První týden
Pořadatelé ze společnosti RCS sport odložili prezentaci letošního ročníku až na leden, protože dlouho nebylo jasné, zda se podaří dohodnout s politiky v Albánii, kde nakonec bude 108. ročník druhého největšího závodu světa začínat. A čtvrthodinové zpoždění měla i samotná prezentace. Giro odstartuje v přímořském městě Drač, odkud se cyklisté vydají na 164 kilometry dlouhou cestu do Tirany. Etapa bude zvlněná a vhodná pro úniky a klasikáře.
V albánském hlavním městě se koná i druhá etapa, individuální časovka na 13,7 kilometru. Krátký chronometr opepří jedno stoupání za polovinou závodu. A pojede se v ulicích Tirany, takže důležité budou i průjezdy zatáček a technika jízdy.
Albánskou Grande Partenzu uzavře třetí etapa se startem a cílem ve středomořské Vloře. a cyklisté už se dostanou i do dlouhých kopců, stoupání Qafa e Llogarasë totiž měří 10,7 km, v průměru má 7,4 % a v maximu dokonce 12 %. Končí 38 kilometrů před cílem, odkud už se jen klesá zpět k moři, takže do celkového pořadí moc nezasáhne, ale bude důležité pro start vrchařské soutěže.
Čtvrtý den závodu se cyklisté už přesunou do paty „italské boty“, na řadě je první sprinterská etapa do Lecce. Následující 5. etapa do Matery je aspoň v závěru mírně zvlněná a mohla by být mnohem zajímavější. Což se nedá moc říct o 6. etapě s cílem v Neapoli. 210 km dlouhý závod sice přejíždí několik stoupání, ale závěr je rovinatý a hromadný dojezd pravděpodobný.
Až v 7. etapě se cyklisté vrátí do kopců, těžké budou už první kilometry ve výjezdu do Roccarasa, následují stoupání Monte Urano a Vado della Forcella, ale něco se dít bude nejspíš až v závěrečném horském výjezdu na Tagliacozzo. Stoupání měří 12,6 km, ale těžké budou až poslední kilometry, kde se silnice zvedá až o 14 %.
I v sobotní 8. etapě do Castelraimonda uvidíme dost kopců, etapa však nahrává uprchlíkům, v celkovém pořadí se pravděpodobně nic nezmění.
První týden Gira vyvrcholí etapou do Sieny, 181 km dlouhá etapa má ve své druhé polovině pět prašných úseků známých z jednorázovky Strade Bianche. Celkem měří 29,5 km (Pieve a Salti - 8 km, Serravalle - 9,3 km, San Martino in Grania - 9,3 km, Monteaperti - 0,6 km, a Colle Pinzuto - 2,3 km) a poslední úsek končí 14 kilometrů před cílem v Sieně, kde se dojíždí stejně jako na Strade Bianche, do stoupání Muro di Santa Caterina s cílem na Piazza del Campo.
Druhý týden
Další závodní týden Gira začne v toskánském městě Lucca, odkud budou na trať 28,6 km dlouhé časovky vypouštěni jednotliví závodníci. Končí se v Pise a kromě jednoho velmi mírného stoupání je to zcela rovinatá časovka pro specialisty, po většinu trati to nebude těžké ani technicky.
11. etapa bude pro vrchaře přívětivější, v polovině 185 km dlouhého závodu se tyčí děsivé stoupání Alpe San Pellegrino, 14,2 km dlouhý kopec s průměrem 8,7 % a maximem dokonce 19 %. Ale končí na 93. km etapy, takže do cíle zbývá přes devadesát kilometrů. Další dvě stoupání Toano (11,2 km) a Pietra di Bismantova (6,5 km) budou kratší, ale stále dost strmé, druhé jmenované má až 12 % a končí jen pět kilometrů před cílem. To už by mohlo být zajímavé i pro celkové pořadí.
