Letošní závod mužů na světovém šampionátu je zvláštní kombinací několika okruhů. Závodníci budou muset zdolat několik dlážděných hellingů na okruhu, který pořadatelé označují jako flanderský, ale nejdůležitější budou závěrečné okruhy v Lovani. O titul mistra světa nejspíš bude spurtovat malý peloton.
Startuje se na Grote Markt v Antverpách. Cyklisté vyrazí směrem k cílové Lovani. Zde objedou jeden a půl okruhu centrem města a pokračují na flanderský okruh vedoucí přes město Overijse, který objedou jednou. Poté se vrátí na krátký okruh do Lovaně, objedou ho čtyřikrát, naposledy absolvují dlouhý flanderský okruh a na závěr objedou dva a půl okruhu v Lovani. Je to zajímavý koncept, i když možná trochu zbytečně složitý.
Podle pořadatelů má celý závod převýšení 2562 metry, ale podle aplikace La FlammeRouge pouze 2250 metrů a věříme spíše La FlammeRouge. Každopádně ani jedna hodnota není moc na 267,5 km. Flanderský okruh je těžší, ale o vítězi nerozhodne, protože poslední hellingy na tomto okruhu jsou příliš daleko před cílem. Stoupání Moskestraat a Smeysberg jsou nejtěžší a nepochybně přispějí k celkové únavě závodníků. Moskestraat se jede po kostkách, stejně jako Bekestraat Smeysberg je zase až 16% a na flanderském okruhu se jede pkaždé dvakrát (celkem čtyřikrát).
Jenže za Smeysbergem následuje pouze lehce zvlněná pasáž. Útočit zde nebude rozumné, rozhodně ne pro favority. Stoupání je vhodné pro Juliana Alaphilippa, Toma Pidcocka a další lehčí cyklisty díky strmému výjezdu, ale o vítězství se bude rozhodovat až v Lovani. Zde jsou na okruhu dlouhém 15,5 km připraveny čtyři stoupání:
10,6 km před cílem: Keizersberg / 290 m / 9 % max / 6,6 % průměr
7,6 km: Decouxlaan / 975 m / 6 % max / 2 % průměr
5,8 km: Wijnpers / 360 m / 9 % max / 8 % průměr
1,8 km: St. Antoniusberg / 230 m / 11 % max / 5,5 % průměr
Žádný kopec není příliš těžký a dlouhý, všechny se jezdí na velký převodník. Ale cyklisty čeká spousta zatáček a neustálé změny tempa. Mimořádně důležité bude držet se vpředu a šetřit síly dokud to jde. Například před výjezdem na Wijnpers je zatáčka, závodníci zde zpomalí a kdo bude v pelotonu vzadu bude muset vynaložit mnohem více úsilí, aby se udržel v balíku.
Okruh v Lovani nemá nic moc společného se závodem Kolem Flander a celá trať světového šampionátu je velmi odlišná. Závod připomíná spíše Brabantský šíp (vždyť Lovaň leží v historickém Brabantsku), nebo poslední ročník Amstel Gold Race. A v těch se dařilo Woutu van Aertovi, ale také drobnému Tomu Pidcockovi.
O něco chytřejší budeme po pátečních a sobotních závodech. Junioři, juniorky, závodníci U23 a ženy svedou souboje o duhové trikoty na okruhu v Lovani a uvidíme, jak se závody budou vyvíjet. Profesionálové ovšem závodí trochu jinak a není výjimkou, že se jejich velmi dlouhý závod vyvíjí jinak.
Jakou zvolí favorité taktiku?
Ještě nikdy se na této trati nezávodilo a proto nemůžeme s jistotou říct, jak moc selektivní závod bude. Ale profesionálové vědí, co je čeká a předpokládají spurt malého pelotonu. Pokud se někomu nepodaří překvapivě uniknout. Domácí Belgičané budou muset kontrolovat závod a Wout van Aert se nejspíš nebude pokoušet dostat do úniků. Může věřit svému rychlému spurtu, ale bude potřebovat spoustu domestiků i v závěru závodu. Belgičané musejí chytat nástupy, sjíždět uprchlíky a rozjet Van Aertovi spurt. Zkušení klasikáři Jasper Stuyven, Yves Lampaert, Tiesj Benoot, Dylan Teuns, Tim Declercq a velmi silní Victor Campenaerts a Remco Evenepoel musejí fungovat jako tým. Až do samotného konce by s Van Aertem měli vydržet Stuyven a Lampaert.
