Mechanické problémy jsou nedílnou součástí života cyklisty jakékoli úrovně. Zaměříme-li se na profesionály, častokrát jsme v přímých přenosech svědky, kterak mechanik vykloněný z auta šteluje za jízdy cosi na bicyklu svého závodníka, nebo se ve stylu formule jedna snaží co nejrychleji vyměnit některé z kol postižené defektem a poté se ve stylu startu jednosedadlového bobu snaží závodníkovi udělit co možná nejvyšší počáteční rychlost.

Největší chaos pak nastává při hromadných pádech, kdy se vzájemně proplétají ležící cyklisté, válející se bicykly, zdravotníci rozbalující své nádobíčko, rozjíždějící se ti, kteří mají kola v pořádku, doprovodná auta pokoušející se projet za těmi, kdož už zase vpředu závodí, a mezi tím vším pobíhají mechanici obstarávající ty, jež jim podle dresu přísluší a kteří jejich pomoc potřebují.

DSC08886.jpg

Kromě doprovodných týmových vozidel jsou součástí kolony i neutrální mechanické vozy. Kdy přichází jejich čas? 

Je to v případě, kdy závodník svůj mechaničák vůbec nemá, což je ovšem méně časté a v závislosti na úrovní závodu. Nebo – a to je častější případ - cyklistův doprovod je zaneprázdněn jinou činností, případně když rozhodčí ještě nepustí auta za odjetou skupinu, jejíž náskok je menší než jedna minuta. 

Jsou společnosti, které se na takovou službu specializují. Na nedávném profi závodě kategorie 2.1 UCI Okolo Slovenska, kde o puntíkatý dres usiloval Matúš Štoček (ATT Investments), ale i na top akci pro amatérské a hobby jezdce L´Etape Czech Republic, na slovenském závodu ze seriálu Visegrad 4 v Novej Bani, který vyhrál Martin Voltr (Pierre Baguette), a zatím nejposledněji na juniorském Nations Cupu v Tlmačích, který ovládl Pavel Šumpík (Česká republika / Roman Kreuziger Cycling Academy), bylo možno sledovat auta, označená nápisem CYCLING SUPPORT (instagram).

Tuhle společnost spoluzaložil bývalý profesionální cyklista Jakub Varhaňovský, který tři roky jezdil za kontinentální tým Dukla Bánská Bystrica a jenž na úvod objasňuje základy nabízených služeb:

Naše práce spočívá v poskytování servisních vozidel pro závody v silniční cyklistice. Máme tři plně vybavená vozidla, s kterými jsme připraveni vyrazit na jakékoli závody a krýt záda závodníkům v nouzi v případě pádu, defektu či jiného mechanického problému.“

DSC08871.jpg

Neutrální ovšem znamená být co nejvíce multifunkční, a to vyžaduje jistou koordinaci a výbavu s cílem obsáhnout co možná nejširší spektrum používaného materiálu.

Na dobře zajištěných závodech je tahle služba velmi užitečná. Když to správně funguje, přijdou za námi lidi z neutrální podpory a konzultují naše vybavení hlavně co se týče kotoučů, řazení, pedálů apod., aby pak v průběhu závodu a v případě potřeby je zaskočilo jen minimum věcí. Navíc tahle auta vozí i jídlo a pití, což je využívané ještě víc, než řešení mechanických problémů,“ vysvětlil na náš dotaz, jak to v praxi funguje, Jarda Friede, sportovní ředitel ATT Investments.

Zeptat se právě Jardy Friedeho nás napadlo díky značce zapletených setů nizozemské značky FFWD, které používají právě v týmu ATT Investments a kterými jsou vybavena i mechanická vozidla CYCLING SUPPORT. A je to stejná značka, kterou vozí například také Team Flanders-Baloise, odkud vzešel do světa velké silniční cyklistiky talentovaný Thibau Nys.

DSC08972.jpg

Střechy doprovodných aut, jak všichni víme, bývají ověšeny takovým množstvím materiálu, že to vyžaduje speciální držáky a nosiče a že je někdy s podivem, co všechno se tam směstná. Spousta věcí je navíc skryta zrakům diváků uvnitř vozů, vně vidíme kromě výpletů hlavně celé bicykly. 

Neutrální vozy ovšem nevozí na střeše bicykly a zapletené sety různých značek. Je nutno vybrat jednu značku a tu přizpůsobit výbavou různorodosti materiálu, který používají jednotlivé týmy na konkrétních závodech. Ve finále potřebujete materiál, který dokážete rychle přizpůsobit širokým potřebám mechanické pomoci – zejména rychle přenastavit výšku sedlovky apod. Na vozech CYCLING SUPPORT můžete za tímto účelem vidět taktéž holandskou značku ISAAC, konkrétně model VITRON.

Půjdeme-li do detailů, zjistíme, že každé jejich auto je vybaveno čtyřmi bicykly ve velikostech 52 až 58 na elektrických i mechanických sadách Shimano 105 a koly FFWD opatřenými plášti GoodYear, přičemž se liší osazením především co se týče brzdových kotoučů a kazet. 

DSC08952.jpg

Proč ale zrovna ISAAC, v našem prostředí ne až toliko rozšířená značka?

