Jaký byl závod kategorie Elite mužů? Jednoznačný. Mathieu van der Poel odstartoval naplno, v první zatáčce byl první a otázkou ihned bylo, zda před sebe v průběhu závodu někoho pustí. Stalo se. Ve druhém kole jel na první pozici Toon Aerts, lídr celkového pořadí světového poháru (Mathieu van der Poel vynechal úvodní dva závody v USA, třetí ve Švýcarsku vyhrál). Jenže už právě ve druhém kole přibližně po 12 minutách závodu se v technických pasážích nizozemský šampion každým šlápnutím najednou více a více vzdaloval svým soupeřům. A nebylo cesty zpět, Mathieu van der Poel měl v cíli třetího kola náskok 19 sekund a dále ho navyšoval až na více než půl minuty, zvolnil pouze v samotném závěru. Stalo se, co téměř každý předpokládal, jako by byl Mathieu van der Poel vítězem už před startem. Díváme-li se na jeho technicky dokonalou jízdu, zdá se, že snad není nic přirozenějšího pro člověka, než šlapat na kole někde na táborských loukách. Jen ve světových šampionátech v posledních letech nachází Mathieu van der Poel přemožitele, Wout van Aert je mistrem světa již tři roky.
O cyklokrosové (nejen) superstar jsme si v Táboře krátce před závodem povídali s marketingovým šéfem společnosti Kalaš Františkem Raboněm, který nemohl na kláních světového poháru chybět. Firma Kalaš už dva roky obléká britskou cyklistickou reprezentaci, v loňském roce nejprve připravili u Kalašů dresy pro belgickou stáj Wanty-Groupe Gobert na Tour de France a v závěru roku podepsali tříletou smlouvu s belgickou stájí Corendon-Circus, v jejíž barvách vítězí Mathieu van der Poel.
Jaký je Mathieu van der Poel kluk? Jak jste ho osobně poznal?
Osobně… není to tak, že bychom byli v nějakém každodenním kontaktu. Přes mladý věk je to již zářící hvězda, v současnosti kombinuje tři disciplíny. Tím je řečeno, že jeho vytížení je opravdu mimořádné, takže možnost k nějakému setkání je vždy spíše na kempech. Právě před chvílí jsem se ve stanu firmy Kalaš bavil s generálním manažerem týmu Corendon-Circus, zval mne, abych se na ně v lednu přiletěl podívat na soustředění, kde Mathieu van der Poel bude s nově vzniklým silničním týmem. Ovšem pořád se bude věnovat cyklokrosovým závodům, v nich je nejúspěšnější. Jak jsem měl příležitost ho poznat, působil na mne hodně profesionálně, a přestože v cyklokrosu dokázal vlastně vše, co se dalo, nemá žádné hvězdné manýry. A má našlápnuto dále a výše.
Mnozí tvrdí, že je nejtalentovanějším cyklistou současnosti…
Stoprocentně. S tím naprosto souhlasím. Spousta lidí má takto zaškatulkovaného Petra Sagana, ale přestože je to výborný technik, a navíc i skvělý showman, takže je hodně vidět, van der Poel je aktuálně jediný, kdo dokáže na nejvyšší úrovni kombinovat cyklokros, silnici i horská kola. Poprvé v cyklistické historii Nizozemska, a nevybavuji si, že by se to někomu povedlo v nějaké jiné zemi, se stal jeden závodník v průběhu jednoho roku mistrem na silnici, v cyklokrosu i v horských kolech. A být mezi nejlepšími dokáže i na evropské a světové úrovni, vždyť kromě světového titulu v cyklokrosu byl druhý na evropském šampionátu na silnici a také třetí na mistrovství světa horských kol, k tomu se podívejte na jeho výsledky ve Světovém poháru horských kol, byl celkově druhý. Víme, jak obrovské jsou rozdíly mezi jednotlivými disciplínami a já nevidím nikoho jiného, kdo by je byl podobně úspěšně schopen kombinovat, do určité míry Zdeněk Štybar v minulosti, jinak většina závodníků se hodně profiluje. Co dokáže Mathieu van der Poel je obdivuhodné.
