První závod na Rhodosu, International Rhodes GP Powered by Mitsis Hotels, jehož se účastnily české týmy Topforex ATT Investments a Tufo Pardus Prostějov a Dan Turek v rakouském Felbermayr Simplon Wels byl dramatický, závodilo se agresivně, vítr sice nesehrál takovou roli, jaká se na tomto řeckém ostrově očekávala, ale aktivita cyklistů a kopce udělaly své a nakonec také rozhodly o konečném výsledku.
Oba české týmy jely na své sprintery, Topforex na Tomáše Bártu a Prostějov na Dana Babora, jelikož se i s ohledem na předešlé roky očekával hromadný dojezd. První, co musely tedy zvládnout, byl přejezd prvního kopce v délce téměř 10km s 5% průměrným sklonem, který začínal už na 40. km.
Oba čeští sprinteři skutečně v kopci zaostali, speciálně Dan Babor měl kvůli nárůstu svalové hmoty, kterou uplatňuje na dráze, větší potíže, ovšem svou roli sehrálo i to, že za poslední roky se tenhle kopec jel nejrychleji. Oba kluky se v následné rovinaté pasáži podařilo dostat zpátky do hlavního pole. Zásluhu na tom měl hodně Topforex, jelikož v zaostalé skupině zůstali kvůli Bártovi i kluci, kteří na to výkonnostně měli.
„Kluky to ale stálo dost sil, což se projevilo po druhém kopci, kdy odskočila 25členná skupina,“ objasňuje jeden z důvodů, proč nakonec vepředu nebyl nikdo z Topforexu, sportovní ředitel Petr Kaltofen.
Kromě dvou kopců se očekávalo, že by závod mohl silně ovlivnit vítr. Sice foukalo, nějaké terezíny se utvořily, ale nefoukalo tím správným směrem, takže vítr zásadní roli nesehrál.
„V rovinaté části po prvním kopci na čele zůstalo kolem 90 lidí, zbytek na to v kopci evidentně neměl. Takže to celé pak bylo oproti například Istrii klidnější, výrazně méně se padalo, lidi byli rozzávodění, takže v tomto směru pohoda,“ říká k průběhu závodu Dan Turek.
Zpočátku závodu odjeli dva lidi, z německého Lotto-Kern Haus a Felbermayru, ale rozhodující akce se odehrála až před druhým kopcem (3,5km, 5,8%) 40 km před cílem, kdy odjela 10členná skupina s Danem Turkem. V kopci se pak peloton rozdělil a do první skupiny přijelo další 14 lidí.
Až 6 lidí tu měl norský Coop! Po čtyřech závodnících tu bylo z Bardiani a nizozemského SEG. K Danu Turkovi si dojel i druhý zástupce Felbermayru Ricardo Zoidl.
„Ricardo se pak pokusil o sólo akci v posledním asi minutovém kopečku, ale neměl šanci,“ doplnil Dan Turek.
Rozhodující byla početná účast Italů z Bardiani, kteří tu měli sprintera Filippa Fiorelliho, který před týdnem na GP Adria Mobil dospurtoval druhý. Takže díky jejich tempu a práci skupina bez potíží dojela až do cílového prostoru.
„Coop se spíše vezl, nechával to na Bardiani, takže v závěru měli jednak sílu a jednak lidi na kvalitní závěr. Měli nejlepší vlak a početní převahu zúročili,“ říká Dan Turek.
Jeho 6. místo je určitě úspěchem: „Udělal jsem v závěru menší chybu, což mě stálo dvě tři pozice, ale s ohledem na mé sprinterské schopnosti je 6. místo pěkné,“ zhodnotil své umístění Dan Turek.
„Dobré bylo, že se nám vyhnuly pády i defekty, bohužel v ujeté skupině jsme nikoho neměli a Tomáše Bártu jsme dopředu už nedostali,“ říká Petr Kaltofen, sportovní ředitel Topforex ATT Investments, týmu, z něhož ve druhé skupině se ztrátou 2:27 min. kromě Bárty dojeli ještě Jiří Petruš, Matúš Štoček a Karel Tyrpekl.
Čtyři kluky ve druhé, nejpočetnější skupině měl i Tufo Pardus Prostějov: Jakuba Hníka, Pavla Grubera, Filipa Řehu a Pavla Grassleho.
„Danu Baborovi první kopec dost nechutnal, ale dostali jsme ho zpátky do hlavní skupiny, kde jsme měli tři kluky. Do odjeté už se žádný z našich závodníků nedostal. Někdy bych od kluků čekal trošku víc odvahy a síly útočit. Na druhou stranu jde o první závod po dlouhé době, kluci se musí rozjet, takže doufám, že v etapáku, který startuje ve čtvrtek, alespoň na nějaké dílčí úspěchy dosáhneme. Máme dva kluky, Jakuba Hníka a Pavla Grubera, kteří mají dobré předpoklady být konkurenceschopní v kopcovitém terénu, tak uvidíme, jak se nám bude dařit“ zhodnotil závod a vyhlídky do dalšího šéf Tufo Pardus Prostějov Michal Mráček.
O tom, že závod byl náročný a závodilo se agresivně, svědčí i to, že 40 lidí dojelo do cíle po limitu.