Martinovi bude po Vánocích 23 let. Cyklisticky už má tedy leccos za sebou, ale víc toho může mít stále před sebou. Angažmá v ATT Investments se jeví jako jeho velká příležitost se výkonnostně i výsledkově znovu posunout.

Jednak tím, že v týmu bude očividně vyšší vnitřní konkurence, než tomu bylo v jeho předešlém slovenském kontinentálním Pierre Baguette. Jestliže tam byl jasný lídr, tak v ATT - s ohledem na kvalitu soupisky pro rok 2025 - s takovou rolí asi počítat nemůže. A jak už to chodí, lze tuhle situace pojmout dvojím způsobem. Ta lepší se jmenuje zvýšená stimulace k prosazení se. Což je synergický efekt typický pro kolektivy s vyšší kvalitou individualit, pochopitelně za předpokladu, že táhnou za jeden provaz. Mezi další předpoklady jeho růstu započítejme také kvalitnější zázemí v celé šíři jeho významu, závodní program, trenérské a metodické vedení atd.

Martin má mezi desítkou nových tváří, které do týmu pro další sezónu přišly, jednu specifiku. On se jako jediný do týmu vrací. V roce 2021 dostal první šanci, ale moc ji nevyužil. Takže po jednom roce se cesty obou subjektů rozešly. S odstupem tří let se do mysli vkrádá přesvědčení, že onen vyhazov Martinovi možná trochu paradoxně pomohl. Někdo holt - a platí to zvláště pro mladé - potřebuje dostat facku, aby se probudil. Ne každý to zvládne a ten kdo ano, zaslouží respekt.

439913707_18050791453715678_3045855675676851088_n - kopie.jpg

Dva dny držel Martin Okolo Maďarska 2024 zelený dres nejlepšího v bodovací soutěži

Martin se sice v juniorech prosadil do reprezentace, ale pokud koukneme na výsledky ze závodů z kalendáře UCI, tak tam nic zajímavého nenajdeme. V roce 2020 v dresu Dukly Praha mj. obsadil podvakrát 15. místo na MČR U23 jak tedy v časovce, tak na silnici, což i pro prvoročáka v této kategorii není nic, co by ohromilo. I když jistý potenciál to nevylučovalo.

I tak pro další rok dostal šanci předvést se v týmu s dnešním názvem ATT Investments. Odzávodil ale pouze 14 dnů z kalendáře UCI, u šesti z nich čteme DNF a jednoho OTL. Nejlepším výsledkem bylo 14. místo na MČR U23 v hromadném závodě. Následoval rozchod a angažmá ve Favoritu Brno. Výsledkově to ještě nebylo top, ale např. 4. místo na MČR U23 na náročném okruhu kolem České Třebové, kdy společně s Jakubem Ťoupalíkem a Janem Kašparem stíhali sólově odjetého Petra Kelemena, už bylo důvodem ke zpozornění.

Jeho další cesta vedla na Slovensko do Pierre Baguette k Juraji Saganovi a Jánu Valachovi, lidem, kteří dlouhé roky doprovázeli na cyklistické pouti Petra Sagana. A tady už byl výkonnostní vzestup směrem k české minimálně kontinentální špičce očividný.

450084717_18056360368715678_3260569258360824328_n - kopie.jpg

Premiérové vítězství v závodě z kalendáře UCI při Visegrad 4 Bicycle Race - GP Slovakia (1.2)

Už v prvním roce se začal výrazněji prosazovat doma, mj. v závodech českého poháru 5. místem v Kyjově a v závěru sezóny 3. v Lovosicích, kde dokázal odjet s Jakubem Otrubou a Adamem Ťoupalíkem, jakož i 5. místem na MČR U23 v časovce za vítězným Pavlem Bittnerem. Co ale bylo důležitější, začal se prosazovat i v mezinárodní konkurenci. 4. místo a dres nejlepšího mladíka na Okolo Malopolska a 8. místo při Visegrad 4 - GP ČR patří k těm nejvýraznějším.

A letos, tedy druhý rok v Pierre Baguette, tenhle vzestup znovu akceleroval. 148 získaných UCI bodů za pouhých 38 závodních dnů ho řadí na 6. místo mezi všemi českými jezdci a 2. mezi jezdci z kontinentální úrovně za republikového šampiona Tomáše Přidala z Elkov Kasper.

