Ještě hodinu před startem 16. etapy nebylo jasno, kde se bude startovat. Závodníci protestovali proti plánu pořadatelů objet celou etapu už během volného dne, protože předpověď počasí říkala, že podmínky se výrazně zhorší, bude pršet, padat sníh a v takovém případě se jezdcům nechtělo absolvovat 15 kilometrů dlouhý sjezd z Passo Foscagno na úvod závodu.
Prostřednictvím své zastupující asociace CPA si závodníci odhlasovali, že přes výjezdy Passo d'Eira, Foscagno a především přes Umbrailpass závodit nechtějí. Na to však pořadatelé ze společnosti RCS sport odmítli přistoupit a navrhli vlastní řešení. Podle ředitele závodu Maura Vegniho a jeho kolegů se měla objet celá etapa, avšak na vrcholu Umbrailpassu (kde leží Cima Coppi, dvojnásobná vrchařská prémie za 50 bodů) bude závod na tři minuty přerušen, aby se závodníci mohli převléknout do teplého oblečení před dlouhými sjezdem do Švýcarska.
Nepříliš překvapivě se tento plán nepodařilo naplnit, protože závodníci odmítli riskovat svoje zdraví. A tak se ještě půl hodiny před původně plánovaným startem (11:30) nevědělo, jak bude 16. etapa vypadat, kde bude start a jak bude dlouhá. Pořadatelé přišli na poslední chvíli s dalším plánem, podle kterého by se odstartovalo v Livignu, ale peloton by následně projel tunelem Schera, vynechal Umbrailpass a zbytek etapy by se jel podle naplánované trasy. To však někteří závodníci také odmítli, protože v Livignu, ve výšce 1903 metry nad mořem, panuje velmi špatné počasí.
Navíc za tunelem Schera, ve výjezdu Ofenpass také padal sníh, takže ani tato varianta nebyla řešením.
V Livignu začala prezentace týmů, závodníci zabalení do několika vrstev oblečení se dostavili na pódium, ovšem ještě v 11:15 nebylo zřejmé, jak se bude postupovat.
Závodníkům se přístup RCS sportu nelíbí
Podle Beppe Contiho, reportéra italské televizní stanice RAI, se pořadatelé snažili domluvit s Mezinárodní cyklistickou unií (UCI) odložení startu Giro d'Italia o jeden týden, aby se zabránilo případným problémům ve vysokých nadmořských výškách. UCI to odmítla po nátlaku společnosti A.S.O., která nechtěla posunout start Critérium du Dauphiné na později, tvrdí Conti.
Do přímého přenosu RAI nakonec vstoupil i Tadej Pogačar, lídr závodu: "Je opravdu hrozné počasí. Je nebezpečné sjíždět z kopce. Závodit v 0 °C, sněhu a dešti je na hovno, ale když chtějí, abychom závodili, tak můžu závodit. Doufejme, že nedojde k žádným incidentům. Chci, aby všichni závodníci byli v bezpečí." A také dodal, že pořadatelé měli mít připravený plán B.
Ještě ostřejší byl Ben O'Connor, čtvrtý muž celkového pořadí. "Je to pravděpodobně jeden z nejhůře organizovaných závodů. Píše se rok 2024 a stále tu máte dinosaury, kteří opravdu nevidí lidskou stránku věci. Měli bychom prostě začít etapu níž a dojet do cíle. Chtěl bych je vidět na našem místě," opřel se do italských pořadatelů.
Etapa zkrácena
Před polednem se podle Eurosportu podařilo dosáhnout kompromisu. Etapa měla odstartovat z Livigna s jezdci na kolech a poté se autobusy a auty přesunou do Prato allo Stelvio, kde měl závod ve 13:58 opravdu začít. „Začneme po sjezdu v Pratu. Museli jsme se ujistit, že jsou všichni spokojeni. Livigno utratilo peníze za to, aby se zde konala etapa. Museli jsme najít kompromis,“ oznámil ředitel závodu Mauro Vegni.
Ovšem pochybnosti panovaly nadále a nakonec se závodníci na slavnostní start v Livignu nedostavili, ačkoliv prý byli dohodnuti s pořadateli. Ředitelství závodu rozhodlo, že oficiální start bude v obci Lasa, 118,4 km před cílem, ve 14:25.