N Distribution je společnost s více než dvacetiletou tradicí, která už od 90 let nabízí nejkvalitnější produkty nejen pro cyklisty, ale také pro snowboarding, skateboarding, freeskiing, motokros a oblečení pro volný čas.

Vztah N Distribution ke kolům se postupně měnil. Ve stále se rozvíjející nabídce zůstávají již dříve zavedené společnosti Kona a Fox, navíc se cyklistická divize N Distribution rozšířila o značku BMC, výrobce cyklistických treter Northwave a sedel Selle Italia.

Na kole prestižní švýcarské značky BMC jel v barvách týmu Dimension Data jediný český cyklista na letošní Tour de France Roman Kreuziger. BMC se zapsalo do historie svým vývojovým centrem, jejich kola splňovala nejvyšší standardy kvality a designu, firma vždy určovala směr. Na BMC vyhrál Cadel Evans Tour de France, BMC má tituly mistra světa mj. v horských kolech.

Kola BMC nám představil Michal Čižmár: „Začněme MTB. Za zdůraznění stojí nový model Fourstroke, v případě karbonového rámu v několika typových úrovních, s patentovanou teleskopickou sedlovkou, která se tak na první pohled ani netváří, je to systém vnitřní konstrukce. Specifikum tohoto kola je 67,5 hlavová trubka, 429 mm krátká zadní stavba, což přináší tendenci zrychlit všude tam, kde to jde. Závody cross country se změnily, už to není půl hodiny do kopce a pět minut dolů, je to nahoru a dolů ve vysoké obtížnosti, v podstatě jsou v nich zařazené BMX sjezdové sekce. BMC na to reaguje a ve svých laboratořích hledá, jak jezdce ještě zrychlit v takovém rozbitém terénu. BMC nabízí i další varianty celoodpružených kol cross country včetně hardtailů se systémem MTT.“

Obraťme list k silničním kolům. Michal Čižmár: „Přestože zůstaly v nabídce i ráfkové verze, u silničních kol se z drtivé části bavíme o verzích diskových. Hierarchii rámu BMC prozrazuje názvosloví – SLR01 a SLR02 souvisí s hustotou karbonových vláken. Zásadní je u kol Teammachine asymetričnost rámu především u kotoučových verzí, jak na téma přední vidlice, tak zadní stavby, u většiny silničních kol je přizpůsobena i sedlovka, která není kulatého průměru, má tzv. D-Shape tvar. Důležitý je ICS představec (Integrated Cockpit System), elegantní s aerodynamickým vzhledem a plnou integrací, tedy s prostorem pro protažení hydraulických hadic, díky tomu je kolo konstrukčně čisté bez lanek apod. Existuje i možnost objednání samotných rámových setů.“

BMC má i modely Roadmachine, takové jedno kolo pro všechno, s větším komfortem, vyšší odolností a též asymetrickou technologií. Jsou vhodné i tam, kde nejsou kvalitní silnice. BMC se nevyhýbá ani tzv. aerokolu, podobně jako má Specialized model Venge, v BMC mají takový Teammachine. Aerokola se ovšem týkají pouze kategorie pokročilých jezdců, jejich výhody ocení ti, kteří jsou schopni dlouhou dobu jet rychlostí přes 30 km za hodinu, čímž už využívají efekt wattové úspory a obtoku vzduchu kolem rámu i jezdce.

Northwave je, ač to název nenapovídá, italská značka, tretry si vyberou jak špičkoví profesionálové, tak rekreační cyklisté. Northwave má širokou škálu treter všech typů, pánských, dámských, modely silniční, MTB i triatlonové, novinkou jsou platformové tretry. Na špičce jsou tretry modelu Extreme Pro s designem vytvořeným pro tým World Tour Astana. Má celokarbonovou podrážku, index tuhosti 15 z 15, tedy to nejlepší, systém Power Shape, tretra se přizpůsobuje anatomii jakéhokoli chodidla. Michal Čižmár: Co se týká dalších treter, pro nás je podstatné, že udržíme relativně dostupnou cenu i u treter s karbonovou podrážkou a indexem tuhosti 12 z 15, jako v případě Storm Carbon.“

