Slováci mají Petra Sagana, cyklistu s největším vlivem na celé planetě, kterého chtěli uchopit všichni marketéři s cyklistickým zbožím, pořadatelé závodů a mnoho profesionálních týmů. Ale proč se tak málo daří dalším slovenským cyklistům?
Peter vletěl do profesionální cyklistiky v roce 2010, tedy před deseti lety, a hned z něho byla hvězda první velikosti. A deset let je dost dlouhá doba, aby se začali na Slovensku objevovat další cyklisté slušné úrovně. I když pochopitelně ne úrovně Petra, takový talent se rodí opravdu výjimečně. Jenže charisma Petra Sagana mohlo nastartovat hnutí, zájem mládeže o cyklistiku a dnes by takovým klukům mělo být přes dvacet a mohli by být patrní ve slovenském pelotonu. Ale nejsou, jen nahlédněme do výsledkové listiny Okolo Slovenska:
Patnáct cyklistů ze Slovenska na startu, nejlepší 41. s celkem rozumnou ztrátou čtyř a půl minuty, ale všechno ostatní plus mínus kolem půl hodiny a třetina startujících ze Slovenska závod nedokázala dokončit. To je minimálně alarmující.
Jak je to možné?
Peter Sagan určitě vzbudil na Slovensku zájem mládeže o cyklistiku, jenže na tento zájem veřejnosti musí být připraveno hnutí.
Když komerční firma spouští mohutnou reklamu na svůj produkt, musí tomu předcházet připravenost obchodní sítě. Prostě před reklamou se musí firma postarat o distribuční síť, musí být připravena na zákazníka, zákazník musí mít možnost produkt koupit v široké nabídce. Jinak se mohutná reklamní kampaň mine účinností.
Jistě, Slovenský cyklistický svaz reklamně marketingovou kampaň cíleně neplánoval. Zrodila se jim hvězda první velikosti tak nějak mimoděk. Cyklistická hvězda na Slovensku, ale přiznejme si to, ani v České republice, nevzejde ze širokého hnutí, ze širokého výběru mládeže. Tak jako třeba v Belgii.
Ale potom ani ta obrovská reklamní kampaň připravená světovou hvězdou, nemůže dopadnout úrodně. Kluci a holky začnou mít zájem o cyklistiku, nasednou na kola, vymůžou si od rodičů nákup kola, ale tím to postupně skončí. Začnou se prohánět sídlištěm, vyjedou za ves. Ale nedostanou se k organizované cyklistice, nenajdou v rozumné vzdálenosti od bydliště fungující klub mládeže a s cyklistikou skončí, tedy s tou sportovní - organizovanou, ani nezačnou.
A tak nejsou chybou - příčinou špatných výsledků ti konkrétní jezdci na startu letošního Okolo Slovenska. Dost pravděpodobně dělají co mohou, trénují poctivě, podle svého nejlepšího svědomí. Snad?
Příčinou neúspěchu jsou ti, co se na start Okolo Slovenska nepostavili, ti co na kole nejezdí a přitom v sobě mají větší cyklistický talent, než ti co byli na startu. A za to nese zodpovědnost vedení slovenského svazu, který během deseti let úspěchů Petra Sagana nedokázal zareagovat a nezvedl slovenskou cyklistiku.