Hromadný dojezd poměrně početné skupiny by vyhovoval i dalším jezdcům. Alexander Kristoff bývá nejrychlejším mužem v dojezdech velmi dlouhých závodů. A klidně by mohl porazit i Van Aerta. Zkušenosti a dobrou formu má, stačí trocha štěstí a stane se mistrem světa. Blízko byl už v roce 2017 na domácím šampionátu v Bergenu, ale Peter Sagan byl o malý kousek lepší. Letos je Kristoff nenápadný, moc se o něm nemluví, ale náročné jednorázovky s potenciálním spurtem umí jako málokdo. Soupeři ho nesmějí podcenit.
Ze sprinterů se do Belgie vydal Caleb Ewan a Australané budou doufat, že vydrží v první skupině až do cíle. Není to úplně pravděpodobné, ale nikdo jiný z Australanů nemá větší šanci na úspěch. Michael Matthews by v dobách své největší slávy byl jedním z favoritů, ale letos nic nezajel a těžko se to změní v neděli.
Vynikající sestavu mají Dánové. Polovina osmičlenné sestavy může vyhrát. Mads Pedersen byl světovým šampionem už v roce 2019 a podobně jako Kristoff umí spurtovat v cíli dlouhých závodů. Rychlý je také Magnus Cort, který zazářil na Vueltě, ale v klasikách nikdy moc úspěšný nebyl. Od Michaela Valgrena a Kaspera Asgreena očekáváme víc. Dánové si díky Pedersenovi a Cortovi mohou věřit i na hromadný dojezd, ale rozumnější by od nich bylo útočit a zkomplikovat život Van Aertovi.
Co nejtěžší závod budou chtít Francouzi. Lídrem bude Julian Alaphilippe, obhájce titulu. Alaphilippe má největší šanci na úspěch, sice není ve své nejlepší formě, ale Arnaud Démare je na tom hůř a Francouzi budou chtít zabránit spurtu. Jenže na okruhu v Lovani už Alaphilippe těžko odjede, potřeboval by mnohem těžší trať. A také bude potřebovat pomoc ostatních. Ale kdo bude chtít do úniku? Nejspíš Slovinci s Tadeje Pogačarem, Primožem Rogličem a Matejem Mohoričem. Ambiciózní je především Mohorič, vrchaři Roglič a Pogačar si moc nevěří a spíše se připravují na Kolem Lombardie. Ale Mohorič bude chtít uniknout. Podobně jako Michal Kwiatkowski, Švýcaři Stefan Kung a Marc Hirschi a snad i další jezdci, například Alexej Lucenko a třeba i Zdeněk Štybar.
A také Britové. Ti by se měli opřít o dva mladé lídry, Toma Pidcocka a Ethana Haytera. Hayter zářil v posledních závodech a je ve formě. Pidcock je od vítězství v terénu na Olympijských hrách nenápadný, Vueltu pouze objel bez jakéhokoliv výsledku, ale podle soupeřů zde vlastně jen trénoval na světový šampionát. Těžko předvídat, jak ve svém věku zvládnou tak dlouhý závod, ale Pidcock byl úspěšný i na Amstelu a trať v Lovani je pro něj opravdu vhodná.
Nejspíš i Italové musí vymyslet něco nečekaného. Sonny Colbrelli je vynikající cyklista ve výborné kondici, ale s Van Aertem, Kristoffem a dalšími soupeři by spurtovat neměl, protože by pravděpodobně prohrál. Tak rychlý není. Italové mají silný kolektiv a na spurt se bude šetřit nejspíš jen Giacomo Nizzolo. Pro Colbrelliho, Mattea Trentina, Davida Balleriniho a další jezdce v modrých dresech bude lepší útočit a snažit se něco vytěžit z početní převahy.
A pak je zde Mathieu van der Poel. Kdyby se netrápil s bolestmi zad, měl by závod dva jasné favority - Wouta van Aerta a právě Mathieu van der Poela. A v takovém případě bychom věřili spíše Van der Poelovi, protože když startují oba, většinou to dopadne lépe pro Nizozemce. Van Aert sbírá své největší úspěchy, když Van der Poel na startu není. Může to být jen náhoda, ale je to trochu podezřelé.
Van Aert je na tom v současnosti nepochybně lépe, ale musí se srovnat s obrovským tlakem. Je největším favoritem na domácí trati. Pouze titul bude úspěchem, další stříbro si už nikdo nepřeje. V souboji s Van der Poelem by mu pomohl spurt větší skupiny. Belgičan je mnohem lepší v poziční jízdě a orientaci v balíku před spurtem. Van der Poel není o moc pomalejší a ve sprintu "na férovku" Van Aerta dokáže porazit, ale v hromadných dojezdech mu konkurovat nemůže.
Van der Poel proto bude útočit. A s Julianem Alaphilippem by si mohli pomoci. Tito dva jsou největší nadějí pro nás fanoušky, že uvidíme takticky zajímavý a aktivní závod.