V Brně se o novém velodromu mluví už dlouho. Současný velodrom u výstaviště měl nahradit nový velodrom v Komárově, jaká je situace nyní?

Myšlenka nového velodromu vznikla v roce 2007 a od té doby je to nakresleno v územní studii a když jsme nastoupili do svých pozic v roce 2016, tak jsme tuto myšlenku začali rozpracovávat. Jenom nám poněkud dlouho trvala formulace zadání technické studie, kterou už teď máme hotovou. Dopravně a bezpečnostně dává velodrom v nové lokalitě velký smysl.

Má na přesun velodromu vliv hokejová Kometa Brno? Která chce nový stadion v místech současného velodromu?

Kometa nemůže stavět nový stadion za Lužánkami z majetkoprávních důvodů, tak se hledalo nové místo a ta lokalita, kde je stávající velodrom, je natolik velká, že se tam nový stadion pro dvanáct tisíc diváku vejde. Je pravda, že to věci možná trochu urychlilo, ale stejně jsme, nezávisle na tom, přesun velodromu plánovali.

Jak bude nový velodrom vypadat? Jaké bude mít parametry? Dva brněnské kluby, Dukla a Favorit, mají trochu jiné požadavky, Dukla chce rychlou dráhu světových kvalit, ale například pro mládež Favoritu by pronájem špičkového velodromu mohl být drahý a nakonec nedostupný. Co jste zohlednili při zadání studie?

Já jsem bývalý sportovec, to znamená, že když pracuji na stavbě nového sportovního stánku, tak do týmu, který vytváří veškeré podklady, vždy pozvu sportovce, kterých se to týká. Favorit i Dukla byly už u formulace zadání studie a potom i u zpracování studie. Takže ten návrh, který dnes máme, je výsledkem společné práce projektantů a klubů. To je důležité vědět. Oba hlavní kluby se na tom podílejí od samého začátku. Studie, kterou máme nyní k dispozici, je konsenzus.

Kdo studii nového velodrmu navrhoval?

Studii vytvářel pan architekt Dokoupil ze společnosti ArchDesign.

Kolik by stavba měla stát?

816 milionů korun včetně daně. Je to opatrná kalkulace a je šance, že ušetříme na způsobu projektování. Ale bude se to ještě soutěžit.

A s kolika diváky se počítá?

Velodrom by měl mít kapacitu 2000 až 2500 diváků. Délka dráhy je 250 metrů, aby odpovídala moderním, současným požadavkům. Všechny parametry umožňují pořádat mezinárodní soutěže. Samozřejmě základním zadáním pro architekta je, aby dráha měla veškeré parametry odpovídající soutěžím UCI. Bez toho by to nemělo smysl stavět.

Kdy by se nová hala mohla otevřít?

Řekněme že v tomto volebním období. Stavět můžeme začít v roce 2020, v optimistické variantě.  

Velodrom by poskytoval i zázemí pro brněnské kluby?

Samozřejmě, počítá se s tím, aby se tam oba brněnské kluby mohly realizovat a kromě sportovního zázemí se tam počítá i se stravováním, ubytováním a ještě je tam i hypobarické centrum, které simuluje vysokohorské prostředí. Kromě toho by se tam měl také přesunout Ústav sportovní medicíny.

Brněnské kluby spadají pod dva resorty, Favorit pod Ministerstvo školství a Dukla pod Ministerstvo obrany, budou se na stavbě velodromu podílet i tato ministerstva?

Paní primátorka, společně s náměstkem pro školství a sport a náměstkem pro investice, byli na Ministerstvu školství a vrátili se s informací, že velodrom, hala pro Kometu a vodácký kanál by se mohly dostat do takzvaných reprezentačních sportovišť. Byly by financovány ze samostatné kapitoly Ministerstva školství.

Jaké jsou další nutné kroky k tomu, aby se výstavba nového velodromu opravdu uskutečnila?

Za studii jsme proinvestovali bezmála tři miliony korun. Ta studie nám dává dobrý základ pro projektování směrem ke stavebnímu povolení. A v tomto případě už vůbec neváháme a pracujeme na zadávací dokumentaci.

Provoz by financoval kdo?

To je ještě hudba budoucnosti, je to předmětem jednání se všemi dotčenými stranami. Udělali jsme i studii provozu a bohudík je velodrom v hezkých černých číslech, neříkám, že bychom na tom nějak masivně vydělávali, to určitě ne, ale je to v černých číslech, což je pro sportoviště důležité.

Bude velodrom otevřen i pro veřejnost? Ve Vídni to za poplatek možné je.

My se nyní soustředíme na projektovou dokumentaci, ta je základ, jakmile ji budeme mít a potažmo i stavební povolení, tak si můžeme říct o finanční prostředky a začneme stavět, to je teď důležité. Až to budeme mít vyřešené a budeme vědět, kdo bude velodrom provozovat, tak se můžeme začít bavit o tom, jak jej provozovat. Ale my jsme tomu otevření a ježdění pro veřejnost je zajímavé. Každý rok o Vánocích připravujeme tři dny otevřených sportovišť zdarma a předpokládám, že se k tomu přidá i velodrom a pokud se to osvědčí, tak tam necháme jezdit i hobíky, samozřejmě.

Brno a jižní Morava jsou historicky silným regionem silniční cyklistiky. Ale v současnosti se zde nekonají žádné významné, mezinárodní závody. Našla by nějaká akce, která by zároveň zpropagovala region, politickou podporu na radnici?

Jakákoliv mezinárodní aktivita tohoto typu by zde podporu našla. Máme na to dokonce samostatnou položku v rozpočtu, deset milionů korun ročně alokujeme na významné sportovní události. Pokud by s e našel někdo, kdo by to zorganizoval, tak pokud splní dotační regule, tak ho samozřejmě rádi podpoříme.


Parametry Velodromu

Dráha bude dřevěná s délkou 250 metrů, pochopitelně splňující předpisy UCI.

Hala bude mít kapacitu 2000 - 2500 diváků. Velikost haly 122 x 92 x 18,5 metru. Zastavěná plocha  10 515 m2. Obestavěný prostor 198 000 m3.

Foto Josef Vaishar