festka ONE byl prvním rámem, který vyrobil tým postavený na novém principu: každý ve Festce musí být nejlepší ve svém oboru. Tato cesta vedla k mnoha zásadním spolupracím se společnostmi a institucemi od Českého vysokého učení technického v Praze po Evropskou vesmírnou agenturu, ale možná nejdůležitější bylo, že zavedla Festku ke dveřím společnosti CompoTech – jednoho z předních světových zpracovatelů uhlíkových vláken, který je dnes spolutvůrcem a dodavatelem trubek z tkaných uhlíkových vláken pro rámy Festka.

Dnešní Festka je společnost na špičce vývoje jízdních kol. Pod vedením svých zakladatelů spolupracuje s předními výrobci pokročilých materiálů a předními výzkumnými pracovníky v oblasti strojírenství a technologie. Díky tomu, že jsou všechny fáze výroby plně pod kontrolou společnosti, je Festka v segmentu hi-endových jízdních kol jedinečná. 

V dnešní době je jízda na kole Festka důvodem k hrdosti pro lidi ze všech koutů světa. Všechno, co Festka dělá, je poháněno jedinou touhou – stavět mimořádná kola. Kola FESTKA.

Limitovaná edice X

V rámci oslav svého desetiletého výročí vyrobila Festka deset kusů limitované edice každého ze svých tří nejprodávanějších modelů kol. Sjednocujícími rysy jejich designu, který vytvořil umělecký ředitel společnosti Tomáš Hnida, jsou surový karbon s grafikou provedenou v 24karátovém zlatě. Rámy jsou ve spodní části označené římskou číslicí X, symbolizující 10. výročí společnosti, stejně jako počet kusů limitované edice. Každé z výročních kol je dále označeno pořadovým číslem 1–10.

První kolo této výroční limitované edice je Festka Scalatore X – špičkový silniční model od Festky a černočerná karbonová kráska. Při této zvláštní příležitosti je dodáván výhradně s pečlivě vybranými komponenty, včetně klik SRM s integrovaným wattmetrem, kokpitu Darimo a karbonových kol Lightweight.

Druhé kolo z limitované edice je Festka Doppler X. Doppler, který byl uveden na trh v roce 2015, se pro Festku postupně stal ikonickým modelem. V nepříliš veliké konkurenci cyklistických rámů, vyrobených z kombinace titanu s karbonem, šla Festka proti proudu tím, že Titan použila na rovných trubkách a spoje vyrobila karbonové, zatímco ostatní výrobci volili opačnou konstrukci.

Tento výroční model má jedinečnou povrchovou úpravu. Titanové trubky jsou potaženy pomocí technologie Diamon-Like Carbon (DLC) – moderní metody odolného povlaku používaného u výrobků vystavovaných tření a jiným příčinám opotřebení. V tomto případě je efekt vysoce dekorativní, zejména v kombinaci s pískovanými liniemi základního designu tohoto modelu. Toto kolo je nabízeno s pečlivě vybranými komponenty, včetně sady Campagnolo Super Record 12s, titanových klik Cane Creek, převodníků a rotorů kotoučových brzd Carbon TI, karbonových kol Lightweight Wegweiser EVO a karbonového kokpitu Schmolke. Řetěz KMC je také potažen metodou DLC, což zajišťuje jeho pevnost, odolnost proti korozi a snížení opotřebení a tření.

Třetím a posledním výročním kolem je skvělý zástupce nejmladšího modelu ve firemní flotile – Festka Rover X. V roce 2018, kdy byl model původně představen, se jednalo o vyvrcholení několikaleté práce ve výzkumu a vývoji a několika dílčích kroků k výrobě terénního kola se silničními řídítky a bez odpružení. Postupem času se pro kola tohoto typu vžilo označená gravel, neboli štěrkáč. Model je vybaven kokpitem ENVE a koly SES, sedlem Selle Italia SLR Boost a osazením SRAM Force eTap Wide 2x.

ČASOVÁ OSA

  • 2010 - Založena Festka.
  • 2011 - První karbonový rám – váží pouhých 730 gramů – vyrobený technologií lepených trubkových spojů
  • 2012 - Festka přidává do své nabídky rám z nerezové oceli a poprvé se účastní výstavy NAHBS (North American Handmade Bicycle Show)
  • 2013 - Na trh je uveden Festka Zero – karbonový rám se spoji. Společnost staví rám pro projekt Rapha Continental a otevírá dílnu/showroom v centru Prahy.
  • 2014 - Festka zve uznávané grafické designéry a umělce k účasti na tvorbě návrhů. Zrodila se Festka Art Edition. Představuje model Festka Asphalt, titanové závodní silniční kolo, které poskytuje vysoký komfort, a Festka ONE, první karbonový rám vyrobený z trubek z tkaných uhlíkových vláken.
  • 2015 - Festka Doppler přináší jedinečné řešení pro spojení titanových trubek pomocí uhlíkové laminace. Má jedinečný vzhled a poskytuje zážitek z jízdy jako žádný jiný rám na trhu. Jízdní kola Festka debutují na trati na mistrovství světa. Martin Bláha a Vojtěch Hačecký v Paříži končí na šestém místě.
  • 2016 - Festka vyrábí prototyp rámu pro gravelová kola s plochou kotoučovou brzdou a jedinečně tvarovanými řetězovými vzpěrami z tkaných uhlíkových vláken. Tým pro výzkum a vývoj společnosti Festka je součástí inkubátoru Evropské vesmírné agentury BIC Praha.
  • 2017 - Festka Spectre – kompletní závodní rám – je k dispozici v silniční i závodní verzi. Jeho jedinečné rovné řetězové vzpěry dodávají modelu Spectre výjimečnou tuhost. Na modelu Spectre jezdí závodní tým Dukly Praha a několik členů české reprezentace.
  • 2018 - Festka úzce a intenzivně spolupracuje s Evropskou kosmickou agenturou a vyvíjí Scalatore – rám, který jedinečným způsobem kombinuje nízkou hmotnost, vysokou tuhost a pohodlí. Ve stejném roce dostává cenu Design & Innovation a mnoha prvním majitelům dělá velkou radost.
  • 2019 - Festka vstupuje do světa gravelových kol – s modelem Rover – po čtyřech letech vývoje. Unikátní vedení uhlíkových vláken při jejich tkaní dodává tomuto rámu tuhost a pohodlí, které jezdci ocení na nerovných silnicích.
  • 2020 - Festka úzce spolupracuje se společností CompoTech – spolu vývojářem a výrobcem trubek z tkaných uhlíkových vláken, ze kterých Festka vyrábí své rámy – zahajuje velký výzkumný a vývojový projekt, jehož cílem je přezkoumat a případně vylepšit každou trubku použitou ve výrobním procesu.