Čtvrtá Grand Prix v seriálu Visegrad 4 se jela v Polsku z Hlohova do Grebocice. Z místa startu se najelo na 27km okruh a po šesti rundách se z něj odbočilo do cílového místa. Na okruhu byla dvě stoupání, to těžší končilo necelým kilometrem o průměru 6,2% a to druhé, malinko delší než kilometr mělo průměrný sklon 3,6%. Vítr také nebyl příliš silný, takže to vypadalo, že podstatnější než profil bude velké vedro převyšující 30°C a způsob, jakým týmy k závodu přistoupí.

A závodilo se opravdu velmi ostře, vytvořila se řada úniků, které byly zase sjížděny, až se nakonec v závěru vykrystalizovala 6členná skupina, v níž měl dvojí zastoupení pouze domácí Mazowsze Serce Polski. Tuhle převahu se také pokusili oba jezdci využít, když se o leadout pro Tomasze Budzinského postaral jeho týmový kolega Michal Pomorski. Dokonce získali malý odlep. Ten ale dokázal akorát včas sám zalepit Lukáš Kubiš tak, že se na vteřinku nasál za polského soupeře a pak šel nezadržitelně přes něj.

"Vytvořilo se hodně úniků, ale když to vypadalo hodně nebezpečně, kluci z týmu to zase spojili. Rozhodující akcí bylo, když se vytvořila zhruba 15členná skupina, kde měla své lidi většina týmů, takže jsme si rychle vybudovali pěkný náskok. Ale bylo tam moc lidí, takže jsem to chtěl zredukovat. Nastoupili jsme v posledním kopci asi 20 km do cíle a zůstalo nás vpředu šest. V cíli jsem si to už ohlídal, takže jsem rád, že jsem mohl odměnit práci kluků," řekl Lukáš Kubiš a doplnil: "Před olympiádou mě čeká poslední příprava a tou bude Czech Tour."

Lukáš tím ke dvěma národním titulům jak v časovce, tak v hromadném závodě, a vítězství v dvojkovém jednorázovém závodě v Rakousku přidal letošní čtvrtou výhru v závodech z kalendáře UCI. Po přestupu do Elkov-Kasper prokazuje v podstatě od začátku sezóny skvělou fazónu a z hlediska zisku UCI bodů patří aktuálně do první dvacítky světového pořadí v rámci kontinentální úrovně.

Necelou minutu za první skupinou dorazila druhá, tentokrát 7členná, v níž  byli dva lidi, kteří nás mohli zajímat víc než ostatní. Spurt vyhrál a tedy konečné 7. místo obsadil Bartosz Rudyk (ATT Investments), součástí skupiny byl i dnes mimořádně aktivní Tomáš Kalojíros (Pierre Baguette), který uzavřel první desítku. Do dvacítky se pak vešli ještě 17. Martin Voltr (Pierre Baguette) se ztrátou +1:20 a 19. Jakub Ťoupalík (Elkov-Kasper), který zaspurtoval jako druhý z hlavní zhruba 50členné skupiny (+2:51).

"Hodně se útočilo. My jsme zkoušeli být v každém úniku, který měl potenciál dojet do cíle. Asi 50 km před cílem jsem byl součástí skupiny, která se ale následně rozdělila a já zůstal v druhé její části. Podařilo se mi alespoň vyhrát spurt z této skupiny a bylo z toho 7. místo," sdělil k průběhu závodu Bartosz Rudyk, který ve svém vyjádření narážel na fakt, že kluci z ATT Investments po větší část závodu jezdili velmi aktivně, byli součástí několika úniků, ale když se lámal chleba, zůstal vpředu jen Bartosz.

"S Martinem jsme jezdili aktivně už od startu, cílem bylo vytvořit menší skupinu, aby nesprintoval celý peloton. To se nám ale povedlo až okolo 120. km, kde za to Martin vzal, já mu vlezl do háku a vytvořili jsme zásadní únik asi 14 lidí. Jenže spolupráce nebyla ideální, Martin většinu odtáhl sám. Mně se sice závěr úplně ideálně nepovedl, ale i tak to hodnotím pozitivně, zase jsme ukázali, že s námi soupeři musí počítat," okomentoval závod Tomáš Kalojíros. "Martin mi dnes chtěl vrátit ty závody, kdy jsem mu pomáhal já," dodal.

 

Z ostatních týmů s českými závodníky, jichž bylo v sobotu na startu 52 a v neděli 48, se výsledkově, ale i aktivitou zviditelnily především ACS Development a TUFO-Pardus Prostějov. Z Prostějovských to byl především Petr Vávra, který obsadil v sobotu 14. místo a v neděli dojel v hlavní skupině na 32. místě coby nejlepší ze tří dokončivších.

Oba týmy mají ve svých řadách téměř výlučně jezdce do 23 let. ACS Development výhradně, takže jejich viditelná aktivita v průběhu obou závodů byla sympatická. Odměnou jim bylo sobotní 15. místo Jakuba Elbadriho a v neděli tři jezdci v hlavním poli, přičemž nejlepším byl na 40. místě Jan Řehoř. Společně s Petrem Vávrou byli prvními z jiných týmů s českými jezdci, kteří se vklínili mezi závodníky Elkov-Kasper, ATT Investments a Pierre Baguette.

"Naším cílem v Polsku bylo jet aktivně a dostávat se do úniků, proto jsme se drželi v první třetině balíku a skutečně se nám dařilo do úniků dostávat. Balík pracoval velmi tvrdě a polské týmy se staraly o to, aby všechny úniky byly dostiženy. Nakonec se nám podařilo mít v hlavní skupině tři lidi, lídrem do spurtu byl Jan Řehoř, ale nepovedlo se nám dobře odstřídat v posledních zatáčkách, takže z toho bylo až 40. místo," řekl šéf týmu Vladimír Kroc. "Když za nás shrnu oba víkendové závody, určitě jsme neudělali ostudu. A děkujeme pořadatelům, že nám umožnili se takových závodů zúčastnit."

Nejlepším českým jezdcem celého seriálu se stal Martin Voltr, Slovákem Samuel Kováč (Dukla Bánská Bystrica), Maďarem Ádám Karl (Epronex) a Polákem Paweł Szóstka (Lubelskie Perła Polski).