Po včerejší 6. etapě se vykrystalizovalo 23 cyklistů, kteří z pohledu součtu svých časů v dosavadních etapách odskočili od zbytku startovního pole. Mezi průběžně 1. Yatesem a 23. Rollandem byl rozdíl 1:10 min. Byli mezi nimi lídři týmů a v řadě případů záložní lídři.

Ve dvou byli v tomto výčtu z Mitchelton-Scott Yates (1.) a Chaves (7.), z Jumbo-Visma Roglič (2.) a Dumoulin (6.), z Ineosu Bernal (5.) a Carapaz (20.), z Trek-Segafredo Mollema (11.) a Porte (15.), z Bahrainu Landa (13.) a Caruso (22.), z EF Urán (14.) a Higuita (21.), z Movistaru Mas (18.) a Valverde (19.).

Po jednom pak z UAE Pogačar (3.), z Cofidisu Guillaume Martin (4.), z Arkéa-Samsic Quintana (8.), z AG2R Bardet (9.), z Astany López (10.), z Groupama-FDJ Pinot (12.), z Deceuninck-Quick Step Alaphilippe (16.), z Bora-hansgrohe Buchmann (17.) a z BaB Hotels Rolland (23.). 24. v pořadí Bilbao (Bahrain) ztrácel na Rollanda už 1:22 min.

Z předzávodních prognóz tu chyběli Soler (Movistar) +2:40, Aru (UAE) +3:34, Barguil (Arkéa) +5:48, Zakarin (CCC) +12:56, Hirschi (Sunweb) +28:04, Dan Martin (Israel) +39:49. První tři jmenovaní na celkové pořadí od začátku nemířili. 22 letý Hirschi zajel skvěle druhou etapu (2.) a od té doby ztrácí. Je mladý a je pravděpodobné, že na něj tým netlačí. Dan Martin, který byl kandidátem minimálně do top dvacet, bohužel výkonnostně vůbec nestačí. Tým od něj a Hermanse nejspíš čekal víc.

V tomto seznamu byli čtyři cyklisté, kteří soutěží zároveň i o bílý dres nejlepšího mladého jezdce: Pogačar, Bernal (+0:06), Mas (+0:15) a Higuita (+0:34). Pátý Martínez (EF) už ztrácí na průběžně vedoucího Pogačara víc jak 4 minuty a šestý Tejada (Astana) skoro 15 minut. Pogačar a Bernal patří mezi nejužší okruh top favoritů, takže to budou pravděpodobně oni, kdo se utkají souběžně o žlutý i bílý dres.

Do celkové pořadí jednotlivců v boji o žlutý dres už ale určitě nezasáhnou – a většina z nich na Tour ani s tímto cílem nepřijela - týmy CCC (Van Avermaet 25.), NTT (Pozzovivo 28.), Sunweb (Roche 44.), Total Direct (Sicard 36.), Israel (Hermans 61.) a Lotto (De Gendt 97.).

V týmech před dnešní etapou vedl EF (Urán, Higuita, Martínez a Carthy) před Trekem (Mollema, Porte, Elissonde) +:1:16 a Jumbem (Roglič, Dumoulin, Kuss a Bennett) +1:29.

Jedna věc je prestiž, druhá finance. Na prize money na tom byl zatím nejlépe Deceuninck před Jumbem a s odskokem třetí UAE.

­­­­­­­­­­­­­­­__________________________________________________________________________________

Dnešní 168 km dlouhá etapa byla v prvních dvou třetinách hodně zvlněná až kopcovitá, startovalo se v podstatě do kopce a než se cyklisté dostali na přibližně 60. km k rychlostní prémii, museli přejet další tři kopce. Poté následovalo nejdelší stoupání dne, po něm převážně sjezd proložený několika kratšími stoupáními a posledních zhruba 50 km bylo po relativní rovině.

Profilu přizpůsobila taktiku Bora-hansgrohe. Naskládala se v kompletní sestavě na čelo a rozjela ostré tempo, kterým přivedla do potíží nejen Sama Bennetta jedoucího v zeleném dresu. A právě zelený dres na těle Petera Sagana bude pravděpodobně hlavním cílem německého týmu poté, co se před Tour zranilo několik důležitých jezdců na celkové pořadí včele s Buchmannem. Vedení týmu se nechalo slyšet, že všichni postižení pády: kromě Buchmanna i Muhlberger a Schachmann na Tour nastoupí, ale původní cíle bude nutno přehodnotit.

Bora jela hlava nehlava takové tempo ve stoupáních i sjezdech, že i Cosnefroy (AG2R) v puntíkatém dresu měl co dělat, aby si o pár centimetrů připsal vítězství na vrchařské trojce - která se nacházela už na 9. km - přestože s ním nikdo nesoutěžil.

