Závodu se účastní 29 týmů! Z úrovně ProTeams VF Group - Bardiani CSF - Faizanè. Své devo týmy sem poslaly Astana, UAE Emirates, Bahrain-Victorious, Visma | Lease a Bike, Arkéa - B&B Hôtels, Alpecin-Deceuninck a Q36.5.
Startují tu nejlepší domácí kontinentální týmy v čele např. s MBH Bank Colpack Ballan v sestavě s Pavlem Novákem, americký tým Axela Merckxe Hagens Berman Jayco, nechybí ani slovinské Adria Mobil a Ljubljana Gusto Santic či rakouské Vorarlberg a Hrinkow Advarics atd. Celkem jezdci 34 národností, z toho 72 Italů, 12 Belgičanů, 10 Švýcarů atd. Na dvojkový etapák konkurence jako hrom!
Aby také ne. V nedávné historii tenhle závod vyhrál Tadej Pogačar (2018), o rok později Clément Champoussin (aktuálně Arkéa - B&B Hotels) a rok po něm Andreas Leknessund (aktuálně Uno-X Mobility).
Letošní ročník má čtyři etapy. Úvodní byla naprostá placka, čas vítěze, jímž se stal nám z nedávného Okolo Bulharska známý Matteo Malucelli (JCL UKYO), získalo 161 lidí z celkového počtu 169 startujících.
Po rovinaté příhodné pro sprintery následovala etapa mimořádně obtížná, v níž své schopnosti mohli prokázat především vrchaři. Vyhrál ji Aaron Dockx (Alpecin-Deceuninck Development Team), který letos obsadil mj. 2. místo na Závodu míru U23 a 3. na Oberösterreich Rundfahrt (2.2).
Druhý skončil Jørgen Nordhagen (Team Visma | Lease a Bike Development), 19letý super talent, který už má podepsáno na další tři roky do prvního týmu. Třetí byl Giulio Pellizzari (VF Group - Bardiani CSF - Faizanè), 2. ve vrchařské soutěži na letošním Giru, jenž má od příštího roku podepsáno na tři sezóny do Red Bull - BORA - hansgrohe. Čtvrtý dojel Pablo Torres z devo týmu UAE Emirates, pátý Toneatti z devo týmu Astany a šestý Svestad-Bardseng z devo týmu Arkéa. To jen, aby bylo jasno o úrovni konkurence, která se tu sešla!
Etapa měřila 142 km a nastoupalo se při ní 2830 metrů. Přitom podstatná část na posledních 25 km, kdy se nejprve jel 11km kopec o průměrném sklonu 7,9% s pasážemi přes 10% a po zhruba 6km sjezdu znovu vzhůru, tentokrát na druhou vrchařskou jedničku (6,3 km, 6,3%), odkud to bylo po kratičkém narovnání ještě další 3 km ve stoupání obdobného sklonu do cíle. Obtížnost etapy znásobila silná bouřka a celodenní déšť.
S ohledem na konkurenci lze říci, že tady Richard Riška (na titulním snímku) dosáhl na svůj nejlepší výsledek v dosavadní mini kariéře mezi muži. Vždyť ještě loni závodil v juniorech a je mu stále jen 18 let. Jak etapu viděl on?
"Nejprve odjelo asi 25 lidí, když byli dostiženi, odjela další skupina, v níž byl od nás Dan Turek. Ten z něho ale vypadl kvůli pádu jednoho ze soupeřů. Tempo kontrolovalo Bardiani a 6člennou skupinu sjelo nedaleko před začátkem nejdelšího stoupání. V kopci se to začalo dělit. Mně se podařilo vyjet na vrchol kousek před Mártonem, ale ten si nás rychle ve sjezdu dojel. Pod poslední stoupání jsme přijeli v 8členné skupině, z níž Márton odjel a jel si svoje. Já tam nechal všechno, co mi zbylo, a vyšlo to na 13. místo, s kterým jsem velmi spokojený. Márton je v GC 7., což je super výsledek, který se budeme snažit minimálně udržet nebo i zlepšit."
Pokud Richard mluví o zlepšení, pak se bavme maximálně o 5. příčce, protože první čtyři jsou natolik odskočení a další etapy nejsou už tak náročné, že je jen velmi málo pravděpodobné, že by o své umístění přišli.
Zajímavé je i to, jak svůj výkon komentoval sám Márton Dina (na ilustračním snímku coby nejlepší vrchař na Okolo Bulharska): "Po Bulharsku a GP Kranj jsem se cítil hodně unavený, ale zkusil jsem jet to nejlepší, čeho jsem byl schopen. Celý závod pršelo a přitom se jelo hodně rychle. V předposledním stoupání jsem dvakrát odpadl z druhé skupiny a dvakrát se dotáhl zpět. Bylo to víc o vůli, než o formě. Ve sjezdu jsem se trochu vzpamatoval a nakonec mi to dalo na 7. místo. Není to špatné, ale rozhodně nešlo o můj nejlepší výkon."
Třetím nejlepším byl Alberto Monti (48., +12:12), čímž přispěl k tomu, že ATT Investments je v průběžném pořadí 5. nejlepším týmem! Lepší jsou jen Visma | Lease a Bike Development, Arkéa - B&B Hôtels Continentale, VF Group - Bardiani CSF - Faizanè a výběr Švýcarska.
V pátek je na programu 147 km s 1500 výškovými metry. Zrádnost etapy spočívá v tom, že mezi 110. a 135. km se jede dvakrát totožné stoupání o délce 3 km a sklonu 9%! A jako třešnička uprostřed nich ještě 1 km s 6%. Z vrcholu posledního zbývá do cíle 13 km.