Josefe, včera jsi bezprostředně po skončení časovky poskytoval novinářům rozhovor a tvoje odpovědi byly dost stručné. Dnes jsi viditelně sdílnější.

Víte, v době, kdy se nic nedělo, se nikdo neozval. Když se něco povede, je zájem mimořádný. Já si po dojezdu náročné časovky ani nestihl pořádně vydechnout, natož se vyjet, a hned za cílem mě obklopili zájemci o rozhovor. Nedivte se, že v této situaci jsem neměl tolik trpělivosti.

Obdivuju, že jsi vůbec do Mladé Boleslavi dorazil, když jsi ještě den před časovkou jel poslední etapu Okolo Valónska. Kde jsi mimochodem byl hodně vidět při práci na čele balíku, kterak pracuješ na sjíždění úniků ve prospěch týmového lídra Van Avermaeta.

Náročný byl závod i následný přesun. Letecky z Belgie do Vídně, odtud autem k Brnu, kam jsem dorazil kolem půlnoci a kde jsem přespal, a ráno do Mladé Boleslavi.

Na rozdíl od domácích týmů nevýhoda vás, kteří jezdíte v zahraničních týmech, je zázemí při závodech. Jak jsi na tom byl ty v rámci časovky?

Nechci říci, že jsme zhýčkaní, ale při naší práci je zázemí a podpora mimořádně důležitá. Zažil jsem to loni v Trnavě, kde jsem neměl ani mechanika, ani maséra, pomáhala mi jen přítelkyně, a tyhle věci v konečném důsledku mají vliv na psychiku, a tím i na konečný výsledek. Proto jsem před letošním šampionátem na poslední chvíli oslovil pana Kijevského z Topforexu, zda bych nemohlo využít jejich podporu a on mi vyšel vstříc, za což jsem samozřejmě rád. Zprvu jsem si ani nebyl jistý, jestli časovku vůbec po Valónsku pojedu, ale nechtěl jsem to Honzovi Bártovi - přestože nešlo o nominaci na olympiádu - dát zadarmo.

Vypadá to, že život špičkového cyklisty je hodně náročný.

Náročný je, ale je to naše práce. Kdybychom chodili do normálního zaměstnání, tak by to bylo taky náročné, byť jinak. Náš rok je rozdělený na závodní období a odpočinkové, takže tělo si na zátěž musí zvyknout a vydržet. Odpočinek přijde po sezóně.

Údajně jsi při časovce neměl přehled o mezičasech a dokonce jsi to ani nevyžadoval.

Už jsem odjel hodně časovek, takže už mám docela zkušenosti. Ono hlásit mezičasy nebo křičet z doprovodného auta je někdy méně užitečné. Soustředil jsem se na vlastní výkon a rozložení sil. Víte, když jedete naprostý doraz, tak nejste schopni ani spočítat, kolik je tři a tři. Je však člověk, kterému v tomto směru absolutně důvěřuju a jeho pokyny se řídím. Je to Marco Pinotti, sám bývalý vynikající časovkář, s kterým spolupracuji.

A co samotná trať a vedro. Bylo něco, co bylo proti tobě?

Trať mi vyhovovala, byla do tempa, kvalitní asfalt, dobře zabezpečená, takže v pohodě. Ani vedro nevadilo, nedávno jsme závodili ve Francii ve 45 stupních a foukal horký vítr jak z fénu, takže při časovce to nebylo nic, co by vadilo.

Vyhrál jsi mistrovskou časovku, na mistrovství Evropy ale nejdeš.

Moc rád bych reprezentoval, ale platí mě tým. A ten rozhoduje, kde budu závodit. A oni si nepřáli, abych se mistrovství Evropy zúčastnil. Takže v nejbližší době mě v srpnu čeká závod nejvyšší kategorie UCI ve Francii a následně také ve Francii etapový závod.

Jsi v naději, že pojedeš Giro d´Italia?

V širší nominaci jsem, ale v týmu nás je 28. Giro je daleko, stát se může cokoli, třeba se ani nemusí jet. Soustředím se na nejbližší závody. A když Giro vyjde, bude to jen plus.

Když jsme u plánů, jak to vypadá s tvými výhledy do příštího roku ohledně profesionální smlouvy?

Je to především na manažerovi. Ani nepřemýšlím o tom, co bude příští rok. Soustředím se na nejbližší závody, chci v nich předvést dobré výkony, a tím usnadnit vyjednávání o smlouvě na příští rok. Nějaké nabídky existují, ale je předčasné o tom mluvit. Ale chci i příští rok zůstat ve World Tour.

Tvoje výkony ve Valónsku a titul v časovce zvýšily řekněme tvoji prestiž u vedení týmu?

Zrovna včera jsem dostal email od vedení, v němž mi gratulují k mistrovskému titulu, oceňují moji výkonnost a posílají mě díky tomu na lepší závody. Když budu takto pokračovat, doufám, že výsledek se dostaví.

Josefe, děkujeme za rozhovor, přejeme, ať se ti daří, ať zajedeš pěkné výsledky a ať tě i příští rok vidíme v nejvyšší cyklistické lize.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zdeněk Štybar

Když jsme u favoritů, mezi něž Josef patří, tak sice bude ze špičkových českých závodníků chybět Roman Kreuziger, ale všichni ostatní na startu budou. Počínaje Zdeňkem Štybarem, přes Petra Vakoče, Jana Hirta a Danielem Turkem konče. Jenže výbornou výkonnost prokazují i cyklisté, startující v domácích týmech. Z Elkov Kasper je to především Adam Ťoupalík. Okruh by měl vyhovovat i Michaelu Kukrlemu a Michalu Schlegelovi. Vynikající formu má ale i Jirka Petruš z Topforex Lapierre, což prokázal na nedávných závodech v Polsku.

Adam Ťoupalík

Týmová podpora bude jako obvykle samozřejmě hodně důležitá. Právě Elkov Kasper a Topforex Lapierre mají v tomto směru výhodu nad soupeři, protože disponují vícero závodníky, jimž by profil trasy mistrovského závodu mohl a měl vyhovovat, a kteří také po restartu sezóny dokazují, že mají i odpovídající výkonnost. Na druhou stranu čím těžší trať a náročný průběh, tím víc se eliminuje týmová podpora.

Jiří Petruš

Krom jmenovaných může samozřejmě překvapit někdo z dalších českých týmů. Vzpomeňme jen na loňský mistrák, kdy odjela skupina, v níž byl například Michael Boroš z ČEZ Cyklo Team Tábor nebo Tomáš Kalojíros z AC Sparta Praha Cycling a jemu to nakonec dalo na stříbrnou medaili.

Neznámých je před každým sportovním výkonem a v cyklistice zvlášť více než dost. Jedna věc je ale vysoce pravděpodobná. Zítra nás čeká, jak všichni doufáme, zajímavý a napínavý závod. Stojí za to nenechat si ho ujít.