Můžete úplnému laikovi vysvětlit současnou situaci na trhu? Proč je nedostatek součástek a na kola se čeká?

Zkusím to, i když tady byste potřebovali spíš odborníka na globální distribuci.

V první řadě na výrobních trzích, včetně toho s cyklomateriálem, dlouho funguje tak zvaný just-in-time model distribuce. To znamená, že výrobci kol šetří náklady tím, že nenakupují na sklad. To by totiž byly peníze, které nemůžou použít na jiné věci. Místo toho jim dodavatel dodal obvyklé množství třeba za týden nebo i několik dní po objednání. Oni pak kola smontovali a prodali. Spoléhali na just-in-time způsob, který vždy v obvyklém množství fungoval, neměli důvod nakupovat na sklad.

Druhou složkou tohoto problému bylo zavírání továren v rámci ochrany zdraví pracovníků během pandemie. Průmyslová výroba je řetězec táhnoucí se přes několik článků od těžby suroviny, po její hrubé zpracování do požadovaného materiálu a následné tvarování a kompletaci komponent do výsledného produktu. 

Každá tahle součást řetězce se na nějakou dobu zastavila a způsobila zpoždění. Ta zpoždění se v článcích řetězce nasčítala, protože přirozeně nemůžete od prvního dne rozběhnout všechno. Nejdřív musí začít těžba, potom teprve bude materiál ke zpracování, a tak dále. Každý ten článek potřebuje čas, aby se zase rozběhl. 

Takže tohle jsou dva hlavní důvody, proč svět, který byl zvyklý, že vše bylo k dispozici druhý den najednou přestal existovat. Zaprvé, chyběly skladové zásoby, protože je nikdo nedělal. Zadruhé, rozjet znovu celý výrobní řetězec prostě z povahy věci nějaký čas zabralo. No a nesmíme zapomenout na poptávku. Ta šla zrovna v cyklistice nahoru.

Jak a proč se zvedla poptávka?

Během různé série omezení a lockdownů zájem o kola pochopitelně rostl. Řada lidí měla volné peníze, které nebylo kde jinde utratit, tak hledali způsoby jak zůstat fit, nebo jak se bezpečně přepravovat bez použití hromadné dopravy. Města jim v tom zase vycházela vstříc tím, že začala upravovat infrastrukturu a rozšířila cyklistické pruhy. 

V Evropě dle reportu CONEBI byl nárůst prodejů v průměru o 40%, celkem v objemu 18,3 miliard Euro. To je obrovské číslo, které jsme v poptávce pocítili i my.

Jaká je situace na cyklistickém trhu teď a co se vlastně změnilo?

Situace je pořád komplikovaná, i když řada věcí už funguje. Ze začátku nikdo nic nevěděl – kdy se podaří výrobu zase rozjet, kolik součástek bude k dispozici, a tak dále. Teď už přeci 

jen výroba zase jede, a i když dostáváme menší množství a za delší dobu než jsme byli zvyklí, tak se výrobci snaží dodat alespoň něco. 

Co je ale nový problém je světová logistika. Hodně věcí, včetně cyklistických součástek, se přepravuje loděmi, protože je to výrazně levnější než letecky. 

Jenže logistiku, v tomto případě hlavně přístavy, ale také rejdaře a firmy provozující kamionovou a železniční dopravu, potkaly podobné problémy jako ostatní odvětví – nemocný personál, dočasné odstávky, propouštění. Tyhle firmy teď nemají dostatek pracovníků a neumí pokrýt náhlý skok v poptávce. 

Můžete si to představit jako vlny na vodě. Dříve nabídka a poptávky byly malé vlnky. Obojí často mírně stoupalo a klesalo, ale málokdo si těch vlnek vůbec všiml. 

Současná situace vytvořila velké vlny. Nabídka i poptávka stoupá a klesá výrazně, a jsou mezi nimi delší intervaly. Těchto velkých vln už si začínáme všímat, protože najednou čekáme na díly, a kolo, které jsme si vyhlédli, bude třeba za rok.

Bude to ještě horší, nebo spíš doufáte ve zlepšení?

Já jsem životní optimista, takže věřím, že se vše uklidní. Výroba součástek nějak i přes dlouhé dodací lhůty jede. Až se nějak stabilizuje situace kolem logistiky, tak věřím v nějakou předvídatelnější produkci. Do té doby bude skladovost zřejmě nárazová, moc nevidím jak se tomu vyhnout. Experti to odhadují ještě na rok až dva, ale i ty původní prognózy se natáhly, takže já bych střízlivým okem řekl spíše tři roky, i když bych se hrozně rád mýlil. 

