Čtvrteční podvečer na pražské Náplavce patřil představení projektu Zapni světlo, které má pomoci ještě k větší bezpečnosti cyklistů a dalších sportovců na silnicích a cyklostezkách. Na svědomí ho má firma Schindler, která se zabývá distribucí cyklistického vybavení a kol po střední Evropě.

„Impulz ke vzniku iniciativy Zapni světlo byla rozhodně bezpečnost. Snažíme se naše zákazníky, ať už na velkoobchodu nebo i na maloobchodu, vzdělávat ohledně bezpečnosti. Je to používání helmy nebo také používání světel v dopravě,“ rozpovídal se o vzniku projektu zástupce firmy Schindler Tomáš Vokrouhlík. 

Zmínil také porovnání se světem. „Používání světel je jako standard ve Španělsku nebo v Itálii dlouhodobě vidět. Chceme, aby naši zákazníci věděli, co je trendem, a hlavně, aby byli na silnici v bezpečí. To je to nejdůležitější. Provoz je čím dál větší a silnice jsou přetížené. Když bude cyklista vidět, tak to bude jen dobře,“ zmiňuje Tomáš Vokrouhlík.

Součástí projektu jsou také ambasadoři z řad slavných sportovců Jan Hruška, Peggy Marvanová, Damjan Siriški a Eva Adamczyková. „Takové iniciativy jsou důležité. Život je ta nejcennější věc, co máme. Když se člověk začne na kole po silnicích nebo ve městech pohybovat, zjistí, že to není taková sranda,“ hodnotí projekt Zapni světlo světová ikona snowboardcrossu Eva Adamczyková.

IMG_3883.jpg

V rámci něj se snaží firma Schindler a jeho partneři také vyvracet různé mýty, které mezi cyklisty kolují. Projekt upozorňuje na nutnost osvětlení i přes den, protože špatně jde vidět například v lese, pod mostem, ve stínu a když svítá nebo se naopak smráká. Dále vysvětluje, že jen odrazky na kole nestačí. Ty totiž odráží pouze přímé světlo a přes den nefungují. Dobrá světla dokážou vyzařovat světlo v úhlu až tří set třiceti stupňů, takže jde cyklista vidět také z boku.

Práci svého partnera si pochvalují také zástupci značky Knog, kteří na akci nechyběli. „Jsme partnery už více než deset let a obrovsky si ceníme práce, kterou tu firma Schindler dělá. Skvěle si vedou také co do bezpečnosti. Chtěl bych celému světu ukázat, jak obrovskou práci firma dělá se svým projektem, protože kdyby stejným směrem šly i ostatní země, začalo by na kole jezdit mnohem více lidí,“ pochvaloval si spolupráci s českým distributorem obchodní ředitel Travis Rich.

Zástupce australské značky nabídl také vhled do bezpečnosti cyklistů ve své domovině „V Austrálii je to z bezpečností celkem dobré. Od roku 1992 máme zákon ohledně nošení helmy, který tomu hodně napomohl. Se světly je to ale o poznání horší. Musíte mít světla v noci, ale ve dne to povinné není. Cyklistika u nás není ještě tak bezpečná, jak by mohla být, i ve spojitosti s auty a silnicemi. My se snažíme alespoň přesvědčit veřejnost, aby používala světla po celou dobu jízdy přes den i přes noc,“ zmiňuje Travis Rich.

Právě svícení ve dne je jedním z hlavních bodů projektu Zapni světlo. Už vědecký výzkum z univerzity v dánském Aalborgu z let 2004 a 2005 zjistil, že blikání světla i ve dne může snížit riziko nehody na kole a souvisejících zranění až o devatenáct procent. Téměř každý pátý cyklista by tak použitím světla při jízdě na kole mohl předejít prohlídce nemocnici zevnitř.