Martin Bárta na sebe poprvé důrazně upozornil vítězstvím v Grand Prix West Bohemia v roce 2021. Necelý měsíc před svými 17. narozeninami předvedl v dresu Stadionu Louny a v nepříznivém počasí mimořádný výkon, když v závodě kadetů odjel 35 km před cílem a své sólo dotáhl až na pásku.
V tom samém ročníku, ale v závodě juniorů na okruhu s centrem v Kyšicích u Plzně zcela dominovali jezdci německého týmu Auto Eder včele s vítězným Cianem Uijtdebroeksem, aktuálně jezdcem týmu Visma | Lease a Bike. A jelikož se Martinovi dařilo v mezinárodní konkurenci i v Závodu míru nejmladších a i v dalším tradičním etapovém závodě na našem území Regionem Orlicka, dostal nabídku pokračovat při přechodu do juniorské kategorie právě v Auto Eder, juniorské záloze BORA – hansgrohe.
A hned v prvním roce dokázal, že si působení ve špičkovém juniorském týmu zasloužil. V průběhu 33 závodních dnů se na převážně etapových závodech v Itálii, Belgii, Francii, Švýcarsku či Německu 12x probojoval do první desítky a opakovaně se ve špičkové mezinárodní konkurenci umísťoval v první pětce prvoročáků v této kategorii.
Z výsledků tohoto roku vyzdvihněme v reprezentačním dresu dosažené konečné 9. místo a 2. mezi mladšími jezdci ve Švýcarsku na Tour du Pays de Vaud (2.Ncup), absolutní 7. a 3. mezi 17letými při Internationale Cottbuser Junioren-Etappenfahrt (2.1) nebo 13., resp. 5. při Giro della Lunigiana (2.1). Nejcennějším ale byl zisk titulu juniorského národního šampiona na kopcovitém okruhu s centrem v Mladé Vožici, když v posledním okruhu odjeli se Slovákem Tomášem Sivokem a společně si mohli vychutnat zisk mistrovských dresů.
„Prvním rokem v juniorech jsem z mého pohledu dosáhl velmi dobrých výsledků, a tím pádem jsem měl o to větší očekávání do druhé juniorské sezóny.“
Druhý rok začal velmi nadějně, to když Martin vyhrál etapu a celkově skončil 3. při Internationale Cottbuser Junioren-Etappenfahrt (2.1). I nadále hodně závodil i reprezentoval, dosáhl několika dalších cenných výsledků, jako např. 10. místa na Tour des Flandres Juniors (1.1) či 15. na Eroica Juniores (1.1), ale po skončení sezóny ani on sám příliš spokojený nebyl.
„Očekávání se mi bohužel zdaleka nepodařilo naplnit. Brzdily mě nějaké zdravotní problémy a po sezóně jsem zjistil, že mám astma.“
Výsledky tedy byly za očekáváním, ale zkušenosti mj. z juniorských verzí Okolo Flander, Paris – Roubaix, Strade Bianche, Gent – Wevelgem mají v tomto věku cenu zlata.
Nyní tedy vyvstala otázka, jak a kde v letošní sezóně po přestupu do mužské kategorie pokračovat. Poměrně logicky došlo na angažmá v německém kontinentálním Lotto Kern-Haus PSD Bank (na snímku druhý zleva), v tom roce neoficiálním development týmu BORA - hansgrohe.
V dresu týmu s převahou německých závodníků jezdil Martin převážně dvojkové závody, ale nominoval se třeba i na jedničkový Okolo Rakouska, kde měl možnost potkat se v pelotonu s borci jako je např. Filippo Ganna či Diego Ulissi. Navíc se dostal i na významné závody určené kategorii U23 jako Gent – Wevelgem či Il Lombardia a v reprezentačním dresu na Orlen Nations Grand Prix či Course de la Paix Grand Prix Jeseníky, a zvláště pak na Tour de l'Avenir (všechny 2.Ncup). Výsledkově to ale žádná sláva nebyla.
