V článku Tip na vyjížďku: Krušné hory a 8 000 výškových metrů na 450 kilometrech jsme s prstem po mapě demonstrovali přejezd Krušných hor, tak aby se žádná trasa nepotkávala a nevracela. Jirka Jiroušek to pojal jinak a vznikl z toho Krušnoton non plus ultra.
Jirka připravil etapy, tak jak znělo zadání k letní dovolené v Krušných horách, ale současně vznikla trasa opravdu alpských parametrů. Sám autor tratě k tomu píše:
"Je to delší, než jsem myslel, ale za to je to opravdový "Krušnoton non plus ultra".
V aplikaci Garmin Connect mi to ukazuje 565 km a úsměvné převýšení 14 001 m. (Fakt neplánovaně a fakt napoprvé).
Mezi vítězi Krušnotonu jsou kluci z Petz Racing Drážďany, co jezdí a vyhrávají věhlasný Race across the Alps, který má 525 km a také 14 000 m. Skoro by se dalo říci ... už nemusí do Itálie a Švýcarska, když se něco podobného dá našvihat kousek za jejich humny.
Takže pro masochistické cyklisty je "Krušnoton non plus ultra" opravdu výzvou, pro ostatní se to dá krásně rozsekat na etapy, viz níže.
Pokud by to chtěl někdo jet v kuse, jako třeba já, až bude jednou forma a čas, a rozhodl se z nějakého důvodu v průběhu zabalit, je tu hned několik možností, kdy lze sednout na vlak a během 1 - 2 hod. dojet přímým spojem zpět do Ústí nad Labem. Buď k autu nebo na další navazující vlakové spoje.
Pokud by to chtěl někdo jet v kuse, jako třeba já, až bude jednou forma a čas, a rozhodl se z nějakého důvodu v průběhu zabalit, je tu hned několik možností, kdy lze sednout na vlak a během 1 - 2 hod. dojet přímým spojem zpět do Ústí nad Labem. Buď k autu nebo na další navazující vlakové spoje.
Přímé vlakové spojení lze realizovat například z Teplic, z Bíliny či Mostu (na vlak je to z Litvínovska mírně z kopce a většinou s větrem v zádech), z Chomutova, Klášterce n. O. a Stráže n. O. A kdo vyjede na Klínovec, tak už ten zbytek dojede, a i kdyby ne, svalí se z Klínovce na vlak do K.V. nejkratší možnou cestou z kopce dolů."
Ano, to je další výhoda Krušných hor, jsou zde v podhůří silnice s rovinatým profilem, kde se na krátkém úseku můžete vrátit, nebo dojet na nádraží. Takže nepotřebujete ani motorizovaný doprovod.
Popis trasy:
Start - Ústí nad Labem hl. nádraží (příjezd vlakem, lze použít parkoviště u nebo v okolí hl. nádraží - pozor na kola na střeše u zastřešených parkovišť).
Odkaz na mapu: https://mapy.cz/s/pulohesave, parametry trasy jsou převzaty z Garmin Connect.
STAGE 1
Ústí nad Labem - Teplice, cca 160 km / 4000 v. m.
Ústí nad Labem - Teplice, cca 160 km / 4000 v. m.
Zajímavosti na trase pro cyklistu
- krásná a málo objevená stoupání v Českém středohoří, sklon často až k 20 %, kvalitní asfalt, minimální provoz
- nádherné výhledy na východní část Českého středohoří, Lužické hory, Ještěd... Když je dobrá viditelnost
- Děčínský Sněžník - závěrečné stoupání k rozhledně s výhledem na České Švýcarsko a Německo - až k Drážďanům, bufet
- Tiské stěny - turisticky zajímavá oblast (natáčely se zde např. Letopisy Narnie), přírodní scenérie
- Horní Krupka a stoupání na Komáří vížku - hornická muzea a štoly podél stoupání, oblast nově zapsaná v UNESCO, výhled z Komáří vížky, věhlasné stoupání v Krušných horách
- krásná a málo objevená stoupání v Českém středohoří, sklon často až k 20 %, kvalitní asfalt, minimální provoz
- nádherné výhledy na východní část Českého středohoří, Lužické hory, Ještěd... Když je dobrá viditelnost
- Děčínský Sněžník - závěrečné stoupání k rozhledně s výhledem na České Švýcarsko a Německo - až k Drážďanům, bufet
- Tiské stěny - turisticky zajímavá oblast (natáčely se zde např. Letopisy Narnie), přírodní scenérie
