Cyklistický stánek světových parametrů se zdá reálný. Má své místo, je zahrnut v územním plánu města Brna, je přislíbeno financování výstavby ze strany ministerstva školství a je hotová studie.
Pan Jaroslav Suchý nám v rozhovoru mnohé objasnil a při diskuzi nad velodromem z něho čišel optimismus. Chci tedy věřit, že je vše na dobré cestě a Česká republika a česká cyklistika se dočká krásné cyklistické haly.
Cyklistické centrum v Brně se tedy bude stěhovat z brněnského výstaviště do nové lokality, trochu to bolí nás staré nostalgiky, ale má to svoji logiku. Jedná se o nově budovaný areál sportovišť, je zde prostor pro halu a už je zde dráha BMX. Tato disciplína má v nové hale také své zázemí a mnohé překvapí, že to může být symbióza velmi prospěšná.
BMX
Dotkněme se této disciplíny, i když naše stránky se jí nevěnují. Má to svoji logiku ve spojení s velodromem. BMX dokáže přilákat děti k cyklistice ve věku, kdy ostatní cyklistické disciplíny nemají šanci se nabídnout mládeži. V tom je neocenitelná, v minulosti sice lákala víc k motoristickým sportům, než k cyklistice, ale to by měl ČSC začít otáčet ve svůj prospěch. Areál v Brně by tomu mohl pomoci a měla by vzniknout nějaká koncepce náboru mládeže, na konkrétním příkladu.
BMX je ideální ve spojení se sprinterskými dráhovými disciplínami a ty v brněnské Dukle mají právě své reprezentační zázemí. Výbušné typy cyklistů se prosazují už v BMX a stejně zaměřené cyklisty potřebují i sprinterské disciplíny.
Samotné BMX je olympijskou disciplínou a tedy má šanci na slušnou státní podporu. V zimním období mohou i reprezentanti BMX trénovat na dráze.
Dostupnost velodromu pro samotné cyklisty
To je trochu citlivá záležitost a má to dvě strany jedné mince. Ve studii se jedná o velkou halu, se slušným počtem diváckých míst, se světovými parametry velodromu. A taková hala má svoji cenu, v rozhovoru s panem Suchým se mluvilo o 816 milionech. A také má svoje provozní náklady, ty se promítnou do výpočtu ceny pronájmu. Pokud budou vysoké, bude snaha halu využít a "vyprodat" i na jiné aktivity, než pro cyklistické závody a cyklistický trénink. Mohlo by to brzdit především možnosti tréninku mládeže. Ale snad zachovají všechny zúčastněné strany zdravý rozum.
Rozvoj dráhové cyklistiky
Trénink/závod mládeže na otevřené drázev italském Mori
Pochopitelně velodrom v Brně nepomůže cyklistice v Chebu nebo Ostravě. Měl by být centrem vrcholné dráhové cyklistiky v České republice. Dovolit trénink reprezentantů a umožnit pořádání cyklistických dráhových závodů na vyšší úrovni. O tom všem není pochyb, ale Český cyklistický svaz by se měl podívat i po nějaké další koncepci rozvoje dráhové cyklistiky, dostupnosti cyklistiky pro mládež a rozvoje cyklistiky jako takové.
Brněnské spojení dráhy BMX s velodromem (a také napojení na cyklostezku) ukazuje cestu k rozvoji podobných areálů.
Proč nestavět nové venkovní velodromy?
ČSC by měl městům a obcím ukázat koncepci cyklistických areálů. Venkovní betonová 200 až 250, dráha BMX, dopravní hřiště, zázemí pro silniční cyklistický klub, to by mohla být koncepce pro rozvoj cyklistiky. Pochopitelně by dráha svoji cenou vyčnívala v rozpočtu realizace, ale umožňovala by bezproblémový trénink mládeže. Celý cyklisticko - sportovní areál má význam nejen ve sportovním vyžití, cyklistika je důležitou výchovou i budoucích řidičů, případně rozvojem alternativní městské dopravy. A to přesahuje svým významem i do dalších kapitol městských a obecních rozpočtů.
Venkovní dráhy se stále stavějí i v Itálii
Nedávná výstavba velodromu v Mori
My samozřejmně vzhlížíme především k hale, protože světová dráhová cyklistika se stala především zimním sportem. Ale k tréninku mládeže, k regionálním závodům od mládeže až po hobíky a veterány, se stavějí nové dráhy pod širým nebem.
Jednou z posledních nově postavených drah v Itálii je venkovní velodrom v Mori nedaleko Lago di Garda. A Mori je městečko s deseti tisíci obyvatel, i takový městys si dovolí postavit cyklistickou dráhu a většina italských drah je ve vlastnictví obcí.
Dráha od Petra Junga v americkém Boulder Valley
Velodrom v Boulder Valley
Petr Juneg, původem Čech, nyní žijící v Kanadě, má za sebou nejvíc realizací velodromů po celém světě a často jde o venkovní velodromy, například ten v USA.
Výstavba a realizace nového velodromu dává podnět k realizaci nových koncepcí rozvoje organizované cyklistiky v České republice. O nějakou studii by se měl pokusit sám cyklistický svaz. Obce jsou přístupny k výstavbě drah pro BMX, v některých případech by se mohlo uvažovat i o výstavbě venkovní dráhy, přestože je to finančně náročnější, ale ne nereálné.
Jeden závod na dráze přinese mládeži tolik závodních zkušeností, kolik nenaberou na silnici za deset akcí. Závody na dráze jsou pochopitelně organizačně mnohem jednodušší proti silničním a tím i levnější. A příklady z Austrálie a Velké Británie ukazují, že se základem mládeže v dráhové cyklistice se dá projít až do nejvyšší cyklistiky. Jen je potřeba vybudovat, ne jednu super halu, ale dostupnost velodromů pro celé cyklistické hnutí. Brněnská hala by mohla být třešničkou na dortu.
Vizualizace Arch.Design
Foto propagační materiály jednotlivých drah