Oba jejich týmy před letošní sezónou udělaly velké změny ve výbavě. Dodavatelé kol zůstali stejní a od loňska se nezměnily ani rámy, na kterých závodí. Pogačar sedlá Colnago V4RS, které pod krycím názvem Prototipo používal už loni, ale tehdy měl kompletní výbavu Campagnolo, včetně zapletených kol. Letos tým přešel na Shimano a zapletená kola Enve.
V zákulisí se mluví o tom, že toto rozhodnutí nebylo založeno na sponzorských vztazích a ekonomických důvodech. Vedení týmy si tyto dvě značky vybralo, aby závodníci získali technologickou výhodu a nezaostávali za žádnými inovacemi. Enve pravděpodobně není dostatečně finančně silná značka, aby mohla platit velké peníze za sponzoring, ale tým jejich výrobky chtěl.
Colnago V4RS
Enve kromě kol týmu dodává také řídítka. Pogačar si od začátku sezóny oblíbil řídítka s mírným flarem, tedy vykloněním oblouků ven. Při držení z páky jsou řídítka Enve velmi úzká a aerodynamická (u pák pouze 36 cm široká), při spodním úchopu je úchop o něco širší a kolo je díky tomu o maličko ovadatelnější. Před Tour de France značka Enve představila nový kokpit, tedy aerodynamické kombo řídítek s představcem.
Zajímavé jsou však další detaily jeho kola, které tým nijak nepropaguje. Kvůli maximálnímu snížení výhry kola vozí Pogačar kotouče značky CarbonTi s karbonovým tělem, kovovou brzdnou plochou a titanovými spoji. Ne všichni závodníci UAE Emirates je používají, pouze vrchaři, to znamená například Adam Yates, či Joao Almeida na Giro d’Italia.
CarbonTi dodává také převodníky s karbonovým tělem, hliníkovými zuby a titanovými spoji. Takový převodník je mnohem lehčí než standardní Shimano, ale také vydrží o něco méně. To však Pogačar nemusí řešit, jen na Tour má k dispozici šest silničních kol a několik dalších časovkářských.
Nízké ráfky SES 2.3 použil Tadej Pogačar zatím jednou.
Ve většině etap a závodů vozí Pogačar převodníky s 54 a 40 zuby a dvanáctirychlostní kazetu kazetu v rozmezí 11-30. Oproti loňsku začal používat kratší kliky, 176 cm vysoký Slovinec vyměnil 172,5 mm dlouhé kliky za 170mm. A také na kole trochu jinak sedí, podle měření GCN má posed o 2 cm kratší, sedí více vpředu, sedlo má posunuto více nad střed. A když už je řeč o sedle, které dodává Prologo, tak to na kole drží díky sedlovce značky Darimo. Tato španělská společnost nabízí odlehčené komponenty a Pogačar jejich výrobky používal už dříve.
Pogačar na Tour voze cyklopočítač Wahoo Element Bolt a powermeter Shimano, ale někteří závodníci UAE testují i jiné systémy měření výkonu, například v pedálech.
Vraťme se k Enve a k tomu nejdůležitějšímu, co Pogačarovi a spol tento americký výrobce karbonových komponentu nabízí. Tím jsou samozřejmě zapletená kola. Pogačar v naprosté většině etap používá model SES 4.5 s vyššími ráfky s vnitřní šířkou 25 mm. Na tak široké ráfky je nutné nasadit širší pláště, Pogačar si vybral bezdušové Continental TT TR v rozměru 28 mm, ale jejich skutečná šířka je přes 31 mm, protože na tak širokých ráfcích mají jednoduše větší objem.
Pouze v etapě s cílem na Puy de Dome, zatím nejtěžším stoupání letošní Tour, jel na kolech SES 2.3, tedy nejlehčích kolech od Enve. Zatímco SES 4.5 váží v páru 1452 gramů, model 2.3 váží 1197 gramů. Očekáváme, že je použije také ve výjezdu na Col de la Loze ve středeční etapě.
Vingegaard kombinuje několik kol
Zatímco Colnago dodává závodníkům pouze jeden model pro všechny terény a typy cyklistů, Cervélo nabízí jezdcům Jumbo-Visma dvě možnosti. A obě Jonas Vingegaard využívá. V rovinatých a zvlněných etapách používá model S5 a v horách lehčí R5.
Je mezi nimi velký rozdíl, S5 je aerodynamicky optimalizovaný stroj, se speciálním kokpitem a řízením, zatímco R5 je mnohem tradičnější kolo. Tyto modely nejsou nové, ale Vingegaard si také musel zvykat na novou techniku, protože Jumbo odešlo od Shimana ke Sramu.
Cervélo S5 s převody 1x12.
Vingegaard tak má k pozici mnohem širší možnosti převodů. Na některých svých kolech jezdí pouze jeden převodník, v rovinatých závodech totiž malý převodník stejně není v závodě potřeba a kazeta s dvanácti pastorky bohatě stačí. Zejména když máte stejnou výkonnost jako Vingegaard.
Vingegaard má na výběr spoustu velikostí převodníků, na Tour používá s 52 zuby a kazetu v rozmezí 10-36. Primož Roglič na Giro d’Italia použil sadu označenou XPLR, která má kromě jednoho převodníků také kazetu s až 44 zuby na nejlehčím převodu. Málem ho to sice stálo vítězství v celkovém pořadí, když mu výjezdu na Monte Lussari spadl řetěz, ale zvládl to. Vingeaard přehazovačku a kazetu XPLR na Tour s největší pravděpodobností potřebovat nebude.
Dán na jednom převodníků vyhrál i těžkou kopcovitou etapu na Critérium du Dauphiné, ale v horských etapách jsou dva převodníky nutné. Takže na rámech R5 má tradiční sadu se dvěma převodníky.
Model Cervélo R5 používá Jonas Vingegaard v horách.
Zajímavé je, jak snadno závodníci Jumbo-Visma přesedají z modelu S5 na R5, ačkoliv jsou natolik odlišné, úplně jiná jsou třeba řídítka. Nedělá jim to však žádný problém. Vingegaard podobně jako Pogačar před sezónou změnit posed. Loni jezdil na rámu velikosti 54, letos jezdí na menším 51. Aby dohnal chybějící délku, má 14 cm dlouhý představec. Řídítka používá stále stejná, tedy 40 cm široká.
Vingegaard má jako jediný na svém kole páky s novým tvarem. Sram zatím nepředstavil novou generaci sady Red, takže kompaktnější tělo pák mají pouze sady Force, Rival a Apex a nejvyšší stále čeká. Vingegaard už však na svých kolech má tyto nové páky.
Po rozchodu se Shimanem jezdí cyklisté Jumba na zapletených kolech Reserve. Tato značka a Cervélo mají stejného majitele, takže kola jsou aerodynamicky optimalizovaná pro Cervélo. Vingegaard střídá modely 34|37 a 40|44 (čísla odkazují na výšku ráfku vpředu a vzadu). Nižší lehčí kola jsou navíc galusková, což jejich váhu snižuje ještě víc, ale většina pelotonu na Tour už galusky nejezdí, takže je to rozhodně zajímavá volba. Navíc jsou galusky pouze 24 mm široké.
Model 40|44 je bezdušový, závodníci Jumba používají pláště i galusky od Vittorie, konkrétně nový model Corsa Pro Competition a Corsa Speed.