- Horní Krupka a stoupání na Komáří vížku - hornická muzea a štoly podél stoupání, oblast nově zapsaná v UNESCO, výhled z Komáří vížky, věhlasné stoupání v Krušných horách
- Cínovec - přírodní koupaliště pro osvěžení
- Teplice - lázeňské město, ubytování, Koloshop.cz, start a cíl standardního Krušnotonu
- Teplice - lázeňské město, ubytování, Koloshop.cz, start a cíl standardního Krušnotonu
Zajímavosti pro doprovod
- UL - Větruše - výletní zámeček s vyhlášenou restaurací a výhledem na celé UL
- Labská cyklostezska (UL - Děčín)
- DC - zámek, ZOO, přístav
- Děčínský Sněžník + Tiské stěny - viz výše - turistická oblast
- Krupka - Horní Krupka - Komáří vížka - viz výše UNESCO, lanovka
- Teplice - lázeňské město
STAGE 2
- Labská cyklostezska (UL - Děčín)
- DC - zámek, ZOO, přístav
- Děčínský Sněžník + Tiské stěny - viz výše - turistická oblast
- Krupka - Horní Krupka - Komáří vížka - viz výše UNESCO, lanovka
- Teplice - lázeňské město
STAGE 2
Teplice - Klášterec, cca 205 km / 5 100 m
Zajímavosti pro cyklistu:
Zajímavosti pro cyklistu:
- stoupání na Cínovec - stoupání alpských parametrů - cca 12 km, ustálený sklon 6 - 8 %
- rychlý technický sjezd z Vitišky přes Mikulov do obce Hrob
- Netradiční výjezd na Dlouhou Louku
- Klíny - Rašov - sportovní resort s možností občerstvení
- Hora Sv. Kateřiny - rozhledna
- Lesná - Krušnohorský skanzen - restaurace
- Údolí Chomutovky - Stoupání na Horu Sv. Šebestiana
- sjezd po staré silnici ze Šebíku do Chomutova... údajně se dá jet i kolem 100 km/h (osobně jsem dolů maximálku ještě nezkoušel)
- hrad Hasištejn - trocha turistiky
- rychlý technický sjezd z Vitišky přes Mikulov do obce Hrob
- Netradiční výjezd na Dlouhou Louku
- Klíny - Rašov - sportovní resort s možností občerstvení
- Hora Sv. Kateřiny - rozhledna
- Lesná - Krušnohorský skanzen - restaurace
- Údolí Chomutovky - Stoupání na Horu Sv. Šebestiana
- sjezd po staré silnici ze Šebíku do Chomutova... údajně se dá jet i kolem 100 km/h (osobně jsem dolů maximálku ještě nezkoušel)
- hrad Hasištejn - trocha turistiky
Zajímavosti pro doprovod:
Dubí - lázně, kostel
Horská chata Vitiška - výhled do podkrušnohoří a na severní část lyžařského střediska Bouřňák s nejprudší černou sjezdovkou /slalomák/ v Krušných horách
Osek - cisterciácký klášter + klášterní pivovar Ossegg a restaurace s vynikajícím hodnocením, hrad Osek, přírodní koupaliště
Klíny - Rašov - sportovní areál, letní bobová dráha, restaurace, koloběžky, lanovka...
Rozhledna Jeřabina - u obce Mníšek nad Litvínovem
Rozhledna Růžový vrch - Hora Svaté Kateřiny
Lesná - Krušnohorský skanzen
Jirkov - zámek Červený hrádek
Chomutov - Zoopark, Kamencové jezero, údolí řeky Chomutovky, železniční muzeum s množstvím exponátů u Globusu.
Prunéřov - hrad Hasištejn
Klášterec - zámek, lázeňská čtvrť, nedaleké královské město Kadaň - historické centrum, cyklostezka podél Ohře
STAGE 3
Klášterec - Karlovy Vary - 200 km / 4900 m
Zajímavosti pro cyklistu
- krásné a pravidelné stoupání Klášterec - Měděnec s dalekými výhledy z vrcholu stoupání do údolí
- Perštejnské Giro - okruh nad Perštýnem v krásné přírodě
- přejezd do Stráže n/O na úpatí málo objevených Doupovských hor, míjí se stáčírna minerální vody Korunní
- stoupání - Stráž n/O 320 m n. m. - Klínovec 1 244 m n. m. = výškový rozdíl 924 m - stoupání se zřejmě největším převýšením v ČR
- Klínovec - nejvyšší vrchol Krušných hor - na vrcholu jsou omezené možnosti občerstvení, lepší vydržet na Boží Dar či do Jáchymova
- sjezd do Ostrova n/O
Lesná - Krušnohorský skanzen
Jirkov - zámek Červený hrádek
Chomutov - Zoopark, Kamencové jezero, údolí řeky Chomutovky, železniční muzeum s množstvím exponátů u Globusu.