Vybírali jsme z vícero značek, ale ne u všech se překryly naše vize a poptávka po kvalitním  materiálu. ISAAC vyhrál kvůli perfektním podmínkám od dodavatele, včetně zájmu podílet se na našem projektu a lidskému přístupu. A jelikož ISAAC a FFWD mají v našem regionu společného dodavatele, kterým je firma SPORT IMPORT, propojili jsme se s touto společností, a díky tomu můžeme jezdcům při závodech nabídnout bicykly i výplety špičkové kvality,“ říká Jakub Varhaňovský.

Naše firma vznikla v loňském roce, kdy jsme tuhle službu testovali s jedním soukromým vozidlem. A zjistili jsme, že náš projekt má značný potenciál, takže jsme letos projekt rozšířili o další dvě auta, čímž jsme začali splňovat standardy pro UCI závody, které stanovují, že na takových závodech musí být dostupné minimálně tři neutrální mechanické vozy,“ pokračuje ve vysvětlování Jakub, který se může pochlubit pěti pódiovými umístěními ze zahraničních závodů z kalendáře UCI.

DSC08915.jpg

Tím ale nabídka CYCLING SUPPORT ještě nekončí. Kromě neutrálního servisu při závodech fungují i jako soukromá služba, v jejímž rámci dokáží zastřešit jednotlivé týmy na jejich vlastních závodech coby týmový mechaničák. Navíc nabízejí tzv. VIP Experience, tedy možnost posadit do servisního auta soukromého zájemce na předem domluvených závodech a zprostředkovat mu neopakovatelné zážitky účastníka kolony doprovodných vozidel.

CYCLING SUPPORT nabízí tedy především služby profi týmům, ale k dispozici byl a bude i široké obci amatérských jezdců na akcích seriálu L´Etape jak na obou v Čechách, tak pochopitelně na Slovensku, ale i v Polsku. A právě především amatéry, kteří se sice výkonností obvykle nemohou úplně rovnat profesionálům, může materiál používaný firmou CYCLING SUPPORT docela zajímat, jelikož v oblasti materiálu hranice neexistuje.

Proto na závěr uvádíme podrobnosti o materiálu a vlastnostech důležitých pro mechaniky i s odkazy, kde se může čtenář inspirovat. Asi nemá smysl představovat koncerny Shimano či Goodyear, ale myslíme si, že u obou holandských prémiovek to na místě je.

DSC08892.jpg

Bicykly jsou tedy od holandské od značky ISAAC, jejichž české zastoupení nalezneme na stránkách https://www.isaac-cycle.cz. Z nabídky ISAACu používají konkrétně model Vitron (https://www.isaac-cycle.cz/isaac/1422-silnicni-kolo-isaac-vitron-disc-ltd-2024), který jak vidno není zdaleka nejvyšším modelem, ale splňuje právě požadavky na univerzalitu a možnosti přizpůsobení.

Mechanik CYCLING SUPPORT nám k tomu řekl: „V dnešní době plně integrovaných kokpitů a proprietárních sedlovek či zařezaných rámů je v případě CYCLING SUPPORTu nutné používat vybavení, které se tomuto vyhýbá a lze jej rychle a levně přizpůsobit aktuálním požadavkům. To právě model Vitron jako základ nabídky splňuje do puntíku, neboť má představec, který sice integruje, ale lze jej vyměnit bez nutnosti překabelovat kokpit. Stejně tak využívá klasický rozměr kulaté sedlovky s průměrem standardních 27,2 mm, navíc uchycený klasicky, tedy s možností osadit upnutí rychloupínacím mechanismem. Pro neutrálního mechanika sen.“

DSC08868.jpg

U zapletených kol se tedy jedná taktéž o holandskou značku FFWD, jejíž český web je na adrese https://www.ffwdwheels.cz. CYCLING SUPPORT používá závodní model RYOT (podobně jako český ATT Investments nebo holandský Team Flanders-Baloise), jehož nabídku najdeme zde: https://www.ffwdwheels.cz/ffwd/1156-ryot.

Opět můžeme vidět, že se jedná o střed nabídky, nikoli topovou řadu. Její vlastnosti jsou ale přesně ty, které potřebuje profesionální mechanik: „Jedná se zejména o bytelnost a špičkovou servisovatelnost. Ráfky jsou velmi odolné a tuhé, ale zejména jsou zapleteny klasickými kovanými straightpull dráty Sapim, takže jejich výměna po případném pádu je relativně snadná. Velkou výhodou je také vnější uložení niplů a tím možnost centrovat kola bez nutnosti sundat obutí. V neposlední řadě jsou důležité náboje, které využívají standardních rozměrů průmyslových ložisek, které lze snadno a rychle vyměnit. Ono je krásné mít na kole keramické kónusy, ale v profesionálním světě denního mytí a servisu jsou důležitější právě tyto aspekty.“

Ne, že by tedy špičkový materiál značka FFWD neuměla, o tom se můžete přesvědčit u top modelu RAW, ale ten již nedisponuje těmito pro mechaniky příjemnými vlastnostmi jako RYOT a u nějž převažují zájmy výkonnostní nad servisovatelností.