Kde tuhle porci bodů nashromáždil? Za 3. místa na Velké Bíteši nebo RBB Tour se UCI body neberou. Ani za 3. místo v bodovací soutěži při Okolo Maďarska (2.Pro), kde dokonce po druhé etapě oblékl dres lídra závodu! Zato za 6. při GP Gorenjska (1.2), celkové 4. na Okolo jižních Čech, a zvláště pak za 2. v Maďarsku a 1. místa na Slovensku a v Čechách v seriálu V4 ano! 

450067613_18056360389715678_8230913774718079044_n - kopie.jpg

Stupně vítězů při V4 GP Slovakia: 2. Jihoafričan Byron Munton (Epronex), 3. Barnabás Peák (Adria Mobil) 

Pro jeho další vývoj měla velký význam možnost absolvovat závody jako v reprezentačním dresu Tour de l´Avenir (2.Ncup) a dvakrát Czech Tour (2.1), tak zvláště pak díky provázání slovenského týmu s Petrem Saganem i etapáky druhé nejvyšší kategorie v početné konkurenci jezdců světové úrovně Okolo Slovinska a Okolo Maďarska.

Martin není sprinter a při jeho tělesných parametrech 191 cm a plus mínus 74 kg bychom čekali výborného tempaře. Což platí, ale on překvapuje i svou schopností velmi dobře zvládat také stoupání. I když právě s ohledem na jeho postavu mohou být sice delší, ale logicky lépe když jsou do tempa. K tomu přidává enormní bojovnost a vysokou míru odolnosti. 

Jak tedy sám Martin vidí svou cyklistickou minulost, přítomnost a budoucnost?

451831906_18057661387715678_3927872249536561620_n - kopie.jpg

Visegrad 4 Bicycle Race - GP Czech Republic (1.2), nebo-li Brno - Mikulov - Brno

Martine, porovnáš-li ATT v roce 2021 a pro sezónu 2025. Předpokládám, že jistý posun vidět je?

Tým se posunul naprosto ve všem. Budeme mít lepší vybavení, skvělé sportovní ředitele a trenéry, společně se silnějšími a zkušenějšími závodníky.

Také můžeš porovnat Pierre Baguette 2024 a současné ATT.

Rozdíl mezi týmy samozřejmě je, ATT má vyšší rozpočet a mnohem větší zázemí. Přístup od vedení je skutečně profesionální po všech stránkách. Ten hlavní rozdíl je potom vidět na sestavě závodníků. Je tu spousta skvělých kluků, od kterých se můžu učit.

Jak důležité pro tebe je, že do ATT přišel i Juraj Sagan?

S Jurajem jsem spolupracoval dvě sezóny ve slovenském týmu, jsem hrozně šťastný, že jsme přestoupili společně, rozumíme si a stále mi má co předat.

Tvůj výkonnostní progres byl mimořádný. Jak si ho ty sám vysvětluješ?

Mám lepší systematický trénink a stále se zlepšuji, dalším faktorem byl dost kvalitní závodní program. Etapové závody kategorie 2.Pro mladého závodníka hodně posunou. 

453063215_18058432234715678_6981787592770786109_n.jpg

Nejlepší český závodník při Czech Tour 2024 - ve společnosti Marca Hirschiho a Marco Brennera

Co sis vzal z toho, když ti po první sezóně v roce 2021 neprodloužili smlouvu?

To, že jsem ATT kdysi opustil, vnímám pozitivně, byl jsem mladý a spoustu věcí jsem si neuvědomoval a některých si nevážil. Určitý motivační prvek to tedy byl, dokázal jsem na sobě zapracovat a zlepšil se. 

V Pierre Baguette jsi patřil mezi top lídry. V ATT je ale výrazně silnější závodnická sestava. Jaké si tím pádem před sebe kladeš cíle pro následující sezónu?

Jednoznačně chci vítězit! Myslím že takovou mentalitu bude mít celý tým, protože jsme velice silní. Tým mě může použít jako kvalitního domestika na rovinatých závodech, kde můžu pracovat pro sprintery, nebo jako lídra v profilově náročnějších závodech. Stále jsem poměrně mladý závodník, je mi 22 let a mám radost, že se můžu učit od zkušenějších závodníků. Jsem přesvědčen, že se stále můžu hodně zlepšit. 

Máš nějaké top vybrané závody, kde bys chtěl opravdu uspět?

Chci prokazovat vysokou výkonnost po celou sezónu, ale rád bych se ukázal na těch větších českých závodech, jako je Bíteš, Visegradská 4, MČR, Czech Tour či Okolo Jižních Čech. Letos jsem vyhrál dva jednorázové závody, příští rok bych chtěl tenhle počet navýšit a přidat také vítězství v celkové klasifikaci na nějakém etapovém závodě.

Ať se to podaří!