Podle standardních pravidel časovky družstev se počítá čas čtvrtého v cíli (v případě sedmičlenných a osmičlenných sestav na etapových závodech), zjednodušeně řečeno je tedy potřeba vydržet pohromadě co nejdéle a neztratit čas tím, že čtvrtý už nestačí tempu svých týmových kolegů. Ale pořadatelům ze společnosti A.S.O. se to nezdálo dostatečně atraktivní a vymysleli nový systém, který určuje výsledek celého týmu podle nejrychlejšího závodníka. A každý jednotlivec má vlastní čas do celkového pořadí. 

Ze strategického hlediska je rozhodně zajímavější, když se taková nestandardní týmová časovka jede v kopcích, nebo se na kopci dojíždí, protože ti nejlepší závodníci mohou uhánět do cíle samostatně. Pokud je časovka rovinatá, není důvod, aby před cílem někdo, typicky lídr, ujížděl týmovým kolegům, protože to není rychlejší. 

Úvodní etapa na Tour 2026 se bude dojíždět na vrcholu stoupání v Barceloně, takže bude zajímavé sledovat, jakou taktiku budou jednotlivé sestavy mít. V letošním ročníku Paříž-Nice se jede převážně rovinatý chronometr s jedním stoupáním Pisserotte dlouhým pouze 900 metrů s průměrem 5,6 %. Z vrcholu je to pouze 4,5 km do cíle, takže týmy se určitě neudrží pohromadě, ale početnější sestavy budou mít v klesajícím závěru nepochybně výhodu.

eded0.jpeg

28,4 km dlouhá časovka bude hodně důležitá pro celkové pořadí. V krátkých etapácích mají časovky družstev téměř vždy zásadní vliv na vývoj závodu. Někdy až moc velký, ale to snad nebude případ Paříž-Nice. „Trať jsme ještě neviděli, ale prohlédneme si ji v úterý ráno. Máme tu velmi silný tým, ale dívám se také na Jayco-AlUla, Ineos Grenadiers a Lidl-Trek,“ říká Edoardo Affini, mistr Evropy v časovce a jeden z klíčových mužů týmu Visma-Lease a Bike, v rozhovoru se Sporzou.

„V etapě jako včera jste mohli prohrát Paříž-Nice, dnes můžete tento závod vyhrát,“ myslí si Affiniho týmový kolega Victor Campenaerts. „Na tréninkovém kempu jsme si s celým týmem udělali čas, abychom na časovce družstev zapracovali. Jsem hodně nervózní. Ještě nikdy jsem nebyl před týmovou časovkou tak nervózní jako před dnešním závodem. Bude to velmi důležité,“ dodává zkušený Belgičan. 

20240305PNC0079-A.S.O._Billy_Ceusters.jpg

Pro Vismu je to důležitý den, jezdci jako Campenaerts a Affini musí pomoci svým lídrům Jonasi Vingegaardovi a Matteu Jorgensonovi. Právě Američan je favoritem na zisk žlutého dresu po skončení časovky. Pokud jeho tým vyhraje, trikot bude jeho. Díky bonusům z rychlostních prémií má totiž náskok šesti sekund před svými týmovými kolegy.

Nizozemský tým je největším favoritem, ale před rokem v Auxerre, v podobné časovce, ztratili muži ve žlutých dresech 38 sekund na vítěznou sestavu UAE Emirates. Ta by měla patřit k nejlepším i letos, Joao Almeida, Brandon McNulty, Nils Politt a další jezdci budou určitě silní.

Nezáleží jen na výkonnosti, zvolit správnou techniku střídání a celková souhra týmu je neméně důležitá. Některé celky k tomu přistupují vědecky. „Hrajeme si s délkou trvání každé špice,“ říká Stephen Barrett, trenér týmu Decathlon AG2R La Mondiale. „Naši silní časovkáři pojedou v čele 25 až 30 sekund, slabší časovkáři se budou držet na 6 až 10 sekundách.“

„Pomocí algoritmu vypočítáme ideální plán tempa. Cílem je, aby naši časovkáři byli v cíli úplně zničení a aby ostatní členové týmu skupinu nezpomalovali,“ vysvětluje Barrett. Decathlon nepatří mezi favorizované sestavy, navíc jejich lídr na celkové pořadí Felix Gall je jedním z nejslabších časovkářů v pelotonu. Bruno Armirail bude hlídat, aby Gall nevypadl ze sestavy. 

20240305PNC0074-A.S.O._Billy_Ceusters.jpg

Do časovky nastoupí ve žlutém trikotu Tim Merlier z týmu Soudal Quick-Step. Belgičan chce pomoci svým týmovým kolegům Maxi Schachmannovi a Ilanu Van Wilderovi, kteří jsou určeni za lídry na celkové pořadí. Sám počítá s tím, že dres vedoucího závodníka neudrží. 

Některé týmy už přišly o závodníky, hodně by to mohlo ovlivnit třeba sestavu Jayco AlUla, která se musí obejít bez zkušeného časovkáře Luka Durbridge. Oslabený je také tým Red Bull-Bora-Hansgrohe, který ve druhé etapě přišel o nemocného Dannyho van Poppela. 

3. etapu Paříž-Nice vysílá Eurosport, od 15:45 na druhém programu a od 14:45 na platformě Max.