Po včerejším prologu přišla při Tour of Rhodes na pořad první ze tří klasických etap. Profilově z oněch tří středně náročná, na 149 km 2080 výškových metrů. 

tour-of-rhodes-2025-stage-1-profile-43d3b13320a6018b7c1d.jpg

Na startu 26 převážně kontinentálních týmů. Mezi ty silné lze obvykle počítat italské, norské, dánské a pochopitelně multinárodní devo týmy, z nichž speciálně už od loňska vyniká XDS Astana Development. Mimochodem její sprinter Gleb Syritsa vyhrál včerejší prolog.

Výkonnostní převaha těchto týmů na kontinentální úrovni se projevila i v dnešní etapě. Do cíle přijela jako první skupina o 24 lidech, v níž mělo zastoupení 15 týmů. Z toho po třech Astana, norský Coop a americký devo EF Education a dokonce čtyři italský Swatt Club.

Tenhle italský celek existuje teprve druhým rokem a stále si udržuje pouze klubovou úroveň, ale loni dal na rok šanci Hellemosemu, aby tady nabral síly především v gravel závodech a aby se po angažmá v Lidl-Trek vrátil do nejvyšší divize v dresu Jayco AlUla, a zároveň pro letošek vytvořil silniční tým s několika borci z týmů vyšších divizí, takže jeho ambice zdá se sahají o dost výš.

O to víc vyniká úspěch Marcina Budzińského, který byl co se týče týmové příslušnosti v první skupině osamocen a přesto se dokázal znovu - podobně jako při GP Rhodes - vypořádat s početní přesilou kvalitních soupeřů a docílit druhého letošního vítězství.

Marcin Budziński: "Etapa byla od začátku trochu nervózní, protože na 20 km se nacházel bonusový sprint. Po něm odjeli dva lidi a peloton začala kontrolovat Astana, která měla v držení žlutý dres být. První stoupání vyjel peloton pohromadě, v tom druhém ale odjela skupina kolem 25 jezdců. Z týmu jsem v ní byl sám, kluci mi do té doby pomáhali. Tahle skupina nakonec dojela až do cíle a mně se podařilo vyhrát sprint. Děkuji celému týmu za dnešní skvělou práci."

9d82ed94-2130-4239-98dd-a1f0a07da206.jpg

Ke startu se prezentovalo 8 českých cyklistů, kromě čtyř v sestavě ATT Investments také tři v Pierre Baguette a jeden v maďarském Epronexu. Nejvýše byl klasifikován Filip Řeha z ATT Investments:

"Jeli jsme na Marcina. V etapě byly dvě sprinterské prémie, kde se braly bonusové sekundy, a naším cílem bylo, aby na nich Marcin bodoval. Rozhodovalo se v druhém kopci na úzké silnici, takže v našem zájmu bylo, aby tam Marcin najel co nejvíce zepředu. Pod kopcem měl defekt Martin Bárta, což bylo dost nešťastné místo. S dalšíma klukama jsme jeli ve druhé skupině, kde se posledních dvacet kilometrů hodně nastupovalo a mně se podařilo v závěru odskočit."

Po započtení výsledků prologu a dnes získaných bonifikací je Marcin na průběžném 4. místě, vteřinu má na 2. a 8 na 1. místo. Naopak i za ním je vyskládáno pár lidí po vteřinách. Připomeňme si, že letos byl 2. a 4. v etapě i celkově v prvním řeckém etapáku, pak vyhrál jednorázovku GP Rhodes, pouze ve včerejším rovinatém prologu - což ovšem není jeho nejsilnější parketa - byl 40. s odstupem 17 vteřin na Syritsu a 14 na aktuálního lídra Wanga taktéž z Astany.

istrian-spring-tour-2025-stage-1-profile-f68c00a6d5290356abac.jpg

V druhém souběžně probíhajícím etapáku Istrian Spring Tour se dnes českým jezdcům a týmům po včerejším prvenství Marcela Bogusławského (viz snímek níže) výsledkově tolik nezadařilo. Z 12 českých v 5 týmech byl nejlépe klasifikovaným Dominik Neuman (ATT Investments) na 16. místě:

"Před startem dost pršelo a v průběhu závodu se déšť vrátil, navíc byla i zima, takže náročný den. V úvodu odjelo osm lidí, což pro nás nebylo úplně ideální. Naštěstí tam nemělo zastoupení dost silných týmů, takže jsme pak začali pracovat na špici společně s Lidl-Trek a člověka tam dal i Elkov. V kopcích jezdila doraz Visma, ale pak se to vždycky zase posjíždělo. Celkově byl ale docela chaos v informacích, protože tu nejezdí motorka a i počasí k tomu přispělo. Někde tak ke konci odjeli dva a možná půlka balíku o nich ani nevěděla. V závěru jsem neměl úplně přehled o tom, jak na tom je Marceli, takže z toho bylo jen to 16. místo. Druhým cílem bylo udržet Piotra Pękalu v pořadí do zítřejší etapy, kdy se bude rozhodovat o celkovém pořadí, a to se povedlo."

484508932_1117941673468282_2596506518757071157_n.jpg

K Dominikovu popisu etapy doplňme, že Piotr Pękala je další z letošních polských posil ATT Investments a tady na Istrii už závodil. Předloni skončil 11. a loni 10. v konečném pořadí. Je tedy do zítřejší etapy, která končí náročným stoupání v Motovunu, v němž loni dojel Tomáš Přidal z Elkov-Kasper na skvělém 4. místě, jasným lídrem svého současného týmu.

Dnešní etapu vyhrál Erik Fetter, který se po čtyřech letech v druhodivizním EOLO-Kometa letos vrátil domů do nově vzniklého maďarského United Shipping. V cíli měl náskok 19 vteřin na peloton čítající bez dvou sto lidí.