Visma-Lease a Bike je sice správně považován za nejlepší tým světa, vždyť jen loni vyhrál všechny Grand Tours, jenže na monumentálních klasikách to taková sláva není. Letos nizozemský tým vyhrál tři prestižní klasiky Omloop Het Nieuwsblad, Kuurne-Brusel-Kuurne a Dwars door Vlaanderen, ale jakmile dojde na monumenty, nedaří se jim. Na Milán-Sanremo byl nejlepší Olav Kooij čtrnáctý a ve Flandrech Tiesj Benoot patnáctý.

Visma-Lease a Bike čeká na vítězství v monumentální klasice už čtvrtou sezónu, naposledy se radoval Primož Roglič na Lutych-Bastogne-Lutych v roce 2020 a bez zraněného Wouta van Aerta Nizozemci doufali, že Matteo Jorgenson podá nejlepší výkon své kariéry a dá Van der Poelovi zabrat. To se však nestalo. Jorgenson byl na Koppenbergu silný a neztrácel mnoho, jenže od té chvíle to s ním šlo z kopce.

„Asi to říkám často, ale tohle byl nejtěžší závod, jaký jsem kdy jel,“ řekl Jorgenson webu Velo.com. „Šel jsem do toho naplno, abych závod vyhrál. Věděl jsem, že na Koppenbergu musím jet za Mathieuem. Chybělo mi jen pět vteřin. V závěru mi trochu došel talent.“

Ačkoliv Van der Poel už byl pryč, Jorgensona dojela skupina soupeřů a stále bylo o co závodit, na pódium se vešli ještě dva další jezdci. Jenže pro Jorgensona to už byl příliš dlouhý závod, když Dylan Teuns a Alberto Bettiol útočili, Američan nestačil. Propadal se skupinami a nakonec dojel na 31. místě. „Světla zhasla,“ dodal lakonicky. 

Vismě se vůbec nepodařilo splnit určenou taktiku, tým vedený sportovním ředitelem Grischou Niermannem chtěl být aktivní, aby musel Van der Poel stahovat a utrácet síly. „Chtěli jsme závodit brzo a vytvořit situaci, kdy nás Mathieu bude muset sjíždět,“ vysvětluje zkušený stratég. „To se úplně nepovedlo, kluci se snažili jet podle našeho plánu a Matteo Jorgenson zapůsobil, ale v závěru mu došly síly.“

„To se u tak mladého kluka může stát. Je skvělé, jak blízko byl za Mathieuem po Koppenbergu. Ale ještě potřebuje dorůst, aby něco takového vydržel,“ dodává Niermann. 

1155094717.jpg

Benoot dojel na Van Dijkeově kole

Nejlepší výsledek udělal Benoot, navzdory spoustě smolných situací. „Měl jsem opravdu dobré nohy,“ říká belgický reprezentant. „Snažili jsme se. Mezi Molenbergem a Berendriesem jsme to zkusili, ale bohužel Mathieu tam měl ještě příliš mnoho týmových kolegů.“

Pak musel řešit jeden problém za druhým. „Při druhém Kwaremontu jsem byl v pelotonu trochu moc vzadu. Pak jsem udělal chybu a zničil si přehazovačku.“

„Až do Koppenbergu jsem nemohl řadit. Poté jsem ještě bojoval o stupně vítězů, ale pak jsem po posledním přejezdu přes Paterberg píchl... Dojel jsem na kole Tima van Dijkeho. Smolný den,“ uzavřel Benoot, který od týmového mechanika nejdřív převzal rezervu Dylana van Baarleho, protože své rezervní kolo už použil. Jenže nizozemský mistr jako jediný z týmu používá pedály Shimano, zatímco ostatní Speedplay. Benoot musel počkat na další kolo a ztratil zbytečně moc času.

1155084828.jpg

Nálada před Roubaix není nejlepší 

„Od E3 Saxo Classic prožíváme pořád nějaká zklamání,“ pokračuje Niermann. Kromě zranění Van Aerta tým sužují zranění a nemoci i dalších jezdců. Například Jan Tratnik nemohl na Kolem Flander ani nastoupit a Van Baarle ještě nebyl dostatečně silný po nedávné nemoci. „Je zdravý, ale nebyl v nejlepší formě. Znovu trénuje, ale určitě není jistým lídrem pro Roubaix. Evidentně nebyl dost dobrý. Občas ho také trápí déšť a zima. Tohle byl další z takových dnů.“

„Pokud chcete být schopni udržet Mathieua na uzdě, potřebujete Wouta. Myslím, že Wout byl jediný, kdo mohl Mathieua následovat,“ lituje Niermann. „Možná by si to rozdali ve sprintu, nebo by ho Mathieu také utrhl. To se neví, ale rozhodně si myslím, že Wout by se mu vyrovnal.“

Na Paříž-Roubaix se nechystají všechny klasikářské hvězdy Vismy, například Benoot Peklo severu vynechá, navíc Jorgenson pojede francouzský závod teprve podruhé v životě. Do sestavy by se měl vrátit aspoň nemocný Christophe Laporte, to však neznamená, že bude hned schopný jet o přední umístění. Od bratrů Van Dijkeových a Pera Stranda Hageneseho se výsledek neočekává. Tým Visma-Lease a Bike tedy nelze považovat za favority. Můžou jen překvapit.