Selle Italia, to je 120 let historie cyklistiky, vždyť v malé vesničce Corsico nedaleko Milána se sedla pro každodenní použití na obyčejných dopravních kolech začala vyrábět už v roce 1897. Stará historie ovšem neznamená nedostatek nejmodernějších technologických inovací, funkčních materiálů a vizí. Po celou tu dlouhou dobu vyrábějí pouze sedla, když zavítáte do jejich sídla v Asolu, dotknete se té historie, designových sedel např. pro Pantaniho, Ludwiga atd. V současnosti např. Matthieu van der Poel využívá jejich sedlo jak v cyklokrosu, tak na horských kolech a na silnici. Michal Čižmár: Sedla mají dva základní rozměry S a L, specifikace 1 a 3, jednička znamená plné sedlo, trojka s otvorem. Sedla tedy zjednodušila na tyto dva typy, buď vám vyhovuje plné sedlo, což je spíše pro jezdce, kteří sedí vzpřímeně, kdo si více lehá a hledá sportovnější pozici, pro toho je doporučený otvor. Pojmem u Selle Italia je SLR, kdo zná Selle Italia, zná SLR. K dispozici jsou krátká sedla, v nářečí Selle Italia boost. Krátká jsou primárně vhodná pro ty, kteří už na kole, řekněme, umějí jezdit. Jednou z důležitých věcí je nízká hmotnost, pohybují se v top provedení v hmotnosti 105 až 120 gramů.“ 

Mimochodem, dále jsou v nabídce sedla Classic pro příznivce historie, tedy starší modely Flite a Turbo třeba s designem Tour de France.

Selle Italia nabízí i BG Fit nastavení kol a posedu. Jejich vrcholným produktem je plně vybavené BG Studio, včetně rotopedu, který je plně automatizován. Michal Čižmár: Jezdci se za jízdy mění délka představců, jeho výška, výška sedlovky, posun sedla dopředu dozadu, vše je snímáno kamerovým systémem a zpracování probíhá přímo v Itálii v jejich centrálním mozku. Zásadní rozdíl proti u nás známým BG Fit Retül apod. je v tom, že měření díky tomuto propojení trvá pouze třicet minut. Což je rozdíl proti obvyklým třem hodinám BG Fit Retül, ne každý je ochoten takové tři hodiny podstoupit. Pracujeme na tom, aby se kompletní zařízení objevilo i u nás.“

V nabídce N Distribution je nadále kanadská Kona, značka, kterou není třeba představovat. V českých podmínkách je historicky spojená s gravity disciplínami, horskými koly s nejlepším osazením, sjezdovými speciály, vždyť Kona je téměř synonymum pro MTB downhill. Michal Čižmár: „Tato charakteristika se zásadně obměnila, chceme znovu dostat tuto značku do povědomí, v entry modelech se pohybujeme od 11 do 30 tisíc v maloobchodních cenách, kola jsou konkurenceschopná, moderně vybavená. Pracujeme s touto značkou i na Slovensku. V závodním profilu nabízíme např. Hei Hei CR, přepracovaný rám, tlumič rovnoběžně s horní rámovou trubkou, lehké kolo, odhadovaná váha 10 kg včetně teleskopické sedlovky. Cyklokrosové modely reprezentuje Jake, což je jméno jednoho z majitelů firmy, cyklokros je u nás populární, ale hodně zastoupen konkurencí. Prostřednictvím otevřených závodů a hobby kategorie se dostáváme zpět do povědomí i v této kategorii cyklistiky.“

Výrobky firmy Fox jsou oblíbené především díky pohodlným střihům, vysoké funkčnosti a odolnosti a také výrazným designům, které vycházejí z barevně divoké motokrosové kolekce. Michal Čižmár: „Primárně volnější charakter oblečení vyhovuje i rostoucí klientele trialového a enduro ježdění, ceny jsou poměrně dostupné. Příjemné jsou vychytávky jako nepromokavý zadek, další parádní vybavení pro jezdce, kteří to myslí vážně. Zajímavá je inovace přileb primárně trialového charakteru. I v kategorii silničních kol lze využít např. velké transportní tašky se speciálním boxem třeba na tretry, a tak si zkulturnit přípravu na kolo.“

Orientace na cyklistický trh společnosti N Distribution sluší. Firma se orientuje především na velkoobchodní činnost, pro nás, tedy jednotlivé zákazníky, provozují eshop.