„Stoupá se pozvolna hlavní silnicí už po sjezdu z Pomezek od křižovatky v Temném dole. Ale to hlavní přijde až u vleků na Javor, kopec lesem k Poustevníkovi a Lokomotivě se zvedne místy až na 33%. První rok ho dvě třetiny účastníků tlačily, mnozí neměli dostatečné převody a do cíle dorazili až za sedm hodin,“ usmívá se ďábelsky ředitel závodu Jan Slavíček, ano, bývalý cyklista a také pořadatel českých pohárů horských kol.

„Tenhle úsek pravidelně rozškube i bikerské pole,“ dodává. Za odměnu dostanete při křižování pláně na Smrku směrem k Husově boudě nejkrásnější výhledy na Sněžku, nejvyšší českou horu (1602 m). A k Pražské už pak zbyde jen pár metrů…

Vinou oprav silnic se trasa Krakonoše mění každý rok, letos už podeváté. „Nemůžeme jet o traťový rekord, ale aspoň pokaždé objevíme nové úseky,“ krčí rameny Slavíček. Definitivní podobu vytyčil až v dubnu, tentokrát se opět podíváme do Polska. Obavy ze „strade bianche“ mírní dokončenými opravami zimou nejvíc rozbitých úseků a zve (nejen ty nevěřící skeptiky) na předzávodní projížďku už tuto neděli - 5. 6. v 9.30 od trutnovské restaurace Rozmarýnek.

Trasa pokračuje společně přes hraniční Pomezní sedlo (1050 m), ve sjezdu se ale rozdělí. Kratší verze dostane kopec navíc a zamíří ve Spáleném Mlýně zpět do Malé Úpy a pak přes Lysečiny do Trutnova. Delší pokračuje až dolů, odtud do Pece, přes Pražskou boudu do Strážného, přes Lánov, Jánské Lázně a Svobodu zpět do Trutnova. „Díky spolupráci se všemi obcemi včetně polské Lubawky se nám podaří zabezpečit trať i za plného provozu,“ oceňuje.

V akci bude až dvě stovky organizátorů včetně motorkářů a policistů. Pomůže jim i zdejší nápad pustit elitní jezdce na dlouhou trať s pětiminutovým handicapem, aby peloton už brzy nenachytal nepřehledné díry, až k Pomezkám by měl takto vydržet kompaktní. Startuje se v 10.00 z trutnovského náměstí Republiky, kde budou poté v 11 hodin závodit i děti. Kapacita okolních městských parkovišť obsloužila před třemi lety úspěšně i rekordní téměř sedmisetčlenné pole.

Pravidla KRNAPu omezila závodní kapacitu na delší trati na 350 míst, zbývají už jen poslední. Objevit by se měla silná formace nejlepšího domácího týmu Elkov-Kasper s bratry Ťoupalíky, Borošem, Bártou, Otrubou. Pokud odpadnou polské závody ve stejném termínu, hradečtí přijedou komplet i včetně už dvojnásobného vítěze Kukrleho. A konkurenci zvýší i borci z ATT Investments. Matej Ulík ze Slavíčkova týmu Expres.cz/Tufo bude mít obhajobu hodně složitou… Na kratší verzi se chystá i bývalý šampion ze silnice a Colnago expert Petr Benčík, desetibojařský král a primácký moderátor Roman Šebrle, anebo břitký komentátor politické scény Václav Klaus mladší.

I oni se mohou těšit na nové účastnické medaile, startovní číslo se jménem, anebo limitní kousek bidonu oblíbené žacléřské značky R&B. Hlavním partnerem je Olfin car, který zkvalitní pořadatelský servis a nabídne i testovací vozy v doprovodném programu v Trutnově.