Poslední etapa, 156 km z Marathonu do Athén s cílem na nejznámějším náměstí Syntagma, kde stojí i budova řeckého parlamentu a kudy cyklisté projeli celkem 4x, než si to rozdali o etapové vítězství. Dvě vrchařské prémie 4. kategorie na 36. a 124. km, celkem 1600 metrů převýšení. Hromadný dojezd byl tedy jasnou volbou.
Důležitější než vrchařské se dnes jevily prémie rychlostní. Vypsány byly tři a braly se na nich bonifikační sekundy. A jelikož první z nich byla umístěna na 10. km, tak se Astana postarala o to, že i přes zájem řady jezdců nikomu odjet nedovolila. Důvod? Vedle průběžného lídra závodu Harolda Lópeze měla na 4. místě Diega Ulissiho a ten ztrácel na 3. Adriena Maira (Unibet Tietema Rockets) 2 vteřiny.
Souboj na prémii vyzněl příznivě pro Astanu, protože Gleb Syritsa ke 3 bonifikačním vteřinám vyvezl kolegu Ulissiho, sám vzal 2, ale Maire si na 1 přeci jen přišel. Bylo sice co se času týče srovnáno, ale stále to na sesazení Francouze z pomyslného pódia nestačilo. Italovi to ovšem přineslo ještě jeden užitek: dostal se do čela bodovací soutěže a nikdo z čistokrevných sprinterů už ho ani vítězstvím v etapě nemohl v tomto směru ohrozit.
Teprve pak bylo dovoleno realizovat denní únik. Dostali se do něj čtyři jezdci, nejzajímavější byl George Radcliffe (XSpeed United Continental), kterému se to podařilo už potřetí, přičemž po první etapě oblékl dres nejlepšího vrchaře. Dnes však lídra této soutěže Giovanni Carboniho ohrozit nemohl, toho mohl teoreticky ohrozit jen průběžně vedoucí muž závodu López, ale tato teorie vzala za své hned po první z obou prémií. Carbonimu v tomto ohledu už stačilo "jen" dojet do cíle.
Co se týče celkového pořadí, uprchlíci - mezi nimiž měly po zástupci i Mazowsze Serce Polski a Parkhotel Valkenburg - nebezpeční nebyli, nejlepší z nich Mark Stewart (Solution Tech - Vini Fantini) ztrácel téměř 11 minut. Na kontrolu úniku, který se dostal až ke 3,5 minutám, vyčlenily jezdce tři týmy: Q36.5, Jayco AlUla a XDS Astana. Tedy ty, které tu mají nejsilnější sprintery a kteří také v úvodní sprinterské etapě obsadili první tři místa: Matteo Moschetti, Dylan Groenewegen a Gleb Syritsa.
Další rychlostní prémie byly k mání na 110. a 135. km. Tu první jezdci z úniku ještě stihli, byť se jejich náskok už citelně krátil. Radcliff stihl vyhrát už sólově i druhou vrchařskou prémii a poté při druhém průjezdu cílovým prostorem i třetí rychlostní. Těsně za ním si to znovu rozdala Astana s Mairem, ale ten je tentokrát převezl. Ulissimu se opět vzdálil, byť o jedinou vteřinu. Radcliffova dnešní anabáze skončila 15 km před cílem.
Vše tedy směřovalo do hromadné koncovky. V posledních 5 km sehráli jezdci ATT Investments minimálně rovnocennou partii se sprinterskými týmy, když se až v pěti lidech pohybovali do desítky a část odjeli přímo ze špice. Dokonce do posledního kilometru najel z čela Norbert Banaszek pilotující Marcela Bogusławského a za nimi Matúš Štoček z Elkov-Kasper, kterého ale pak zastavily křeče.
Kluky z ATT Investments to zdá se ale vyplivlo ještě příliš daleko před cílovou metou. Takže následně přes ně šla letka Jayco AlUla. Jenže Groenewegen si vezl na zadním kole Moschettiho a ten ho v souboji jeden na jednoho už podruhé pokořil. Marceli Bogusławski nakonec o pár decimetrů nestačil na třetího Syritsu. I tak to bylo skvělé představení jezdců ATT Investments, které neslo veškeré parametry počínání nejlepších světových týmů.
