Zvlněná trať bez dlouhých stoupání, ale s mnoha prudkými kopci na nezpevněných úsecích dá cyklistům hodně zabrat. První úsek sterrati, jak jim Italové říkají, leží už na 11. kilometru a měří 2,1 kilometru. Oproti jiným je spíše mírně z kopce. To může být poměrně nebezpečné, ale takto na začátku závodu by se zde nemělo nic divokého odehrávat. 

Po několika kilometrech čeká na jezdce sektor 2 (5,8 km), první skutečná výzva na trati s krátkým sjezdem a dlouhým stoupáním s úseky přes 10 %. Poté trať vede přes Radi, kde začíná sektor 3 (4,4 km, druhá část původního sektoru 1 z prvních ročníků) a hned za ním sektor 4 s názvem La Piana, jeden z klasických šotolinových sektorů (5,5 km, který se na trati objevuje od prvního ročníku Strade Bianche) většinou v mírném klesání.

Po dalších pěti kilometrech začíná druhé významné stoupání dne. Montalcino je 4 km dlouhé a v průměru má 5 %. Poté jezdce čekají sektory 5 (11,9 km) a 6 (8 km), mezi nimiž je pouze 1 km asfaltu. Oba úseky jsou těžké, kopcovité a s mnoha zatáčkami, stoupáními a sjezdy. Po druhém průjezdu Buonconventem bude v oblasti Ponte d'Arbia umístěn bufet. V Monteroni d'Arbia začíná 7. sektor San Martino in Grania (9,5 km). Jedná se o dlouhý šotolinový úsek s opakovanými stoupáními a klesáními v první části, který je zakončen klikatým stoupáním, kde se opět setká s asfaltem.

V Ponte del Garbo začíná šotolinový sektor 8. Měří 11,5 km a je nejtěžší z celého závodu, převážně do kopce a vyznačuje se náročnými výjezdy, z nichž nejdůležitější jsou ty v blízkosti Monte Sante Marie, kde se na krátkém úseku střídají prudká stoupání a klesání. 8. úsek začíná 54 kilometry před cílem a začíná se tu závodit naplno. Julian Alaphilippe zde loni zaútočil a vytvořil elitní skupinu s největšími hvězdami současné cyklisty Van der Poelem, Van Aertem, Pogačarem, Bernalem, Pidcockem a dalšími. Za Castelnuovo Berardenga je velmi krátký, rovinatý úsek po šotolině (300 m) a za Monteaperti se cyklistům do cesty postaví 9. sektor, který je dlouhý jen 800 metrů, ale s dvouciferným stoupáním.

Následuje předposlední sektor (sektor 10, 2,4 km) ve stoupání směrem na Colle Pinzuto (se sklonem až 15 %). Tento úsek je hodně selektivní. Po několika kilometrech čeká jezdce poslední sektor (sektor 11, 1,1 km), který nejdříve prudce klesá a následně velmi strmě stoupá (max. 18 %) a končí v Tolfe. V tomto sektoru loni zaútočil Mathieu van der Poel ze skupiny favoritů a udrželi se ho pouze Julian Alaphilippe a Egan Bernal. Odtud dělí jezdce od cíle na náměstí Piazza del Campo v Sieně pouhých 12 km, ale hodně zvlněných a technických.

Prašné úseky jsou pro Strade Bianche typické a mnohdy rozhodující, ale závodí a útočí se samozřejmě i na asfaltu. Nástupem v asfaltovém stoupání rozhodl v roce 2017 Michal Kwiatkowski o svém druhém vítězství. 

Závěrečné kilometry

Strmému cílovému výjezdu předcházejí technické silnice v Sieně. Dva kilometry od cíle se trasa napojuje na Via Esterna di Fontebranda, kde se sklon silnice dotýká 9 %. 900 m před cílem projíždí závodníci pod bránou Fontebranda, kde povrch silnice přechází v plochou dlažbu. Až do vzdálenosti 500 m před cílem překračuje sklon 10 % a v ulici Via Santa Caterina dosahuje nejvyšší hodnoty 16 %. Ostrou pravotočivou zatáčkou vedoucí na Via delle Terme stoupání končí a poté se pokračuje na Via Banchi di Sotto. Ve vzdálenosti 300 m před cílem silnice dále mírně stoupá a 150 m od cílové čáry odbočuje doprava na Via Rinaldini. Pouhých 70 m od cíle cyklisté vjíždějí na náměstí Piazza del Campo. Závěrečných 30 m klesá se sklonem 7 %.

Zde už je vždy rozhodnuto, buď se rozhoduje v nejprudší části cílového stoupání na Via Santa Caterina, jako například loni, když zde nastoupil Van der Poel, nebo ještě častěji za vrcholem, jako v roce 2019 při vítězství Alaphilippa a také v dalších letech, například v roce 2015, kdy Zdeněk Štybar porazil Grega Van Avermaeta. Podstatné je najíždět na Piazza del Campo na první pozici, protože na náměstí už se spurtovat nedá.   

Počasí 

Důležitou součástí jarních klasik bývá počasí na nezpevněných cestách ještě víc. V Toskánsku bude v sobotu poměrně chladno. Závod startuje v 11:45 a podle předpovědi počasí má být jen 5 stupňů a maximální teplota vystoupá na 7 stupňů. V pátek, den před závodem, se očekávají přeháňky, ale v sobotu bude sucho. Sterrati mokré nebudou, kamenité cesty rychle vysychají, jen se nejspíš nebude tolik prášit. Měli bychom tedy vidět suchý závod, který je obvyklý, naposledy bylo mokro v roce 2018, kdy zvítězil Tiesj Benoot.

Foukat bude poměrně silný vítr kolem 20 km/h ze severovýchodu. Uvidíme dokonce i terezíny? Typické pro Strade Bianche rozhodně nejsou a obecně vzato na italských závodech nebývají kvůli husté zástavbě a typu krajiny. Ale nějaký vliv vítr mít bude.  

Televizní přenos

Strade Bianche vysílá Eurosport. V 11:30 začíná přenos závodu žen a od 13:30 závodu mužů. Tou dobou by muži měli být za stoupáním do Montalcina, před sektorem číslo 5, asi 100 kilometrů před cílem.