V první etapě s hromadným startem letošního ročníku Tour de France nechybělo skoro nic, co se před startem očekávalo. Davy diváků a fanoušků, boj o první vrchařské body, nervózní souboje o místo v pelotonu, ošklivé pády a taky tvrdý sprinterský dojezd. Chyběly však terezíny, protože vítr nevanul ze správného úhlu. Úvodní boj o dlouhý únik nebyl nijak vyhrocený, na rovinaté trati se moc uprchlíků neobjevilo, pouze čtyři. Domácí Magnus Cort (EF Education - EasyPost), Nor Sven Erik Bystrom (Intermarché - Wanty Gobert) a Francouzi Cyril Barthe a Pierre Rolland (oba B&B Hotels - KTM).
V nabídce byly tři vrchařské prémie, každá s jedním bodem na vrcholu. Všichni čtyři jezdci o ně měli zájem, ale Dán Cort byl suverénně nejlepší, vyhrál úvodní prémii, na které odpadli francouzští závodníci a už se dopředu nevrátili a vyhrál také dvě zbylé prémie. Na třetí dokonce zvedl ruce na oslavu, protože si na domácích silnicích zajistil dres pro nejlepšího vrchaře a v Nyborgu vyšel na pódium.
Ewan nejrychlejší na prémii
Ještě se dalo bojovat o body na rychlostní prémii v Kalundborgu 75 kilometrů před cílem, zde vyhrál Bystrom před Cortem, ale už o třetí místo a 15 bodů se spurtovalo v pelotonu. nejrychlejší byl Caleb Ewan (Lotto Soudal) před Woutem van Aertem (Jumbo - Visma) a Petrem Saganem (TotalEnergies). bystrom se mířil s tím, že Cort byl na vrchařských prémiích lepší a proto svou pozornost zaměřil na červená číslo pro nejaktivnějšího závodníka etapy. Za vedoucí dvojicí se v hlavním poli opakovaně zrychlovalo před nebezpečnými pasážemi a zpomalovalo za nimi. Náskok vedoucího dua proto klesl jen na pár sekund a bývalý mistr světa kategorie U23 musel zabrat, aby se nenechal chytit. Nechal za sebou Corta a pokračoval sám.
Cort byl dostižen už 59 kilometrů před cílem, ale Bystrom ještě dostal prostor. Peloton ho pohltil až 32 kilometrů před cílem. To se totiž závratně zrychlovalo před nájezdem na 18 kilometrů dlouhý most Storebæltsbroen. Zde se očekával silný boční vítr a bylo potřeba si pohlídat pozici v popředí pelotonu. A souboje o pozice způsobily pády. Do jednoho se zapletl Rigoberto Uran (EF Education - EasyPost), musel měnit kolo a měl velké potíže se vrátit zpět, navíc mu to komplikovali rozhodčí odstavováním doprovodných aut v koloně. Ale za pomoci týmových kolegů si nakonec balík dojel.
Na samotném mostě došlo k dalšímu pádu, způsobil ho Ruben Guerreiro (EF Education - EasyPost). K zemi šel také lídr závodu Yves Lampaert (Quick-Step Alpha Vinyl), ale rychle se zvedl a vrátil zpět. Žádného z favoritů etapy a celkového pořadí pád nezdržel. Na mostě vanul sice silný, ale protivítr lehce zleva a žádné dělení způsobit nemohl. Poslední část byla dokonce zcela proti větru. Další pády a karamboly se staly až v ochranné zóně 3 kilometrů před cílem. Jednomu se jen těsně vyhnul Tadej Pogačar (UAE Emirates), u hrazení si způsobil defekt předního kola a odřel levou ruku, ale zůstal v sedle a rozhodčí jemu a mnoha dalším závodníkům započítali stejný čas jako vítězi.
Nekompromisní Jakobsen vyhrál při debutu na Tour
V posledních kilometrech byl na čele nejvíce vidět tým Quick-Step Alpha Vinyl. Závodníci belgického celku dovezli Jakobsena na zadní kolo Van Aerta a od té chvíle si Nizozemec musel poradit sám. V samotném spurtu se nejdřív přetláčel se Saganem, ale dokázal si udělat prostor a ještě zvládl objet spurtujícího Madse Pedersena (Trek - Segafredo) a předstihnout i vedoucího Van Aerta. "Z vítězství mám obrovskou radost. Možná to vypadalo jednoduše, ale dost mě bolí nohy. Etapa na Tour je to, na co jsme trénovali a o co jsme se snažili. Snil jsem o tom patnáct let. Je to největší závod na světě," říká pětadvacetiletý Nizozemec.
Jakobsen zvítězil v prvním spurtu na Tour v kariéře a prokázal, že byl správnou volbou vedení týmu Quick-Step. Van Aert byl v cíli opět překvapený z těsné porážky, ale dosáhl svého prvního cíle - žlutého trikotu. "Měli jsme dobrou pozici. Christophe Laporte mě držel vpředu a podařilo se mi začít spurtovat z háku za Pedersenem a měl jsem nejkratší trať. Když jsem předjel Pedersena, myslel jsem si, že vyhraju, ale Jakobsen musel jet zezadu hrozně rychle," popisuje nový lídr závodu. Díky šesti bonusovým sekundám vede o jedinou sekundu před Lampaertem a o 8 sekund před Pogačarem. "Včerejšek už jsem strávil," usmál se Belgičan v narážce na nečekanou porážku od Yvese Lampaerta. "Když jsem se dostal do žlutého trikotu, bylo hodně zvláštní, kdybych nebyl spokojený."
Slovinec udržel bílý dres lídra soutěže do 25 let a Van Aert se dostal do vedení bodovací soutěže. Zelený dres poveze druhý Jakobsen. Puntíkovaný patří Cortovi a červené číslo Bystromovi.