Reagovali na situaci nějak výrobci dílů?

V Asii se spíše snaží stabilizovat výrobu a navýšit kapacity, do toho je blokuje logistika a různá pandemická opatření. Celý trh na Asii závisí. My možná v Evropě dokážeme vyrobit převodníky, kliky a další součástky, ale brzdy a řazení jsou doménou značek Shimano, SRAM a Campagnolo. Bez těchto komponent kompletní kolo nesložíte.

Záběr z letadla na lodě v Singapuru. Podobně vypadá situace v řadě velkých přístavů. Zdroj: Unsplash

Co se týče zapletených karbonových kol Equator, máte většinu modelů skladem. Nedávno jste oznamovali i dostupnost kol Pardus. Děláte něco jinak než ostatní?

Já bych v první řadě řekl, že nejsme jediní, kdo vyrábí, nebo má něco skladem. My nejsme e-shop, který by měl tisíce položek a několik set značek, takže pro nás je situace v tomto směru jednodušší.

Zapletená kola máme, protože jsme součástí továrny, která je vyrábí. Takže výroba normálně jede a ráfky produkuje. Trochu potíž jsou ostatní díly, jako středy a výplet. U silničních kol jsme na tom zatím dobře, ale třeba u MTB už teď víme, že DT Swiss nám dodá jeden typ středů až v roce 2023. Takovéhle jsou teď dodací lhůty. Do té doby nebudeme schopni vyrábět celou řadu kol MTB Pro, nebo určitě ne v původní specifikaci.

To je prostě ta nová realita, řadu věcí musíme objednávat výrazně více dopředu a počítat se zpožděním. 

Měníte nějak specifikace a použité díly, abyste dokázali vyrábět?

U zapletených kol jen velmi neradi. Ten systém je odzkoušený a odladěný, se vším máme několikaleté zkušenosti, a i když výměna středu za jiný není žádná raketová věda, jde nám i o dobrou dostupnost servisních dílů. Nemůžeme u každého pátého kola změnit výrobce středu a výpletu. Asi si umíte představit, co by to udělalo se skladem a servisovatelností.

U silničních kol Pardus to jinak nejde, tam prostě bereme co je. Shimano, Sram, Campagnolo. Pokud nám výrobce umí dodat kompletní sadu, objednáváme ji a stavíme kolo, bez ohledu na původní katalogovou specifikaci.

Růst cen komponentů pokračuje dál, zmiňujete, že jste zdražovali. Porostou ceny ještě více?

Porostou, právě kvůli té situaci s globální logistikou, kde šly ceny až na pětinásobek. Do Vánoc doprodáme kola za staré ceny a v příští sezóně očekáváme další zdražení o 10 - 15%. Ani jako tovární značka nemáme šanci ceny udržet, protože některé díly sami nevyrábíme a logistiku rovněž neovlivníme.

V minulém rozhovoru jsem říkal, že kola už nebudou nikdy tak levná jak dnes, a všechno tomu napovídá.

Co byste poradil lidem, kteří teď shání kolo?

  1. Nejlepší kolo je to, které máte. Pokud je váš stroj provozuschopný a je zastaralý spíše morálně, dopřejte mu dobrý servis a obměnu součástek a třeba vám ještě chvíli vydrží.
  2. Jestli kolo opravdu nutně potřebujete nebo chcete, kupte to, co je skladem (nebo kde je dodavatel schopný garantovat a dodržet termín dodání, který vám vyhovuje). 
  3. Buďte ochotní udělat kompromis. Výběr se zúžil, takže se smiřte s tím, že model, který jste si vyhlédli, se vám prostě nemusí podařit v rozumné době sehnat. A pokud ano, připravte se na několikaměsíční čekání, výjimkou nejsou ani roční pořadníky. Tohle je potřeba vždy konzultovat s dodavatelem nebo distributorem. 
  4. Sledujte bazary. Pokud se v kolech trochu vyznáte, nebo máte známého mechanika, který s vámi na místě kolo prohlédne, není důvod se bazarovkám vyhýbat. Lidé občas koupí kolo, které jim nesedí, nebo zjistí, že na něj nemají čas. Stroj pak putuje téměř ve stavu nového dál.
  5. Nakupte si do zásoby náhradní díly, které víte, že budete výhledově potřebovat. Řetěz, pastorky, brzdové destičky, patku přehazovačky. Bowdeny a lanka většinou seženete a navíc jsou zaměnitelná, ale ostatní součástky je dobré mít po ruce.
  6. Nezapomínejte kolu dopřát dobrý servis a pravidelně ho čistěte a mažte. Díly vám díky tomu vydrží delší dobu a oddálíte potřebu výměny.