Mathieu van der Poel je vnukem Raymonda Poulidora, třikrát druhého na Tour de France. Dědeček by asi rád viděl svého vnuka v Paříži na nejvyšším stupni. Nuže, kdy uvidíme van der Poela na TdF?
To je těžké odhadnout. Corendon-Circus se mu snaží zajistit silniční program na další roky, tvoří silniční tým, snad mohu trošičku prozradit, ale myslím, že se to někde objevilo v médiích, Corendon-Circus už dostává pozvánky na takové závody jako je Gent – Wevelgem, Paříž – Roubaix a Okolo Flander. A je zájem dohodnout se s ASO, pořadatelem Tour de France a španělské Vuelty, protože pokud bude van der Poel nadále takto stoupat nahoru, jeho stáj bude žádanější a žádanější.
Vyhraje Mathieu van der Poel?
Vyhraje (není nad to, když Mathieu van der Poel poslouchá Františka Raboně, pozn. red.). Trať mu hodně sedí, stal se na ní hned ve svém prvním roce v kategorii Elite mistrem světa. Když jsem včera sledoval na sociálních sítích Wouta van Aerta, dával najevo spokojenost, že tady poprvé skočil ty těžké překážky, což naznačuje mnohé. Mathieu van der Poel je skáče v pohodě, ta trať mu technicky nedělá sebemenší problémy, takže pokud nedojde třeba k nějakému pádu na startu, nelze jinak, já ho tipuji jako jasného vítěze.
Máte české srdce, pracujete v české firmě, která ovšem sponzoruje nizozemskou hvězdu, velkou tvář společnosti. Jak to máte s fanděním – Mathieu van der Poel, nebo Michael Boroš?
To je komplikované… Vzhledem k tomu, že nemám až vysloveně osobní vztahy ani s jedním, ani s druhým, fandím oběma. Pro nás jako značku je samozřejmě úžasné, že sponzorujeme takovou hvězdu světové cyklistiky, to, že ta hvězda je spojená s českou značkou. Já jsem vždy hrdý na to, nejen v cyklistice, ale v jakémkoli odvětví, když to nějaká česká společnost dotáhne podobně daleko. Česká reprezentace, to je srdcovka, jsem Čech, takže fandím, Jakub Ťoupalík před pár hodinami dosáhl na čtvrté místo v juniorech, paráda. Mathieu van der Poel, nebo Michael Boroš, ve mně se to trochu pere, je to tak fifty fifty, prostě fandím oběma. Kdyby v cílové rovince spurtovali bok po boku, to bych se asi maličko zapotil, kdybych měl na tuto otázku okamžitě odpovědět.
Jaký je Váš pracovní den? Nejen tady v Táboře. A jak vzpomínáte na cyklistickou kariéru?
Náročný, především časově. Je jasné, že je to něco úplně odlišného, než jsem zažíval na kole, to jsem sesedl utahaný, ovšem byla to fyzická únava, nyní je to únava v hlavě. Za jediný den je nutné toho zvládnout opravdu hodně, od emailů přes porady vedení, marketingové a obchodní schůzky. Co se mi na té práci nejvíce líbí – denně mluvím více jak polovinu dne v cizích jazycích. Takže z tohoto pohledu jsem rád, že mám program naplněný, zůstávám v kontaktu s celým světem. Asi nejúsměvnější se mi zdá, že se otočilo, kdo komu volá. Když jsem byl závodník, a já jsem nebyl závodník kalibru velkých hvězd, pokud jsem chtěl smlouvu, musel jsem já volat týmovým manažerům. A najednou je to obráceně, vidím na telefonu, že mi volá Patrick Lefevere nebo jiný cyklistický boss. Je znát, že Kalaš je úspěšná firma na výsluní. Jel jsem sedmkrát grandtour, Cape Epic, mám to silně v paměti, hrozně rád si zavzpomínám, ale není ve mně ani kapka nostalgie, že bych měl nějaké choutky se vracet, současná práce mne prostě baví, přestože je náročná. Ale která práce není.