"Závěrečné okruhy byly velmi technické a bylo to velmi napínavé. V posledních kilometrech kluci odvedli skvělou práci. Spurtovat jsem začal z osmé pozice, protože předtím bylo hodně zmatků. Jen těsně jsem pak nestačil na špičkové sprintery. Děkuji celému týmu za opravdu skvělou práci po celou dobu závodu, a to jak jezdcům, tak sportovnímu řediteli i všem lidem z podpůrného personálu," nechal se slyšet Marceli, který zdá se v novém angažmá ožívá směrem k bývalým výkonům, kdy např. v roce 2022 patřil na konec první třístovky světového žebříčku.
Jaká je tedy bilance 20. ročníku závodu Okolo Řecka?
Co se týče celkového pořadí, tak to bylo Harolda Lópeze a Astany, která k tomu přiřadila i vítězství v bodovací soutěži (Diego Ulissi), takže si odváží také nejvyšší počet UCI bodů (210). Co se týče etap, kvůli zrušené třetí v pořadí dvě patřily prostřednictvím Moschettiho sestavě Q36.5, jež také vyhrála týmovou soutěž. Po jedné etapě pak získalo Jayco AlUla (Luke Plapp) a Unibet Tietema Rockets (Adrien Maire), druzí jmenovaní si odváží i vrchařský dres (Giovanni Carboni). V této společnosti se pak o to víc vyjímá bílý dres Tomáše Přidala.
Co se týče českých týmů, Elkov Kasper kromě bílého dresu a 11. místa v celkovém pořadí, za což si připsal 15 UCI bodů, dosáhl v etapách na 4. místo Tomášem Přidalem ve druhé etapě, a dvě umístění v první dvacítce: v úvodní etapě 12. Matúš Štoček a ve čtvrté 13. Tomáš Přidal. Tým zviditelnil i Dan Mráz v celodenním úniku v první etapě.
"Do závodu jsem vstupovali s dvěma lídry na celkové pořadí. Michal Schlegel ale kvůli nachlazení závod nedokončil. Naopak Tomáš Přidal si vedl výborně, když ve druhé etapě skončil těsně čtvrtý, což ho i dost mrzelo. V nejtěžší čtvrté se mu zpočátku nejelo úplně dobře, ale dokázal se z toho oklepat a nakonec si obléci bílý dres. Což byl jeden z našich hlavních cílů," okomentoval etapák z pohledu Elkov-Kasper sportovní ředitel Jiří Petruš.
ATT Investments si z Řecka veze 8 UCI bodů za 3. místo ve druhé etapě (snímek níže) a celkové 14. Marcina Budzińského. Do konečné dvacítky se vešel ještě Alberto Monti (19.), což pro něj zároveň znamenalo 3. místo v soutěži o bílý dres. Co se týče jednotlivých etap, kromě zmíněného 3. místa Budzińského dosáhl na 4. a 7. ve sprinterských etapách Marceli Bogusławski, do dvacítky pak ještě ve čtvrté etapě 15. Marcin Budziński a 20. Alberto Monti. V týmové soutěži obsadili z 20 týmů 6. místo, o jednu příčku před Elkov-Kasper.
"Kluci dnes v závěrečných kilometrech odvedli výbornou práci. Celkově jsme to měli po druhé etapě rozjeté velmi nadějně i v celkovém pořadí. Rozhodla dvě mimořádně náročná stoupání následující bezprostředně po sobě v předposlední etapě. V tom druhém, kdy odjela jedenáctka soupeřů, naši vrchaři na vrcholu kopce, který se jel mezi 30 až 40 minutami, měli něco kolem 30 vteřin, což v této konkurenci není vůbec špatný výkon. Jenže tím se vytvořila situace, kdy vpředu se rovnoměrně pracovalo a za nimi se jel chaos, nastupovalo se, část lidí neměla zájem pracovat, takže rozdíl narůstal," řekl k etapáku za ATT Investments Juraj Sagan. "Ne vždycky všechno vyjde ideálně, výsledkově je to taková lepší dobrá, důležité je, že kluci nepopadali, teď si trochu odpočinou a pak budou ještě silnější."