„Příprava na sezónu 2024 šla podle plánu. Bohužel jsem ale měl těžký pád na únorovém campu s týmem, který mě na poměrně dlouhou dobu poznamenal. Později v sezóně jsem udělal velký výkonnostní skok, z čehož jsem měl radost. Bohužel jsem to ale na závodech neprodal tak, jak jsem chtěl. Ze sezóny si cením především výkonů z některých etap na Okolo Rakouska a zároveň toho, že jsem nasbíral plno zkušeností během l´Aveniru.“
Už v průběhu sezóny se pochopitelně řešilo, jak to bude v té následující.
„Až do konce srpna jsem nevěděl, jaká je moje šance dostat se do nově vznikajícího oficiálního development týmu Red Bull - BORA - hansgrohe. To bohužel nakonec nevyšlo, tak jsem se začal rozhlížet po jiných týmech. Už v červenci mi byla nabídnuta smlouva v týmu Lotto Kern, ale poměrně brzo jsem věděl, že tam pokračovat nechci.“
Jedna z možností, která se naskytla, bylo přestoupit do ATT Investments.
„Tým ATT Investments se mi jevil jako nejlepší z možností, které jsem měl. Snadno jsme se domluvili, tým nabízí skvělý závodní program a zázemí, a tak jsem neváhal s podpisem smlouvy.“
Takže od listopadu už funguje v novém prostředí, společně s Janem Bittnerem a Dominikem Dunárem jako jeden ze tří 19letých, a tím pádem nejmladších. A v těchto dnech už natáčí společně s týmem přípravné kilometry ve Španělsku.
„První dojmy jsou rozhodně pozitivní. V týmu panuje skvělá atmosféra a super parta, což mi dodává motivaci do tréninku a zároveň nám to určitě pomůže, abychom při závodech fungovali jako tým.“
S pozicí lídra asi počítat nemůže, ale přiměřené osobní ambice jsou namístě.
„Jelikož patřím k mladším závodníkům v týmu, tak mám skvělou šanci získávat spoustu zkušeností od starších kluků. V závodech, které mi nebudou vyhovovat, nemám problém s rolí domestika. Když budu mít šanci a odpovídající výkonnost, tak bych chtěl získat zajímavé výsledky. Osobně očekávám především sbírání zkušeností a doufám ve výraznější výsledky a výkonnostní růst. Chci opět být mezi špičkou na velkých závodech.“
Konkrétně na kterých?
„Zatím nevím, jaké konkrétní závody mě čekají, ale bylo by super jet například Czech Tour a pokusit se o výsledky na Nations Cupech.“
Czech Tour, Závod míru U23, Tour de l´Avenir jsou ale kopcovité etapáky. U juniorů není ještě zcela jasné, jak se nakonec vyvrbí co se týče specializace. Původně se Martin jevil jako vrchař a etapový jezdec.
„Vždycky jsem se viděl především jako vrchař a na tom se taky nic nezměnilo, ale v poslední době jsem získal více výbušnosti a zároveň přirozeně přibral na váze. Ryzí vrchař ze mě asi nebude, ale ještě nejsem schopný říct, v čem budu v budoucnu vynikat. Nejradši mám etapáky, většinou se mi jezdí lépe každou další etapu. V sezóně 2025 bych chtěl předvádět dobré výkony i v časovkách.“
Když jsme s Martinem dělali před dvěma lety rozhovor, řekl na otázku po dlouhodobějších cílech, že snem je World Tour a Tour de France. Prodělal tenhle sen nějakou proměnu?
„Dlouhodobější cíl zůstává stejný a je to World Tour. Byl by to splněný sen. Zároveň je ale pro mě důležité, aby mě cyklistika bavila stejně jako doteď.“
Přejeme na této cestě hodně štěstí!