První pozitivní zjištění je skutečnost, že letošní Bíteš byla na rozdíl od loňského ročníku mimořádně zajímavá, závodilo se prakticky od startu až do cíle, takže o dramatický průběh nebyla až do samého konce nouze. "Celý den hodně aktivní závod, hodně rychlé od startu, první hodinu jsme měli průměr něco kolem 47 km/h. Do Brna to bylo relativně klidnější, občas nějaký nástup, ale od Kohoutovic už se začalo hodně závodit," popsal úvod závodu nakonec v cíli druhý Dominik Neuman.
Druhým pozitivním zjištěním je, že závodu - jak jsme popsali v předešlém článku - dominovaly oba domácí nejsilnější týmy a že jejich souboj byl z pohledu průběhu závodu hodně vyrovnaný. S ohledem na dosavadní průběh letošní sezóny a koneckonců i předešlé dva ročníky, které vyhrál, se to od ATT Investments očekávalo. Ovšem nad týmem Elkov-Kasper, který jel v březnu méně závodů a moc se na nich neprosadil, visel jistý otazník. Bylo tedy příjemným zjištěním, že na Bíteši se předvedl ve velmi dobrém světle.
"Kluci z Elkovu jeli opravdu velmi dobře, oceňuju výkon, který předvedli. Když odjeli v sedmi lidech a my tam měli jen čtyři, na chvilku jsme znervózněli," podotkl sportovní ředitel a trenér ATT Investments Otakar Fiala, ještě loni a předešlých víc jak třicet let ve stejné funkci právě v Elkovu.
Třetím kladem je určení priorit, které oba týmy domácímu úvodnímu pohárovému závodu přisoudily. Elkov-Kasper na něj vyslal kompletní sezónní třináctku, v čemž neměli na startu konkurenci. ATT sice poslal ve stejném termínu závodit šest lidí do Slovinska na GP Adria Mobil (13. Alan Banaszek), ale jednoznačně to aktuálně "lepší" v počtu 11 závodníků vyčlenil pro Bíteš. "Dan Turek měl jet původně Adrii, ale přesvědčil jsem ostatní, že bude užitečné nechat ho na Bíteš. Právě pro jeho tempařské schopnosti, dovednost chodit do úniků a dokonalou schopnost rozeznat ideální moment k nástupu," poznamenal k nominaci pozdějšího vítěze Ota Fiala.
V této souvislosti je užitečné si připomenout, jak vypadá jejich sezónní soupiska. Elkov Kasper má v sestavě pět věkově zkušených, resp. zkušenějších jezdců a osm spadajících do kategorie U23, z toho pěti je 19 let. Mezi těmito třiadvacítkáři vyniká Tomáš Přidal, kterému je sice 21 let, ale už na sobě vozí mistrovský dres z loňského roku, takže toho mezi nezkušené nováčky lze počítat jen stěží, což na Bíteši potvrdil svým aktivním pojetím a opakovanými nástupy.
ATT Investments je schopen "uživit" 19 závodníků, což samo o sobě je oceněníhodné. Z původně mládežnického týmu se za dobu své 11leté existence postupně proměnil ve špičkový světový tým na kontinentální úrovni a tím, že letos angažoval především silnou polskou skupinu, se v tomto směru znovu posunul směrem vzhůru. Přitom "zaměstnává" 12 českých, tedy stejný počet jako Elkov Kasper. Z jeho 6 jezdců z kategorii U23 se tři z nich postavili i na start Bíteše a svou práci zvládli velmi dobře, když Jan Bittner byl součástí odjeté skupiny a Martin Bárta dokončil závod na 5. místě.
Když jsme u mladých, zaslouží si pozornost i Maximilian Kerl z AŠ Mladá Boleslav, který bez jakékoli týmové podpory zajel super závod, byl součástí skupiny, která setrvala v úniku nejdéle, a zvládl i závěr závodu, takže jeho 14. místo je nejlepším umístěním českého jezdce bez smlouvy v některém ze dvou nejlepších českých týmů.
Další nikoli nepodstatnou okolností bylo, že ATT Investments nominoval do Bíteše sice čtyři polské jezdce, ale upřednostnil úspěch českých. "Ano, tohle jsme klukům řekli, že venku jedeme na lídry bez ohledu na národnost, ale doma máme zájem, aby vyhrávali Češi," svěřil se Otakar Fiala.
V první skupině odváděl spoustu práce Marcin Budziński, ve stíhací skupině Piotr Pękala, zatímco Norbert Banaszek, aktuální polský šampion, se tu pouze vezl. "Tak to bylo vymyšlené, dělal v naší lajně vrátného, měl se šetřit a v závěru ušetřené síly využít," pokračoval v odkrývání taktiky Ota Fiala. Čtvrtým z Poláků na startu byl Marceli Bogusławski a coby čistokrevný sprinter měl sehrát roli trumfu v případné hromadné koncovce. Jenže po zhruba 50 km hlásil potíže se zády a tým ho ze závodu odvolal.