Prunéřov - hrad Hasištejn
Klášterec - zámek, lázeňská čtvrť, nedaleké královské město Kadaň - historické centrum, cyklostezka podél Ohře
STAGE 3
Klášterec - Karlovy Vary - 200 km / 4900 m
Zajímavosti pro cyklistu
- krásné a pravidelné stoupání Klášterec - Měděnec s dalekými výhledy z vrcholu stoupání do údolí
- Perštejnské Giro - okruh nad Perštýnem v krásné přírodě
- přejezd do Stráže n/O na úpatí málo objevených Doupovských hor, míjí se stáčírna minerální vody Korunní
- stoupání - Stráž n/O 320 m n. m. - Klínovec 1 244 m n. m. = výškový rozdíl 924 m - stoupání se zřejmě největším převýšením v ČR
- Klínovec - nejvyšší vrchol Krušných hor - na vrcholu jsou omezené možnosti občerstvení, lepší vydržet na Boží Dar či do Jáchymova
- sjezd do Ostrova n/O
- stoupání do 1000 m n. m. - Plešivec, Blatenský Vrch
- cíl v Karlových Varech na hl. nádraží
Zajímavosti pro doprovod
Perštejn - zřícenina hradu, koupaliště
Horní Hrad u Stráže n/O
Klínovec - nejvyšší hora Krušných hor + Boží dar - např. Ježíškova pošta, rašeliniště Boží dar
Jáchymov - lázeňské město - lanovka na Klínovec
Plešivec - rozhledna
Lužec - lovecký zámek
Nejdek - zámek, zřícenina hradu
Perštejn - zřícenina hradu, koupaliště
Horní Hrad u Stráže n/O
Klínovec - nejvyšší hora Krušných hor + Boží dar - např. Ježíškova pošta, rašeliniště Boží dar
Jáchymov - lázeňské město - lanovka na Klínovec
Plešivec - rozhledna
Lužec - lovecký zámek
Nejdek - zámek, zřícenina hradu
Horní Blatná - Blatenský vrch - rozhledna
Karlovy vary - spa, dostihy, promenáda...
Karlovy vary - spa, dostihy, promenáda...
STAGE 4 - regenerace
a) při návratu do Ústí
Cyklisticky - na vyjetí 90 km - labská cyklostezka, Porta Bohemica, Litoměřice - Káva s Parou, Úštěk, Levín, Lovečkovice, zámek a pivovar Velké Březno, Ústí n. L. - vše filmová místa.
Cyklisticky - na vyjetí 90 km - labská cyklostezka, Porta Bohemica, Litoměřice - Káva s Parou, Úštěk, Levín, Lovečkovice, zámek a pivovar Velké Březno, Ústí n. L. - vše filmová místa.
Turisticky - Porta Bohemica, centrum Litoměřic, koupaliště, Ústěk - centrum + jezero, Levín - historické centrum, Zubrnice - nádraží - soukromá železnice známá z mnoha filmů, Velké Březno - zámek a pivovar, Ústí nad Labem - hrad Střekov a ZOO.
b) Karlovy Vary
cyklisticky - Slavkovský les - Bečov n. Teplou, Mariánské Lázně, Kynžvart, Loket - kopcovité, ale turisticky zajímavé
cyklisticky - Slavkovský les - Bečov n. Teplou, Mariánské Lázně, Kynžvart, Loket - kopcovité, ale turisticky zajímavé
Turisticky - viz cyklistická část, co město, to turistická zajímavost, nehledě na KV, které jsou samy o sobě hodně zajímavé.
...jelikož je u této challenge stále spojitost s Krušnotonem, kde je hlavním organizátorem společnosti Koloshop, s. r. o., tak je nezbytné vést trasu kolem či ještě lépe skrze novou moderní prodejnu tohoto významného tuzemského obchodníka. Jednak lze v Koloshopu chvíli spočinout a potěšit oko cyklistického nadšence, kterému je samozřejmě umožněno potěšit svou duši též materiálně, tzn. odlehčením rodinnému rozpočtu. Eventuálně lze v případě potřeby využít "service point", buď přímo na prodejně samotné, nebo svépomocí u servisního stojanu před prodejnou. Například mimo otevírací dobu.
A nakonec, jen pro porovnání, nejlepší maratonci zvládají RATA pod 22 hodin, s týmovou podporou a v top formě.
Osobně si myslím, že už jen objet tuto challenge v kuse, bez ohledu na výsledný čas, snese u každého takového výkonu titul "Krušnotonec non plus ultra".