Sprinteři si tohle Giro zatím moc neužívají, ale šanci dostanou v 12. etapě z Modeny do Viadany. A ti odolnější mají příležitost i v 13. etapě do Vicenzy, která končí několika krátkými stoupáními. Do kopce s pojede i do samotného finiše.
Nalákat slovinské superhvězdy se pořadatelé pokusili 14. etapou s cílem v Nove Gorici. Podařilo se to v případě Primože Rogliče, ale tato slovinská etapa nebude pro něj, je totiž rovinatá a očekává se hromadný dojezd.
Na severu Itálie druhý závodní týden končí a na neděli si pořadatelé připravili 214 kilometrů dlouhou etapu s výjezdem na Monte Grappa (25 km) a dalším stoupání Dori, které měří 16,3 km, v průměru má 5,5 % a v maximu 9 %. Nejde o příliš náročný výjezd a do cíle odtud zbývá 27 zvlněných kilometrů, takže pro celkové pořadí to asi nebude klíčový den.
Třetí týden
Závěrečný týden Gira začne horskou etapou na 199 kilometrů z Piazzola sul Brenta do San Valentina. Jde o velmi náročnou etapu s největším převýšením na Giru (téměř 5000 m), je to jedna z rozhodujících pro celkovou klasifikaci. Po odjezdu z Villa Contarini v Piazzola sul Brenta vstoupí jezdci do Trentina z údolí Val d'Astico přes průsmyk Fricca, za kterým přijde sled stoupání a sjezdů zahrnující La Fricca, Candriai (první polovina Bondone), Vigo Cavedine, vyčerpávající Santa Barbara (neboli Monte Velo) a závěrečný výstup na San Valentino z Brentonica. Na profilu vypadává etapa skvěle, ale nedostane se moc vysoko, takže snad nehrozí sníh a vynucené změny trasy.
Středeční 17. etapa se pohybuje mnohem výše, na programu jsou dvě děsivá stoupání Passo Tonale a Mortirolo. Podle pořadatelů je to ovšem etapa pro únik a útoky z dálky. Nejtěžší stoupání jsou od cíle poměrně daleko, ale i finále je neustále do kopce, i když ne příliš prudkého, takže pokud bude mít někdo z favoritů špatný den, nemusí to zvládnout.
Rovinatý závěr 18. etapy do Cesano Maderno dává naději sprinterům, stoupání sice nechybí, ale nejrychlejší muži pelotonu by je měli zvládnout. Posledních 50 km je naprosto rovinatých, s rychlým závěrečným okruhem o délce 12,5 km, který se jede dvakrát.
V tuto chvíli už nebude na co čekat, favorité mají poslední dvě příležitosti něco změnit v pátek a v sobotu. Tu páteční pořadatelé označují jako vysokohorskou, ale ve skutečnosti se nepojede nad dva tisíce metrů nad mořem. Po stoupání na Serru z Bielly a překonání krátkého úseku údolí Dora Baltea následují tři po sobě jdoucí stoupání o délce 16 km s výrazným převýšením: Col Tzecore (až 15 %), Col Saint-Pantaléon a Col de Joux. Následuje sjezd do Brussonu a po něm závěrečné stoupání, které končí 5 km od cíle v Champoluc (Ayas). Bude to hodně tvrdý den v sedle, stoupání jsou dlouhá a strmá.
Pokud ještě nebude rozhodnuto, definitivně jasno bude po 20. etapě, která měří 203 km a kopíruje velkou část sólového úniku Chrise Frooma na Giru 2018. Příjezd z údolí Valle d'Aosta do údolí Lanzo zahrnuje stoupání na Colle del Lys jako předkrm k Colle delle Finestre, Cima Coppi (nejvyšší bod a speciální vrchařská prémie) tohoto ročníku s 8 km na šotolině s průměrem 9 %. Po krátkém sjezdu čeká závěrečné stoupání do Sestriere. To není moc náročné, takže útočit bude třeba na Finestre.
Celé 108. Giro ukončí 141 km dlouhá rovinatá etapa v Římě. Hromadný dojezd je prakticky nevyhnutelný.