Za nejdůležitější považuji u gravela oproti silničce obutí. Pneumatiky odolnější, zajišťující větší komfort v terénu a vhodnější vzorek s dobrými trakčními vlastnostmi na šotolině, případně blátě.

Všechno ostatní je diskutabilní. Jen dva košíky a absence dalších navářek? Ruku na srdce, jaké je největší a nejčastěší využití gravela? Odpolední vyjížďky do dvou hodin, ty víkendové o něco delší.

Posed - geometrie, u gravela se většinou mluví o delší geometrii, vhodnější pro přímou jízdu, zdolávání delších tras. Cyklokroska i silnička by měla být živější. Potom je tu nastavení posedu, tedy délka a výška představce. A hodně velké téma tvar řídítek.


Protože jsme minulostí silničáři, kterým se ale gravel zalíbil, zkoušíme silničku do terénu. Duralová silnička CONTEND AR od Giantu se nám zdála jako vhodný základ. Výrobce ji deklaruje jako: "Modely Contend AR jsou postavené na lehkých hliníkových rámech ALUXX, které jsou speciálně navržené tak, aby jízdní vlastnosti byly skvěle vyvážené a váš pocit z jízdy co nejpříjemnější, a to i na hrubších silnicích."  

A dále: "pláště Giant v rozměru 700x32c (v rámu je prostor až na 38c)", to je pro nás slibné. Dvaatřicítka plášť je už dost robustní, na špatnou asfaltku dobrý, ale v terénu vás pochopitelně nepodrží. Na šotolině v zatáčkách je to o ústa.

My tedy přezuli a zkusili 40 mm široké Tufo, universálního vzorku modelu Thundero. U předního kola žádný problém, ve vidlici je místa hodně.

U zadního kola to bylo těsnější, ale do suchého terénu v pohodě. Ideálem by asi byla šíře 37 mm, ale jdeme to zkusit.

Myslíme, že i originální převody nám budou stačit, převodníky 50/34 a kazeta 11-34.