V roce 2014 se v EU prodalo přes 1 milion kol. Loni – v roce 2021 – to bylo již 5,6 milionů. Češi pak za poslední rok koupili 123.000 e-kol: z toho 7.257 e-city a 123 e-cargo. Vývoj v Evropě ukazuje, že čísla se budou výrazně měnit. Například v Německu tvoří e-cargo kola 6 % z celkového počtu prodaných elektrokol (2 miliony e-kol, z toho 120.000 e-cargo).
Městská, nákladní a ultra rychlá elektrokola míří i k nám
Kolo je pro Čechy nástroj zábavy – spíše než dopravní prostředek nebo prostředek k převážení nákladů. Češi zkrátka jezdí pro radost, za pohybem, na víkendové výlety. A někteří pak použijí své kolo druhotně i jako pracovní nebo dopravní nástroj. I proto se zatím nejčastěji setkáte s horskými elektrokoly.
Blíží se boom e-city kol?
Důvodem, proč Češi nevyužívají kola více, je především horší infrastruktura – například nedostatek kvalitních a bezpečných úschoven kol a stojanů. Lidé se prostě bojí jet s drahými koly a jen tak je uvázat. Ale i to se mění. Ve 20 českých městech již funguje moderní a bezpečný systém úschoven BikeTower, který naleznete prozatím zejména na nádržích a jistě se bude rozšiřovat.
I proto se dá očekávat, že Češi nebudou zaostávat za zbytkem západní Evropy, a blíží se rozmach kategorie městských elektrokol. E-city kola mají tu výhodu, že se s nimi výtečně jezdí po městě i po výletech.
Boom čeká také nákladní elektrokola. E-cargo může být skvělým a rychlým řešením pro přepravu menších nákladů v městském provozu.
Seznamte se s koly Speed Pedelec
Zajímavým trendem je kategorie Speed Pedelec. Tato výkonná kola jsou splněným snem milovníků rychlé jízdy – mohou jet až 50 km/hod. Platí zde ale podobná pravidla jako u motorek: Je potřeba je přihlásit na SPZ a nesmí se s nimi jezdit po cyklostezkách. Právě S-Pedelec kola mají velký potenciál uplatnit se v dopravě.
Podle čeho Češi kupují elektrokola
Zatímco v první „módní“ vlně e-kol Češi kupovali převážně e-biky nejlevnější kategorie, dnes už se zaměřují na kvalitu – zejména pohonných jednotek. Určitě se vyplatí volit motory Bosch, které jsou moderní, lehké, mají výdrž a hlavně dnes asi nejlepší servisní síť.
„Doporučil bych nechat si s výběrem poradit ve speciálce, která má s prodejem elektrokol zkušenosti. Oproti výběru běžného kola je nutné promyslet výdrž a umístění baterie, ale také dobu, po které je nutné baterii vyměnit. V poslední době k nám chodí čím dál více cyklistů, kteří nejdříve vsadili na levné e-kolo z hobbymarketu. Ti se nadchli pro jízdu s pohonem, ale baterie brzy dosloužila a náhradní stála půlku nového kola,“ dodává Antonín Strach majitel sítě prodejen Endorphin Republic.