Taktika ATT zaměřená na úspěch českých cyklistů byla dobře vidět v konečných výsledcích. Za prvními dvěma dokončili na 5. místě Martin Bárta a na 6. Michael Kukrle. Všichni tři Poláci v samém závěru vyvěsili a dojeli do cíle pospolu a v samostatné skupince. Ovšem nikoli nezúčastněně, při průjezdu cílem se živě zajímali, jestli vše dopadlo OK. A protože dopadlo, bylo pak možno sledovat, jak se celý mančaft společně raduje a jak dobrou partou kluci jsou. A to je neméně pozitivní poznatek jako samotné vítězství, protože zakládá úrodnou půdu pro další úspěchy.
"Cílem bylo vyhrát. První dvě místa jsou tedy nad plán. Předvedli jsme dobrý, vyzrálý týmový výkon, dokázali jsme prodat naši výkonnost, ukázali jsme, že umíme závodit a jsem moc rád, že jsme to tady potvrdili. Musím ale dodat, že to byl hodně kvalitní závod, náročný, takovou Bíteš jsem snad ještě nezažil. Opravdová větrná klasika. Za mě nádherný závod. I pro diváky to muselo být suprové svou dramatičností. Osobně jsem si ho hodně užil," zářil spokojeností v cíli Dominik Neuman.
Když odjela skupina, v níž měli převahu jezdci Elkov-Kasper, vyčlenili několik kluků na udávání tempa a čtyři závodníci ATT Investments jim v tom nebyli nápomocní. "Věděli jsme, že na větru budou rozhodovat závěrečné okruhy kolem Bíteše, tak jsme se snažili pošetřit co nejvíc sil. Na nich se nám dařilo situaci kontrolovat a zároveň jsme věděli, že se zezadu blíží druhá skupina, kde máme hodně kluků a můžeme se dostat do přečíslení. To se povedlo a v posledním okruhu se skutečně rozhodovalo na terezínech, což nám vyhovovalo, protože máme zkušené závodníky," doplnil Dominik detailnější informace o taktice, která dovedla tým k vítězství.
Za první skupinou tedy jela druhá větší, kde byla na špici srovnána šestice jezdců v dresech ATT Investments a rozdíl drželi dlouho na konstantní úrovni mezi 30 až 40 vteřinami. "Řekli jsme klukům, že pokud budou delší dobu tenhle rozdíl držet, bude to pro nás výhodné. Soupeři z Elkovu vyčerpají část sil taháním v první skupině a my budeme mít stále reálnou šanci ke konci závodu obě skupiny spojit. To se podařilo, takže jsme v samotném závěru na tom byli o malinko lépe i početně, což byla pochopitelně naše výhoda," pokračoval v rozkrývání taktiky Ota Fiala.
Nejlepší tedy nakonec. Dan Turek je nejstarším členem sestavy ATT Investments. Má za sebou 9leté angažmá v zahraničních týmech, účast na mnoha závodech i nejvyšší kategorie UCI a řadu velmi dobrých výsledků jak na zahraniční, tak domácí scéně, včetně mj. 4 vítězných etap na čtyřech různých závodech z kalendáře UCI atd.
"Až tak do 80. km se mi jelo tak špatně, že jsem myslel, že ani nedojedu do cíle. Až mě musel Piotr (Pękala) zpucovat, kde že jsem. Když jsme začali pracovat na kontrole rozdílu za odjetou skupinou a jeli pravidelné tempo, postupně se mi nohy rozjely. V posledním okruhu se nám podařilo dojet dopředu a začal cirkus na terezínech. V určitou chvíli se vytvořila situace tři na tři a z ní nastoupil mladý Bittman, já mu šel do háku a on nás odvezl pryč. A když poté, co jel nějakou dobu maximální tempo ze špice, musel zvolnit a chtěl střídat, využil jsem toho a odjel mu. Pak už to bylo jen o tom udržet to až do cíle," okomentoval své prvotní pocity a pak i rozhodující akci Dan Turek.
"V minulosti jsem tu už opakovaně stál na stupních vítězů a dnes jsem to tedy zkompletoval vítězstvím," konstatoval Dan jakoby se nechumelilo. Čiší z toho nejen jeho zkušenost, ale i vysoké nároky, které - jak sám říká - klade i sám na sebe.
A nakonec k letošní Bíteši ještě pod čarou jedna perlička: vyjdeme-li z informací od manažera týmu Radima Kijevského, ATT Investments neobsadilo jen dvě první příčky v samotném závodě, ale zcela ovládlo i tombolu. To když se losovali závodníci na dopingovou kontrolu a všechny čtyři výhry si odnesli pouze vybraní jezdci ATT Investments.
Po Bíteši to vypadá, že stále máme dva velmi kvalitní kontinentální týmy. Oba to budou moci ukázat už od středy do neděle na jejich prvním sezónním jedničkovém závodě Okolo Řecka (2.1).