Úvodní etapa 84. ročníku Škoda Tour de Luxembourg (2.Pro) byla ze čtyř klasických se svými 2555 výškovými metry na 158 km co se týče profilového skóre druhou nejlehčí. Nikoli ovšem lehkou. O čemž vypovídá mj. skutečnost, že ze 114 jezdců soustředěných do 19 týmů získalo čas vítěze 46.

Na trase byly vypsány čtyři vrchařské a jedna rychlostní prémie. Ta byla umístěna 35 km před cílem a udělovaly se na ní bonusové vteřiny od 3 do 1. V cíli pak 10, 6 a 4 vteřiny. A jelikož tady nejsou etapy s dlouhými alpskými či pyrenejskými stoupáními a úroveň špičkových jezdců je dost vyrovnaná, může v konečném účtování hrát roli každá vteřinka.

460493206_1029477019189069_7908103019534068845_n.jpg

Mezi top favority celého etapáku bylo možno počítat mj. obhájce loňského prvenství Marca Hirschiho (UAE Emirates) i Mathieu van der Poela (Alpecin - Deceuninck). Nizozemec ale zaznamenal hendikep ještě před tím, než se šláplo do pedálů. Dva muži z jeho týmu, konkrétně Søren Kragh Andersen a Jimmy Janssens, na startu chyběli.

Trvalo téměř 30 km, než se podařilo zformovat denní únik. Ocitli se v něm čtyři borci, kterým bylo dovoleno odjet až na víc než 6 minut. Byli to Pepijn Reinderink (Soudal Quick-Step), Vincent van Hemelen (Team Flanders - Baloise), Mattia Bais (Team Polti Kometa) a Alexandre Kess (Lucembursko).

Reinderink (22) přestoupil po roce stráveném v devo týmu pro letošek do prvního. Van Hemelen (23) jezdil rok v Lotto - Soudal U23, aby poté na dva roky podepsal do svého současného druhodivizního belgického celku. Kess (21) letos jezdí za francouzský kontinentální Philippe Wagner/Bazin. Žádný z těchto kluků zatím nedosáhl na nějaký výsledek, který by stálo za to speciálně vyzdvihnout.

CORVOS_00037141-026.jpg

Nejznámějším a nejzkušenějším (27) mezi čtveřicí uprchlíků byl jeden ze dvou bratrů Baisů, který se sice také nemůže chlubit nějakými převratnými úspěchy, ale čtyři účasti na Giru se už počítají. V rámci toho letošního, když už nezaujal nějakým pronikavým výsledkem, tak trojí účastí v denním úniku ano.

V průběhu etapy se počet lidí v úniku postupně redukoval, až na čele zbyl osamocený Pepijn Reinderink, který si stihl dojet kromě prvních tří VP umístěných mezi 50. a 90. km i pro tu poslední na 150. km, aby byl hned poté i on pohlcen stíhací skupinou. 15 km zpátky projel první i jedinou rychlostní prémií, když v té době měl ještě jednoho souputníka v Mattiu Baisovi. Za nimi si ale pro poslední bonusovou vteřinku dojel z pelotonu Marc Hirschi.

460494612_1029477369189034_1664646424577318352_n.jpg

Při kontrole a stíhání uprchlíků se na čele hlavní skupiny nejvíc nadřel Nils Politt (UAE Team Emirates), svůj díl práce odvedl v průběhu etapy a poté i v jejím závěru také Quinn Simmons (Lidl - Trek). Svého člověka poslal ke špici i Team Visma | Lease a Bike (Tosh Van der Sande). S blížícím se cílem přiložily nohy k dílu vybranými lidmi i týmy Bahrain - Victorious a Alpecin - Deceuninck (Silvan Dillier).

O tom, jak je to s určením rolí lídrů jak v etapě, tak v konečném pořadí u vybraných týmů, ukázal fakt, že 10 km před cílem usilovně pracoval na špici Mads Pedersen v čele čtyřčlenné sestavy Lidl - Trek, která se srovnala vedle vláčku UAE Emirates. Bylo tedy zřejmé, že hlavním chráněným jezdcem amerického týmu je vítěz z roku 2022 Mattias Skjelmose.

GXw5Q_uXUAAof02.jpg

Následně začali aktivitou hýřit i jezdci Visma | Lease a Bike. Nejprve při stoupání na poslední VP atakoval Bart Lemmen. O dva kilometry dále pracoval na čele dost redukované hlavní skupiny Wilco Kelderman. I tady se tedy ukazovalo, že jedničkou týmu pro tento závod bude spíše Christophe Laporte.

A byl to zkušený Nizozemec (33), který přivezl čelní skupinu do poslední pětistovky, jež se na posledních 200 metrech zvedla prudce směrem k cíli. A právě tady se také zvedl z Keldermanova závětří Mathieu van der Poel a nebylo člověka, který by mu významněji dokázal konkurovat. Na Laporteho tedy zbylo 2. místo, třetí dojel Andreas Kron (Lotto Dstny). 

Anouk Flesch.jpg

Čtvrtý byl Lemmen a sedmý Kelderman, takže Visma | Lease a Bike opanoval čelo týmové soutěže. Tři lidi v čase vítěze mělo jen sedm týmů. To ale není soutěž, která by stála v centru pozornosti. Rozhodující je, že soutěž jednotlivců i bodovací vede vítěz etapy Van der Poel. Nejlepšího vrchaře známe, nejlépe postaveným mladým jezdcem je po úvodní etapě Finn Fisher-Black (UAE Team Emirates). Získaná vteřinka na rychlostní prémii pomohla Hirschimu k průběžnému 4. místu.

"Dnešek jsem si opravdu užil. Byla to moc pěkná etapa. Těším se na další dny. Etapy se také zdají velmi těžké a to mě baví. A s formou jsem velmi spokojený," řekl Van der Poel, který naposledy zvedl ruce nad hlavu 7. dubna, když podruhé vyhrál Roubaix. 

460534825_1029509429185828_6185874074974014718_n.jpg

„Etapová vítězství jsou důležitá. Už jsme kvůli nemoci přišli o dva spolujezdce. Takže bude velmi obtížné kontrolovat závod. Přijel jsem sem vyhrát etapu.To se povedlo hned na první pokus, takže je to moc hezké. A navíc to snižuje trochu tlak do dalších etap,“ řekl Van der Poel k tomu, zda sem přijel i s ambicemi umístit se v GC.

"Máme z dneška radost. Záměrem bylo sprintovat s Laportem a to se nám podařilo. Prostor dostala nebezpečná vedoucí skupina, ale s Toshem Van der Sandem, který byl pravidelně ve vedení, jsme mezeru dokázali smazat. Bohužel se Christophe ve sprintu střetl s velmi silným Mathieu van der Poelem. Se třemi jezdci v první desítce máme dobrou perspektivu pro celkovou klasifikaci,“ poznamenal k etapě manažer týmu Visma | Lease a Bike Maarten Wynants.

rei2k6gf.png

Ve čtvrtek je na programu profilově nejlehčí etapa. Na 155 km 2 tisíce výškových metrů. Dvě vrchařské a tři rychlostní prémie, z toho dvě na posledních 30 km, kdy se postaví do cesty třikrát 900 metrů dlouhý výjezd se sklonem 7,4 %, přičemž po posledním průjezdu to bude do cíle jen 4 km.