Bora jela takovou hranu, že skutečně zredukovala hlavní skupinu. Přestože za sebou mělo čelo závodu tři kopce, tak na 30. km evidovali průměrnou rychlost 45,7 km/hod. Za čelem se tedy vytvořily dvě další skupiny, přičemž v té první za čelem závodu, kde bylo zhruba 40 lidí, se nacházela osoba z pohledu bodovací soutěže mimořádně důležitá: Sam Bennett. Ten měl k sobě ve skupině sice podporu několika svých týmových kolegů (Jungels, Asgreen) a ti podstupovali souboj na dálku s cyklisty Bory, ale prohrávali: 25 km před prémií měli ztrátu 40 vteřin, po dalších 10 km už 1:10. A jak jim postupně docházela munice, odstup se rychleji zvětšoval, zvláště když se najelo do čtvrtého kopce, který bezprostředně předcházel sjezdu ke sprinterské prémii: 10 km před prémií už činil rozdíl 1:45 min.

Peter však neměl ani tak nic jistého. V první skupině sice nebyli kromě Bennetta ani Ewan (Lotto), Nizzolo (NTT) či Kristoff (UAE), průběžně třetí v bodovací soutěži. Ale v pohodě se v ní držel např. Trentin (CCC), který byl v soutěži o zelený dres na 5. místě, Coquard (BaB), který také sbírá body v dojezdech a na prémiích, a Alaphilippe (Deceuninck), který se mohl snažit kazit dílo Bory-hansgrohe ve prospěch svého spolujezdce Bennetta.

A skutečně Trentin se do souboje s Peterem vydal a o pár centimetrů mu sebral maximální počet bodů. Následně mu Peter něco dost důrazně sděloval. Alaphilippe projel čárou prémie za Coquardem na 4. místě. Peter Sagan se tímto počinem dostal do virtuálního vedení (134 b.) o 5 bodů před Bennetta. Trentin (91 b.) se posunul na 4. a Coquard (85 b.) na 5. místo.

Ztráta druhé skupiny činila v té době 2:15 min. Po prémii se najelo do 15 km dlouhé „trojky“ (3,8%) a Bora, která byla na čele stále v sedmi, nesvěsila. Za stávající situace se rozhodla dojet až do cíle a připravit šanci pro další body ve prospěch Petera Sagana.

Ještě pod vrcholem odjel De Gendt. Ale Bora neměla pochopení. Pomáhat ji začal i BaB Hotels, který ucítil šanci na etapu prostřednictvím Coquarda. Ztráta Bennettovy skupiny narostla 75 km před cílem na 4 minuty.

Jenže De Gendt je příroďák a tvrďák a takového není radno podceňovat. Vzdoroval statečně a dlouho. 40 km před cílem, kdy měl k dobru stále ještě 20 vteřin, se začal o vysoké tempo první skupiny starat Ineos za asistence Jumbo-Visma. A to byl konec De Gendtova snažení.

35 km před cílem to na silném bočním větru rozjel Ineos na terezín a prasklo to na tři díly! Vepředu zůstalo zhruba 40 lidí. Z první patnáctky průběžného pořadí však chyběl Pogačar, Chaves, Mollema, Landa i Porte! Na čele jako když píchneš do vosího hnízda. Najednou je hodně zájemců o maximální tempo: EF, FDJ, Astana to rozjíždí pro své lídry! Skupina s Bennettem daleko vzadu už dávno rezignovala.

13 km do cíle, druhá skupiny už ztrácí přes minutu. V tomhle fofru píchnul z první skupiny Carapaz, počkal na něj Castroviejo. Jenomže na špici FDJ, Astana a Jumbo nepolevují. Jede se maximální tempo. Carapaze pohlcuje druhá skupina, kde pracují domestici UAE a Bahrainu.

A je tu závěr: V první skupině zůstali dva z NTT. Gogl rozjíždí spurt Boasson Hagenovi. Přes Hagena se dere Alaphilippe, ale má mechanické potíže. Hagen je už téměř na pásce. Jenže kdože se to vynořil po jeho pravé straně a zvedá ruce: Van Aert - Jumbo-Visma! Coquard je třetí.

Peter Sagan dojíždí v první skupině na 13 místě. V závěrečném mumraji se totiž v maximální rychlosti střetli boky s Hofstetterem (Israel) a Peter přitom nejspíš vycvakl tretru z pedálu nebo mu spadl řetěz na malý převodník, takže si připsal "jen" 4 body a zítra odstartuje v zeleném s náskokem 9 bodů na Bennetta. Van Aert poskočil v této soutěži už na 3. místo.

Druhá skupina s Pogačarem, kde byl mj. i Roman Kreuziger, přijíždí o 1:21 později. Zítra jde do bílého Bernal.

EF mělo v první skupině tři lidi, kromě Urána a Higuity i Bettiola, takže i zítra pojede se žlutými čísly nejlepšího týmu.

Adam Yates i zítra ve žlutém o 3 vteřiny před Rogličem.

Jan Hirt načetl dalších 15:54 min.

Zítra je na pořadu 141 km dlouhá etapa se třemi vrchařskými prémiemi, z toho jsou dvě jedničky a  jedna hors categorie. Cíl však není na kopci, ale po dlouhém sjezdu z poslední prémie.