Cílem #nejsemprase je pozměnit chování návštěvníků přírody při procházkách v lesích, na horách, ale třeba i městských parcích, tudíž se iniciátoři kampaně rozhodli zjistit, zda si lidé umí s úklidem poradit. Situace je totiž se začátkem letních prázdnin alarmující - množství odpadků ve volné přírodě neubývá. S výrazně větším přílivem návštěvníků se může ještě zvýšit. Otázka zní: Máme šanci se s tím poprat? Organizátoři kampaně #nejsemprase si myslí, že ano. Vyžaduje to však aktivní přístup. „Se začátkem letních prázdnin a plánovaných dovolených chceme znovu důrazněji opakovat hlavní smysl tohoto projektu. Nedovolme, aby se procházka lesem stala výletem na smetiště. Příští dva měsíce budou lidi pravděpodobně vyrážet do přírody častěji, než kdy jindy. Máme ideální možnost rozhlédnout se kolem sebe a spoustu věcí si uvědomit,“ říká Miloš Židík, jeden z iniciátorů projektu.
Nová výzva se jmenuje – Vyčisti chlívek! První prázdninový týden od 4. do 12. července se do celého projektu může aktivně zapojit každý, kdo vyrazí na výlet do přírody. Stačí mít po ruce pytel na odpadky a mobilní telefon a chuť pomoci našim horám a lesům. „Nafoťte nebo natočte krátké video na téma Vyčisti chlívek! A pošlete nám ho prostřednictvím sociálních sítí. Nejenže všechny vaše příspěvky rádi zveřejníme, ale ty nejvíc kreativní a nejlepší odměníme. Chceme být stále aktivní a věříme, že se připojíte i vy. Odrazí se to na čistotě českých lesů a přírody,“ dodává Miloš Židík.
Kampaň #nejsemprase vysvětluje návštěvníkům českých a moravských krajů, kteří nemají stoprocentní znalosti o pohybu a pobytu v přírodě, jak se v tomto prostředí chovat. Autoři iniciativy chtějí využít síly sociálních sítí a internetu a s přispěním tradičních médií zasáhnout maximální počet výletníků a turistů. Kampaň není politicky orientovaná ani zisková.
Iniciativu #nejsemprase může podpořit každý – zodpovědným chováním se k přírodě, šířením myšlenky na sociálních sítích či registrací podpory na webu nejsemprase.
Základní body iniciativy #nejsemprase jsou zpracovány formou jednoduchého „Desatera cool výletníka“. Upozorňují mimo jiné na stopu, kterou nechává v přírodě každý odhozený předmět – byť se po čase rozloží. Čas rozpadu totiž není vždy krátký. Papírovému kapesníku to trvá asi pět měsíců, banánové slupce ještě o měsíc déle. Noční můrou milovníků přírody jsou vlhčené ubrousky nebo cigaretový špaček. Ten se rozkládá i patnáct let!
Kampaň #nejsemprase není politicky orientovaná ani zisková. Záštitu jí daly například Český svaz ochránců přírody, Klub českých turistů, Českomoravská federace nordic walking a Skaut.