Dnešek tedy měl mít rozhodující vliv na konečné pořadí celého etapového závodu. Na 191 km z Krku do Labinu 3600 výškových metrů. Rovin pramálo. Spousta kratších stoupání ještě než se kolem 90. km najelo k jedné z nejpodstatnějších částí, jímž byl víc jak 13 km kopec o průměrném sklonu k 6 %. Navíc jeho nejprudší část se nacházela mezi 8. a 12. km, kde se sklon pohyboval od 6,5 do 9,7 %.
Po ještě delším sjezdu se okamžitě stoupalo na vrchařskou jedničku, dlouhou 5,3 km s průměrem 5 %, jenže její první dva kilometry měli 8 %. Následovalo 50 km nejprve ve zvlněném terénu a poté ve sjezdu k cílové destinaci. Tady 17 km před cílem přišla na řadu vrchařská dvojka: 5,7 km se 4,7 % a maximem v poslední sedmistovce 7,4 %. A poté, co závodníci obkroužili Labin, se do závěru tohoto kopce vrátili a směrem k cílové metě si ho nastavili o 300 metrů se sklonem k 11 % a po dlažbě.
Do etapy vstupovala zhruba třicítka lidí, kteří měli na dohled průběžného lídra závodu. Prvních 7 bylo jen mírně odskočených díky bonifikacím, které v průběhu závodu získali. Dalších 20 ztrácelo 12 sekund. A za nimi bylo ještě několik dobrých vrchařů, kteří mohli mít ambice posunout se někam do první desítky.
Dalo se ovšem účinně spekulovat o tom, že pro některé z nich bude dnešní profil nad jejich možnosti. Což platilo i pro jezdce na prvních místech, včetně Tobiase Andresena (dsm-firmenich), který vlastnil tři ze čtyř dresů. Do této skupiny bylo možno započítat i Pavla Bittnera, průběžně 10. muže celkové klasifikace. Naopak, co se týče českých cyklistů, rostly šance Jakuba Otruby, který před etapou patřil na 22. místě mezi skupinu ztrácející oněch pouhých 12 sekund.
První důležitá akce se odehrála v úvodní části etapy, kdy se do úniku vydala trojice závodníků: Mirco Maestri z EOLO-Kometa, Jonas Abrahamsen z Uno-X a Michal Schuran z ATT Investments. Když se to nepodařilo včera, chtěl Michal získat zelený dres nejlepšího vrchaře zpět dnes.
První dvě rychlostní prémie získal Maestri. Nyní bylo otázkou, zda trojice vydrží do první vrchařské prémie. Šlo o nejvyšší kategorii a nejtěžší kopec celého závodu. Takže se tu bralo hodně bodů. Bohužel stejně jako Michal měl zájem i norský cyklista a prémii získal.
Brzo poté byli muži z úniku dostiženi. V tomto stoupání došlo k prvnímu významnému dělení. Po sjezdu přišla druhá selekce při stoupání na druhou VP, tentokrát první kategorie. A Abrahamsen pokračoval ve sběru bodů. Tady byl třetí a o necelých 20 km dále na vrchařské trojce bral druhé místo.
V součtu mu to po etapě dalo na zelený dres, o jediný bod před Michalem Schuranem. Zítra bude poslední příležitost na vrchařské jedničce, která má vrchol na 27. km. Tím to skončí, protože už žádná další ani v poslední nedělní etapě na programu není.
S ohledem na vývoj závodu začínají mít cenu zlata bonifikační sekundy na prémiích, kde se bere od 3 po 1 sekundu, a v cíli, kde se dá získat 10, 6 a 4 sekundy. Takže nebylo náhodou, že na dnešní poslední RP si to o bonifikace rozdali Ethan Hayter (Ineos) s Nicoló Parisinim (Q36.5) a Nicoló Burattim (Bahrain), protože všichni tři mají ty nejvyšší ambice.
Skupina zhruba třiceti závodníků, kde byl z českých pouze Jakub Otruba, směřovala na cílový okruh, kde se mělo rozhodnout. Prudké cílové stoupání skupinu nadělilo a bylo na rozhodčích, jaké časové odstupy naordinují.
Prvních 12 nakonec obdrželo čas vítěze, jímž byl Matej Mohorič. Jak vidno, nebýt pádu v úvodní etapě, potvrzoval by roli kandidáta číslo jedna na celkové vítězství. V urputném souboji porazil Magnuse Sheffielda, kterému tenhle výkon a bonifikační sekundy stačily na postup do dresu lídra závodu.
Jakub Otruba byl klasifikován v čase vítěze na 8. místě. V průběžném účtování mu to dalo na místo 10. pouhých 8 sekund na Sheffielda. Stejný odstup má dalších šest jezdců srovnaných od 5. do 11. místa. Pouze o jedinou sekundu víc ztrácí na 12. místě Alexander Kristoff (Uno-X). A to je zrovna borec, který v prvních třech etapách posbíral 8 bonifikačních sekund. A v předpokládaných sprinterských koncovkách má ještě dvě šance, pokud pomineme rychlostní prémie.
Bude to tedy ještě hodně zajímavé. Zvláště když Sheffield má k dobru jedinou sekundu na Orluise Aulara (Caja Rural), který je v hladkých sprintech lepší. Sheffield má zase lepší týmovou podporu.
"Přes první dvě vrchařské prémie se oddělila hlavní skupina okolo čtyřiceti lidí a rozhodovalo se potom v cílových okruzích a hlavně cílovém stoupání. Celé se to jelo hodně rychle, tudíž jsem se snažil hlídat si dobrou pozici. Ten cílový kopec byl pro cyklisty s hrubou silou, a tím já nevynikám. Takže s 8. místem jsem maximálně spokojený," řekl po etapě Jakub Otruba.
Jak to vidí s udržením se v první desítce? "Udržet ji chci, takže cílem bude získat nějaké bonifikace na prémiích, které by mě mohly posunout třeba až na 5. místo. Hned zítra by mohla být příležitost, třeba se pokusit odjet v úvodním dlouhém kopci a dojet až k prémiím rychlostním. Uvidíme, jak se to bude dařit. Určitě ambici mám."