Tak a je to tady. 110. ročník největšího cyklistického závodu světa startuje. Startuje v 350tisícovém Bilbau a protáhne cyklisty okruhem na sever až k pobřeží Kantabrijského moře jako součást Biskajského zálivu, aby je přes kopce severního Španělska vrátil zpátky do největšího města Baskicka.
Není to však poprvé, kdy Stará dáma začíná v Baskicku. V roce 1992 bylo po tři dny centrem město San Sebastian a tehdy své krajany Basky nadchl Miguel Indurain ziskem žlutého dresu.
I letos je na startu Tour řada výborných domácích jezdců, od Alexe Aranbura (Movistar) přes Iona Izagirreho (Cofidis), Mikela Landu (Bahrain) až po toho, kdo se jeví jako jezdec s největším potenciálem Induraina napodobit, tedy Pella Bilbaa (Bahrain). Je to však méně pravděpodobné. V pelotonu jsou jiní borci, kteří jsou většími favority na zisk prvního žlutého dresu tohoto ročníku.
První etapa je totiž profilově dost náročná. Na 182 km čeká 3220 výškových metrů. Úvodních 70 km je dost zvlněných včetně dvou VP 3. kategorie, pak následuje 35 km u pobřeží relativně rovinatých a po nich se trasa zvedá do náročnějších kopců. Je jich pět a gradují směrem k cíli. Trojkombinace v závěrečných 30 km zcela vyřazuje z boje o etapu sprintery a rovnou šanci dává jak vrchařům, tak špičkovým klasikářům, kteří dokáží zvládnout kratší stoupání.
Na 154. km se nachází vrchol vrchařské dvojky (4,2 km á 7,3 %), o 19 km dál vrchařské trojky (2 km á 10 % s nejdelší střední částí mezi 13 - 15 %) a etapu zakončí kilometrový cílový výjezd s průměrným sklonem 5,4 %.
Takže Mathieu Van der Poel (Alpecin-Deceuninck), Wout van Aert (Jumbo-Visma), Julian Alaphilippe (Soudal-Quick Step) či Thomas Pidcock (Ineos Grenadiers)? Nebo rovnou Tadej Pogačar (UAE Emirates) a Jonas Vingegaard (Jumbo-Visma)? Či vítěz nedávného Okolo Švýcarska a čerstvý dánský šampion ze silnice Mattias Skjelmose (Lidl-Trek)? Anebo opravdu mimořádně motivovaný Pello Bilbao? Kandidátů je celá hromada.
Čas startu je stanoven na 12:55 hod., v cíli by se první ze 176 závodníků z 22 týmů měli objevit kolem 17:30 hod.
To jsme napsali dnes ráno. Jak to tedy nakonec proběhlo a dopadlo?
Bezprostředně po startu odjeli Guglielmi (Arkéa), Eenkhoorn (Lotto), Gregaard (Uno-X) a Ferron (TotalEnergies) a po pár kilometrech si je dojel ještě Calmejane (Intermarché). Zasoutěžili si o prémie. Dostiženi byli na začátku závěrečné části etapy, kdy se trasa od moře zvedala opět do vnitrozemských kopců.
Ve stoupání na jedinou vrchařskou dvojku si vlezl na čelo Bjerg (UAE) a pokoušel se to dělat těžké pro konkurenty Pogačara. Ale startovní listina je tak kvalitní, že sice pár lidí odpadlo, ale skupina zůstala velmi početná. Jakmile Bjerg vyvěsil, začali čelo kontrolovat borci Jumbo-Visma, konkrétně Van Baarle.
O prémii si zaspurtovali Powless (EF) a Zimmermann (Intermarché). Věděli, co dělají. Šlo o puntíkatý dres. Prvně jmenovaný byl úspěšnější.
V následném sjezdu došlo k pádu dvou závodníků a jejich jména tedy stála zato. Carapaz (EF) sice po několika minutách vlezl zpátky na kolo, ale s poraněným, krvavým a pochroumaným kolenem, takže jeho pokračování v závodě je spíše nepravděpodobné. Mas (Movistar) už na bicykl nenasedl. Lídři dvou týmů na celkové pořadí jsou vyšachováni už v první etapě!
Skutečné finále tedy přišlo až ve 2km stojce. V úvodu okamžitě akceleroval Großschartner (UAE) a sám byl překvapen, jak snadno všem odjel. Práce pro Benoota (Jumbo). Po rakouském závodníkovi to chvilku zkusil Burgaudeau (TotalEnergies), ale jakmile byl dostižen, rozjel pro Pogačara tempo Adam Yates a stačili mu jen dva další: Vingegaard a Lafay (Cofidis).
Po zdolání vrcholu se na čele zformovala silná 15členná skupina, v níž ale chyběli Van der Poel a Alaphilippe. Z ní ve sjezdu atakoval Adam Yates, kterého si rychle dojel Simon Yates (Jayco). Ve třináctce za nimi jeli čtyři borci Jumbo-Visma a dva z nich, Kelderman a Kuss, pracovali na sjíždění uprchlíků.
Jenže ti jeli tak skvěle, že je nezastavil ani cílový výjezd. Nevypadalo to, že by se dvojčata domlouvala, Adam byl silnější a vyhrál svou první etapu na Tour.
"Ptal jsem se, jestli mám čekat na Tadeje, tým mi dal volnou ruku. Už jsem žlutý dres měl, ale bylo to po potrestání soupeře za přestupek. Dnes je to za zcela jiných okolností a já jsem velmi šťastný. Tadej pochopitelně zůstává lídrem našeho týmu a já jsem tu proto, abych pro něj tři týdny pracoval," řekl v poetapovém rozhovoru Adam Yates.
Ve skupině stíhačů byl na pásce nejrychlejší radující se Pogačar. Z prvního střetu dvou top týmů vyšel vítězně UAE Emirates.
Jenže závod je dlouhý, Jonas Vingegaard neměl problém stínovat Pogačara, takže po první etapě favorizovat UAE před Jumbo-Visma by bylo unáhlené.
Na jednu zásadní otázku jsme ale už dnes dostali dost přesvědčivou odpověď: Tadej Pogačar je i přes předzávodní hrátky typu, že jeho zápěstí není stoprocentí, připraven výborně.
Oba týmy jsou mimořádně silné a jejich lídři nejsilnější. Vypadá to, že se můžeme těšit na super souboj o vavřín nejcennější. A navíc oba borci nejsou jediní na světě ani ve startovní listině, takže ten souboj vůbec nemusíme zužovat jen na dva lidi.