Bude to nový vítr v cyklistickém hnutí? Z jeho volební řeči stojí za zmínku dva důležité body obsažené v této větě, která byla zveřejněna na svazových stránkách:
"Nezbytné je podle nového prezidenta zlepšení a zkvalitnění podpory práce s dětmi a mládež, za nezbytné považuje vybudování silného marketingového oddělení."
To, že máme absolutně malou a bohužel stále se zmenšující základnu, je jasný fakt, ale spravit to bude těžký úkol. Pro cyklistického žáčka (13 - 14 let) je organizovaná cyklistika téměř nedostupná. Je stále méně oddílů a ty jsou tak daleko od sebe, takže jen těžko dovolí děvčatům a chlapcům se zapojit do cyklistického sportu.
Oddíly ani nepokryjí dostatečně velkou část populace. Tím pádem nedají šanci ideálně velkému vzorku mládeže k výběru talentů. Cyklistický sport, zejména ten silniční, stojí na silné konkurenci, které lze konkurovat jen prosazením se z co největšího počtu mládežnických cyklistů. To je neoddiskutovatelný fakt platící v hokeji, fotbale a všech velkých sportech.
A protože už nemáme dost velkou infrastrukturu v hnutí, nepomůže nám silný marketing k přilákání dalších adeptů, protože prostě nemají kam přijít. Ostatně to vidíme na sousedním Slovensku, ani devítileté hvězdné působení Petra Sagana, což je neskutečně silný marketing, zatím moc nepomohlo slovenské cyklistice k dalším výrazným talentům.
Silný marketing ale určitě potřebujeme
A to je věc, kterou lze změnit téměř ihned. Nebo ji alespoň posunout v hlavách zodpovědných funkcionářů Českého svazu cyklistiky, tam se na to doposud nehrálo. Cyklistika u nás doma prohrává ve své vlastní propagaci s jinými sporty na celé čáře a prohrává i boj o mládež, základnu, členy... A pochopitelně i komerční partnery.
Když vyjmu část svazového marketingu a vztáhnu ho jen na silniční cyklistiku, na naši nejvyšší soutěž:
Český pohár, naše celoroční nejvyšší soutěž, by měla být tak marketingově silná, aby se dala kvalitně zorganizovat, ale také dala oddílům a týmům šanci získat tolik komerčních/sponzorských peněz, z kterých by zaplatily alespoň 2/3 domácího pelotonu (alespoň 80 jezdců) na úrovni českého průměrného příjmu.
Když to cyklistika nedokáže, tak se nemůžeme srovnávat se sporty, jako jsou volejbal, basketbal, natož s hokejem, nebo dokonce fotbalem.
V současnosti má silniční Český pohár téměř nulovou marketingovou hodnotu a to není dobré.
Pro Petra Marka to bude složitý úkol, navíc je zvolen mimořádnou konferencí jen na jeden rok. Příští rok bude muset obhajovat. Ale vyšlapal disciplínu horských kol na ČSC z nuly a musel se opírat jen čistě o komerční/sponzorské finance, tak je naděje že tímto směrem půjde i silniční cyklistika.
Foto ČSC