Po dvou ročnících monumentu Kolem Flander bez přítomnosti diváků bude Mistrovství světa ve Flandrech balzámem na duši fanouška cyklistiky. Podle Thomase Van Den Spiegela se k trati přijde podívat okolo jednoho milionu diváků: „400 lidí pro nás pracuje na plný úvazek, ale máme také více než 4 000 dobrovolníků na celou osmidenní akci. Očekáváme asi 1 milion návštěvníků."

„Je to o něco větší akce než Kolem Flander. To organizujeme každý rok, ale zabere jen jeden den. Mistrovství světa je osmkrát Kolem Flander za sebou," říká Van de Spiegel pro belgické Radio 1. „K trati teď může přijít každý. Výhodou cyklistiky je, že se koná pod širým nebem a jsme moc rádi, že se na závod může přijít podívat kdokoliv. Ale je to trochu zvláštní. Už jsme si docela zvykli organizovat závod bez publika."

Van Den Spiegel a jeho spolupracovníci ze společnosti Flanders Classics pracují na organizaci světového šampionátu už tři roky: „V roce 2018 jsme řekli, že chceme udělat největší a nejkrásnější Mistrovství světa v historii. Navzdory covidu. A cítím, jak moc tím cyklistika žije. Nejen u nás, ale v celém cyklistickém světě se lidé na toto Mistrovství světa těší. Myslím si, že tímto šampionátem dostaneme Flandry na mapu světa. V televizi bude závody sledovat okolo 300 milionů diváků. Pokud se nepletu, závody se vysílají ve 124 zemích.“

To vše ovšem něco stojí. A není to málo peněz, jak zmiňuje Christophe Impens, místopředseda organizačního výboru. "Došli jsme k provoznímu rozpočtu 21,3 milionu eur. Což je dost. Na tomto šampionátu neproděláme, ale nějaký zisk také očekávat nemůžeme. Například akce pro VIP hosty nám nic nevydělá. Platící VIP jen kompenzují náklady na hosty UCI. A nechtěli jsme být prvním cyklistickým závodem ve Flandrech, který by vybíral peníze od diváků, na tom jsme se rychle shodli.“ 

Celých 13 milionů eur rozpočtu jde z veřejných zdrojů: „Bez podpory Flander bychom to nemohli dělat. Když jsme v roce 2018 předložili naši nabídku, uzavřeli jsme dohodu s vlámskou vládou na částku 13 milionů eur. Za to jsme jim museli dát něco na oplátku. Z finančního hlediska je nejlepší vše organizovat na jednom místě, ale vláda chtěla propagovat vlámská města a ukázat typické vlámské silnice a krajinu. Za hostitelská města jsme vybrali Bruggy, Antverpy a Lovaň, navštívíme také Knokke a Mechelen. A závody jsou typicky vlámské,“ říká Impens pro Het Nieuwsblad. 

Poslední světové šampionáty nebyly z ekonomického hlediska úspěšné. Ve ztrátě skončily šampionáty ve španělské Ponferradě (2014), v americkém Richmondu (2015), v norském Bergenu (2017) a nejspíš i další. V Kataru (2016) ztráty uhradili šejkové a Innsbruck (2018) byl ziskový, ale mistrovství v anglickém Yorkshiru (2019) opět skončilo neúspěchem. Mistrovství světa ve Flandrech má naději, že neskončí velkou finanční ztrátou. I díky návratu diváků k trati.