„Už druhou sezónu kvůli pandemické situaci zažívá česká a moravská příroda zvýšený nápor turistů i méně zkušených výletníků. A s počtem návštěvníků roste i množství odpadků v přírodě a na veřejných místech. Vloni na jaře jsme se proto rozhodli poradit těm méně zběhlým, jak se v lese a na horách chovat, aby zůstala naše příroda nadále jedinečná. Založili jsme iniciativu #nejsemprase a vedle edukativní činnosti vyrážíme uklízet na frekventované turistické trasy v České republice i na Slovensku,“ připomněl vznik a poslání kampaně jeden z iniciátorů Štěpán Sedláček. „Jižní Čechy byly jedním z míst, kde jsme ještě uklízet nebyli. Díky dlouhodobé spolupráci s Jihočeskou centrálou cestovního ruchu jsme se rozhodli vysbírat odpadky kolem Lipna a výchozího bodu všech vltavských vodáků Vyššího Brodu,“ doplnil Sedláček k výzvě Vyčisti Šumavu.
Čistota šumavských lesů mezi Loučovicemi a Čertovou stěnou účastníky akce příjemně překvapila. I zde se ovšem kromě odhozených kapesníků nebo respirátorů našly celé pytle jogurtových kelímků nebo starý koberec. Desítky plechovek od nápojů nebo plastové lahve ovšem lemovaly silnici a vlakovou dráhu do Vyššího Brodu. Do kontejnerů tak nakonec zástupci iniciativy a JCCR vytřídili přes 200 litrů odpadu.
„S iniciativou #nejsemprase spolupracujeme už dlouho, takže když přišla pozvánka, neotáleli jsme ani minutu a souhlasili jsme, že určitě pojedeme a nenecháme si tuto akci ujít. Na začátku trasy vypadala situace týkající se znečištění přírody hůř, než jsem si myslela. Postupem času odpadků ubývalo, ale pořád se v lese vyskytují věci, které by se zde zkrátka objevit neměly. My jako Jihočeská centrála cestovního ruchu lákáme lidi, aby nasvítili náš kraj. Říkali jsme si, že tohle je skvělá šance ukázat, že naše práce není jenom o tom, abychom do našeho kraje návštěvníky pouze zvali, ale také chceme jít příkladem, aby si po sobě návštěvníci uklízeli,“ řekla Marie Machalová z Jihočeské centrály cestovního ruchu.
Jedenáctiletá Viktorie Seifertová, která od osmi let přednáší ve školách o ochraně přírody, se výzvy Vyčisti Šumavu zúčastnila spolu s rodiči: „Já jsem se rozhodla vyrazit s iniciativou #nejsemprase proto, aby byla příroda čistší a krásná i pro další generace. Cestou jsem viděla hodně plechovek a podařilo se nám vysbírat i hromadu kelímků od jogurtu. Na některých schovaných místech je toho opravdu hodně, ale když jdete podél vyznačených cest, tak to jsou spíše kapesníky nebo obaly od sušenek.“
Úklidová akce Vyčisti Šumavu se uskutečnila za podpory Nadace ČEZ. Hlavním partnerem iniciativy #nejsemprase je společnost Servisbal, oficiálním digitálním partnerem Advisio. Záštitu kampani dali Český svaz ochránců přírody, Klub českých turistů, Českomoravská federace nordic walking, Jihočeská centrála cestovního ruchu a Skaut.