Včera vyvolala rozruch i diskvalifikace a přesun sprinterů Sama Bennetta (Bora-hansgrohe), ale i Dylana Groenewegena do čtvrté desítky etapového pořadí. U Bennetta byl jeho prohřešek tak očividný, že nepotrestání by bylo velkým překvapením. U Groenewegena už to tak jasné nebylo. Dodatečně bylo možno zjistit, za co ho rozhodčí potrestali.
Nizozemec byl v nástupu do závěrečného zrychlení usazen na třetí pozici za silnici křižujícím Bennettem a Matevžem Govekarem z Bahrainu. Měl z nich nevyšší rychlost, takže se podél bariéry dostával před Slovince. Jenže dál nemohl kvůli manévru Bennetta, takže se pokusil před něj dostat tím, že ho chtěl objet zleva, jenže tam stále ještě "překážel" Govekar. I nacpal se do nevelké mezery a i rameno lehce použil. Govekar následně řešil vychýlení ze stability. A nejspíš proto, že mu je třiadvacet a v nejvyšší lize se pohybuje od poloviny loňského roku, nic nedal najevo. Na rozdíl od Groenewegena, který gestikulací oprávněně reklamoval počínání Bennetta.
Pravdou je, že kdyby Bennett spurtoval v přímé linii, Groenewegen by nejspíš vyhrál a nikoho neohrozil, protože prostor i rychlost na to měl. Na druhou stranu sice v zápalu boje, ale přeci jen ohrozil mladého Slovince, za což byl nejspíš oprávněně potrestán. Že se mu verdikt rozhodčích ale vůbec nelíbil, dal najevo na sociálních sítích, kde se vyjádřil ve smyslu, že se "omlouvá UCI za to, že použil brzdy".
První polovinu etapáku zakončila časovka z Cours do Belmont-de-la-Loire o délce 31 km. Rovinatá nebyla, cyklisté při ní museli překonat něco málo přes 400 výškových metrů. Brzo po startu bylo potřeba vyjet 2,2 km o průměru 4,7 %, po sjezdu 300 metrů s 6,4 % a na posledních 11 km bylo nutno vystoupat postupně z 290 do 480 metrů nad mořem.
Zatímco v úvodních třech etapách se favorité celkového pořadí soustředili především na to, aby je absolvovali v bezpečí a bez ztrát, dnes museli usilovat o zisky. Z těch, kteří to umí i v kopcích, patřili k favoritům časovky Jonas Vingegaard (Jumbo), Adam Yates (UAE), Daniel Martínez (Ineos) či Matteo Jorgenson (Movistar). Z kandidátů se na dobré umístění v dnešní etapě papírově nejlépe jevili Rémi Cavagna (Soudal), Nelson Oliveira (Movistar), Benjamin Thomas (Cofidis) či Mikkel Bjerg (UAE).
Na prvním mezičase na 11. km byl nejrychlejší Vingegaard o 12 sekund před Cavagnou (na snímku) a Martínezem a 13 před Yatesem. Laporte (Jumbo-Visma) ve žlutém ztrácel 15 a Alaphilippe (Soudal-Quick Step), průběžně druhý, 30 sekund.
Druhý mezičas byl o 9 km dál. Tudy projeli v nejlepším čase Cavagna s Bjergem, vteřinu ztrácel Vingegaard, 7 Martínez, 8 Wright (Bahrain) a 9 Yates. Laporte ztrácel 35 a Alaphilippe 38 sekund.
V cíli byl Bjerg o 27 sekund lepší než jeho francouzský soupeř. Mezi ně se vklínil na 2. místo se ztrátou 12 sekund na svého dánského krajana v cíli totálně vyčerpaný Vingegaard.
Výborně zajel lídr kategorie U23 Herregodts (Intermarché), kterého odstup 54 sekund dosadil na 7. místo. Jenže bílý dres neudržel, protože jak vítězný Bjerg, tak dnes čtvrtý Wright věkem spadají do stejné kategorie.
Laporte, jak správně předpokládal, o žlutý dres přišel a klesl na průběžné 12. místo. Ovšem nepředal ho kolegovi Vingegaardovi, který je průběžně druhý, ale vítězi časovky Mikkelu Bjergovi. Třetí pozici zaujal po časovce Fred Wright.
Jak dopadli ti, kteří to umí v nejnáročnějších kopcích, a jsou tudíž kandidáty na řekněme top deset? Jaký byl jejich zásek na Vingegaarda (na snímku):
O´Connor (AG2R) +0:29, Yates (UAE) +0:45, Martínez (Ineos) +0:55, Hindley (Bora) +0:56, Alaphilippe +1:00, Haig (Bahrain) +1:03, Jorgenson +1:25, Rodríguez (Ineos) +1:48, Meintjes (Intermarché) +1:56, Onley (DSM) +2:05, Gaudu (Groupama-FDJ) +2:10, Bernal (Ineos) +2:25, Carapaz (EF Education) +2:27, Mas (Movistar) +2:28, Ciccone (Trek-Segafredo) +2:30, Pool (DSM) +2:31 a Landa (Bahrain) +2:37.
Skoro by se chtělo říci, že je vymalováno. Ale takhle jednoduše to naštěstí obvykle nechodí. V každém případě Jonas Vingegaard v dnešní časovce položil hodně těžký a stabilní základní kámen k celkovému prvenství.
"Ulevilo se mi, že to konečně mám," řekl Bjerg. „Měl jsem příležitost to udělat tolikrát, ale nikdy jsem nedokázal naplnit svá vlastní očekávání. I dnes ráno jsem o sobě pochyboval. Řekl jsem, že trať je příliš těžká. Můj manažer mi řekl, abych do toho šel, protože nemám co ztratit. Jsem tak šťastný."
K průběhu časovky poznamenal: "První stoupání jsem chtěl jet rychle, ale ne nad můj limit. Na trati bylo ještě několik těžších stoupání. Držel jsem se v limitu, ve sjezdu jsem moc neriskoval. Na posledních pěti kilometrech jsem měl zhruba stejný čas jako Cavagna, ale dokázal jsem se zmáčknout. Myslel jsem na svou ženu a jel na plný plyn k čáře.“
„V zázemí týmu všichni uplynulou zimu velmi tvrdě pracovali na vybavení pro časovku. Tým tlačil na sponzory a sponzoři odvedli opravdu dobrou práci. Nyní máme velmi rychlá kola a velmi kvalitní oblečení. Nyní je na nás jezdcích, abychom zazářili,“ vyzdvihl materiální vybavení týmu UAE.
„Včera jsem svému trenérovi Kevinovi řekl, že chci získat dres lídra a vyhrát etapu. Musel si myslet, že jsem blázen, ale věřil mi. Vymysleli jsme plán a já ho dokázal uskutečnit."
A co na to Vingegaard? „Plán byl začít tvrdě. V prostřední části jsem se snažil trochu šetřit, abych v poslední části mohl jet zase naplno. Ale když jsem to chtěl udělat, v nádrži už nezbylo nic na doplnění. Možná jsem měl na začátku trochu zpomalit. Pak bych mohl v závěru trochu víc získat. Doufám, že v příštích dnech žlutý dres získám. Může to být i výhoda, nemít ho hned po dnešku."
První polovina zítřejší etapy je rovina, ale pak se najede do kopců. Ještě ale ne extrémních. Proti souboji sprinterů mluví poslední vrchařská prémie necelé 4 km dlouhá s průměrným sklonem 8,2 %, ovšem první dva kilometry jdou přes 10 %. Do cíle už to pak je 14 km převážně ve sjezdu.