Loni na Czech Tour poprvé zavítalo hned osm worldtourových týmů. Můžeme tedy hovořit o neustálém vzestupu největšího tuzemského závodu?

Stoprocentně. Pokud ale mám být upřímný, tak jsme se loňským rokem trošku předběhli. Udělali jsme totiž moc velký skok. Příležitost se naskytla a my ji využili, ale zároveň jsme věděli, že je to neudržitelné. V rámci kategorie 2.1 byl minulý ročník z pohledu startujících týmů mimořádně povedený, ale bude strašně těžké na něj navázat.

Loni nám velmi vyhovoval kalendář. Letos je však situace úplně jiná. Uchopit závod z hlediska data je asi ta nejtěžší věc v celém cyklistickém kalendáři. Pracovali jsme na tom půl sezóny a vyšlo z toho datum, které sice můžeme odvysílat na Eurosportu, ale zároveň kvůli němu nemůžeme přitáhnout tolik špičkových týmů. V červenci se totiž kromě Tour de France téměř žádné další závody nekonají, a pak se jich během srpna rozběhne hned několik najednou, včetně Vuelty, což pro nás organizátory není vůbec snadné.

_M1N2435a.jpg

Začínáme už pomalu plánovat rok 2026. Musíme vyhodnotit všechny aspekty a případně zvážit i možnost jít proti nějaké Grand Tour. Vidíme to třeba na závodě Okolo Maďarska, který se jede souběžně s Girem, a přesto má silné startovní pole. My jsme však touhle cestou zatím jít nechtěli, ale v budoucnu to nevylučujeme. 

V rozhovoru pro ČT sport v roce 2022 jste uvedl, že chcete, aby se Czech Tour stala generálkou před Vueltou. Platí to stále?

Zatím ano. Trochu jsme s tím kalkulovali, ale je vidět, že pro týmy je těžké nás do kalendáře zařadit. Navíc se nikdy nemůžeme stát plnohodnotnou generálkou Grand Tour, když jsme ve střední Evropě. Zároveň se Czech Tour koná v pokročilejší fázi sezóny, čímž se překrývá se spoustou podobných závodů, ne-li vyšší kategorie.

Co nejvíce brání růstu závodu do ještě prestižnější pozice?

Nyní je pro nás největším kamenem úrazu kalendář. Není snadné najít termín, který by nám dodal klid a prostor na oslovování velkých týmů jenom pro nás. Loňský termín byl ideální, protože se kromě olympiády v podstatě nic jiného nejelo, a my tak byli v lepší pozici. Nicméně dostávám zprávy od týmů, které už odmítly účast, že byli z loňského ročníku velmi nadšení. Dokonce i stáje, které startovat nemohly, chtěly, abychom je pozvali příští rok. Většinou tedy narážíme na logistické překážky.

Thomas Gloag-2.jpg

Závodů je opravdu hodně, což je na jednu stranu dobře, protože to ukazuje zájem o cyklistiku a chuť sponzorů investovat. Na druhou stranu to však jde proti způsobu, jakým dnes týmy fungují. Dnes jezdí týmy hodně trénovat do vysokohorských středisek, a to často na úkor menších závodů. Worldtourové týmy mají sice okolo třiceti jezdců, ale v srpnu je třeba pět závodníků zraněných nebo nemocných, takže i v tomto směru je to složitější. Dokud bude tolik závodů, těžko s tím něco uděláme. Vypadly nám některé americké závody a nahradily je zase nové v Evropě. Je to těžká situace a pro nás jako pořadatele není jednoduché se prosadit.

Máte ambici posunout závod do vyšší kategorie?

My už nyní splňujeme podmínky vyšší úrovně, ale čekáme, jak dopadne letošní ročník, a taky na koncept nového kalendáře od UCI – jestli náhodou některé závody nespadnou zpátky do ProSeries. Ale samozřejmě záleží na rozpočtu a sponzorech. Závod se jmenuje Czech Tour, má obrovský dosah – je vysílán živě v televizi, sledují ho statisíce lidí, takže záleží i na podpoře od státu, který má na tom rovněž svůj podíl.

BrychtaJan_Czech_Tour_20240728_140658_D4C_7722.jpg

Zvažujete rozšíření závodu ze čtyř etap na plnohodnotný týdenní podnik?

Tohle je velké téma. Pětidenní formát si ještě dovedu představit, ale sedmidenní závod zatím rozhodně ne, protože těžko sháníme termín i pro čtyřdenní závod. Opět bohužel narážíme na limity kalendáře. Pokud by se změnily podmínky nebo by UCI upravila kalendář, tak bychom se tomu nebránili, ale za současné situace je to nereálné.

Plánujete upravit profil nebo rozložení etap?

Neplánujeme, současný koncept chceme zachovat. Dvě rovinaté etapy a dvě etapy s cílem na kopci, protože usilujeme o to, aby si u nás zazávodili jak vrchaři, tak sprinteři. Snažíme se, aby byl itinerář vyvážený a týmy mohly přivézt všestranné sestavy. Závod je díky tomu atraktivnější a fanoušci tak mají možnost vidět různé hvězdy světového pelotonu.