Úspěch v Českém poháru je jedním z cílů týmu ATT Investments, tak jako to zaznělo na tiskové konferenci této sestavy před startem sezóny 2022. A to mě donutilo podívat se na český závodní kalendář. Je zcela logické, že se české týmy sponzorované českými firmami chtějí prezentovat především na největších českých závodech, ale mají vůbec kde? 

Firmy Elkov, Kasper, ATT Investmens, Chodovar mají zájem být viděni doma a pochopitelně i značky cyklistické jako Tufo, Force, Pardus a angažující se dovozci značek Lapierre, Willier, Stevens a další mají při podpoře českých týmů zájem především o domácí trh.

Jenže nám ubývají závody a pořadatelé. Český pohár býval výběrem těch nejlepších závodů s kvalitními pořadateli. Musím uznat, že kvalitní pořadatelé tu stále jsou, ale kolik jich je?

Už dávno neplatí, že je Český pohár výběrem nejlepších závodů s největší prestiží. Není výběrem pořadatelů, není výběrem metodicky vhodných závodů, tak aby se střídaly závody pro sprintery, klasikáře a vrchaře. Kdo uspořádá nějaký silniční závod pro elitní závodníky, tak se téměř automaticky může přihlásit do Českého poháru. Důvod je jednoduchý, pořadatelů je tak málo, že není z čeho vybírat.

Svazové stránky pro letošní rok uvádějí šest závodů nejvyšší domácí soutěže. Bohužel se už ví, že pořadatelé druhého závodu v Lovosicích akci odvolali. Takže nám zbývá pět závodů. Finále pořádá v Mladé Boleslavi sám svaz. A tak nám zůstávají jen čtyři pořadatelé jednodenních silničních závodů. Pardon, jen tři. Favorit Brno pořádá závody dva, jak Brno - Velká Bíteš - Brno, tak i obnovené Brno - Mikulov - Brno. K tomu ještě zbývají dva mohykáni v Kyjově a Ostravě.

To už přestává být legrace a opravdu je největším nebezpečím pro závodní silniční cyklistiku v České republice nedostatek pořadatelů. Vedle tří pořadatelů etapových závodů jen tři (s Hlohovcem čtyři) pořadatelé jednodenních akcí. A to je extrémně málo. Zcela zoufale chybí i další, klidně menší, regionální závody. A má to jediný důvod, chybí kluby a cyklistické oddíly, které by závody uspořádaly. Kluby jsou základem celé cyklistiky. Na nich cyklistika stojí a bez nich to nepůjde. 

Jestliže cyklokros zatím umírá na nedostatku konkurenceschopných závodníků, tak silnice má namále kvůli nedostatku pořadatelů.