Po 49. včera v podvečer odstartovala prologem Velká cena Gemenc. Centrem třídílného etapového závodu je jihomaďarské třicetitisícové město Szekszárd. Nedaleko od něj se v povodí Dunaje nalézá přírodní rezervace, lužní les s unikátní faunou a flórou, který nemá v Evropě obdoby, a odtud název závodu.

Etapák se poprvé v kalendáři UCI objevil v roce 2004, a jelikož si dal občas pauzu, tak letos je to po deváté. V posledních dvou uskutečněných ročnících se na stupně vítězů prosadili čeští cyklisté. V roce 2018 stanul na konečném 2. místě Michael Kukrle, vloni stejné umístění zopakoval Tomáš Bárta.

Letos se na start postavilo 26 týmů vesměs o šesti závodnících. Jsou mezi nimi i všechny tři české kontinentální celky ATT Investments, Elkov Kasper a Tufo Pardus Prostějov.

Z úrovně ProTeams je tu novozélandský Bolton, z Continental Teams polské Voster a Mazowsze, slovinské Adria Mobil a Ljubljana, italské Beltrami a Gallina, maďarský Epronex, nizozemský Universe, německá Maloja, rakouský Hrinkow, americký Novo Nordisk DT, rumunský Mentorise a také oba slovenské Dukla Bánská Bystrica a RRK Group se čtyřmi českými jezdci v sestavě. Do počtu 26 doplňují startovní pole klubové celky z Norska, Itálie, Slovinska, Polska, Rakouska a pochopitelně Maďarska.

Letošní ročník se vrátil k modelu z let 2017 a 2018, kdy závod začal prologem a následovaly dvě etapy. Prolog má pouhé 2 km, ale během nich je nutno vystoupat o 90 metrů výš. Nejtěžší pasáž o 15% sklonu přišla v samém závěru, směřujícímu na vrchol místní vyhlídky Kalvárie. V minulosti nechávali organizátoři jezdce stoupat po hrubé městské dlažbě, letos mohli v nejtěžší pasáži využít vyasfaltovaný pruh.

Filip Řeha časem 3:45,35 překonal letitý traťový rekord z roku 2001 a do dnešní 178 km dlouhé etapy s převýšením pouhých 900 metrů odstartuje v modrém dresu lídra závodu. V loňském ročníku velmi podobně vystavěná etapa vyústila do hromadné koncovky téměř stovky závodníků.

V druhé desítce včerejšího prologu najdeme další tři závodníky českých týmů, konkrétně na 11. místě Tomáše Přidala (Elkov Kasper) +0:09, na 14. Matúše Štočka a na 16. Tomáše Jakoubka (oba ATT Investments) oba +0:11 min.

Po prologu se rozdaly všechny dresy, o něž se tu soutěží, tedy modrý pro nejlepšího v celkové klasifikaci, bílý pro nejlepšího jezdce do 23 let, který také patří Filipu Řehovi, zelený nejlepšího v bodovací a oranžově puntíkatý nejlepšího ve vrchařské soutěži, a konečně červený pro nejlepšího maďarského závodníka.

S ohledem na jen mírně zvlněný profil obou etap mohou hrát velmi důležitou roli bonifikační vteřiny z rychlostních prémií (3-2-1“), které jsou v každé etapě vypsány tři, a v cíli (10-6-4“).

Pokud tedy dojde na hromadné koncovky, mají největší šance z Elkov Kasper Dominik Neuman a Daniel Mráz, z ATT Investments Pavel Kelemen a Matúš Štoček. Bez šancí nejsou ani Prostějovští, z nichž většina kombinuje silnici s dráhou, takže rychlost by měla být jejich předností.

Vrchařských prémií je dohromady sedm a odehrají se ve stoupáních kolem 2 km o průměrném sklonu kolem 5 %.

V týmech je po prologu nejlepší Bolton, jehož závodníci se srovnali od 4. do 6. místa a k tomu přibrali ještě i místo 9., před Lubljanou, jejíž zástupci obsadili zbylá místa na pódiu, třetí pozici drží cyklisté Elkov Kasper.

Celá akce má ve skutečnosti čtyři díly. Tím posledním je nedělní večerní kritérium v ulicích Szekszárdu. Do etapového závodu se sice nezapočítává, ale je atraktivní a diváky hojně navštěvovanou tečkou za maďarským závodem. Loni tu skončil na 2. místě Matúš Štoček.

Výsledky.