Vyrovnanost českých týmů umožnila vítězství profesionála Vacka
Prvním postřehem je to, že nadvláda hradeckého týmu Elkov Kasper po několika letech skončila, hradečtí před sezónou omladili a konkurenční ATT Investments posílilo. Jejich řevnivost paradoxně umožnila po několika letech vítězství profesionála ze zahraničního celku, který nemá při domácím šampionátu velkou týmovou podporu. Elkov Kasper se v Tlmačích snažil o nějaký únik, ale jejich taktiku letos eliminoval tým ATT. Jenže ATT vsadil (v českém mistrovství) na špatnou kartu...
Podobné to bylo i v juniorech, kde máme několik dobrých a početných juniorských týmů, ale jejich taktika dala šanci krajánkům bez početné podpory. A tak si dovezli do spurtu jednoho z nejlepších sprinterů světa Kryštofa Krále z Auto Eder a žádný z českých celků titul nezískal.
A v ženském pelotonu naopak uspěla kolektivní převaha jednoho týmu, podobně, jako to známe z minulých let v kategorii mužů. Prostě a jednoduše, konkurence je žádaná a potřeba.
Riskantní sázka ATT na Kelemena
Docela dlouho jsem při konzultacích s redakcí (při komentování vývoje závodu do článku) nevěřil, že by ATT sázelo na "bítešskou" kartu. Obětovali všechno a všechny (Otrubu, Turka, Petruše...) na udržení pelotonu pohromadě ve prospěch závěrečného spurtu. Jenže proti českému poháru ve Velké Bíteši tady byla odlišná konkurence a také cílový kilometr byl mnohem obtížnější profilem a protivětrem a závod byl mnohem delší. V prohlášení ATT zaznělo, že všechno bylo v pořádku, že taktika ATT měla šanci, jen křeč do stehna Pavla Kelemena zhatila týmovou taktiku. Jenže křeče v závěru závodu přicházejí, když je závod pro cyklistu/sprintera příliš těžký, příliš dlouhý. Potom přicházejí křeče, ty nejsou vyvolány smůlou, ale vyčerpáním a tím nedostatkem energie, iontů, minerálů, vitamínů... To je prostě spurt po 230 kilometrech, když se něco v těle sportovce vyčerpá, potom přicházejí křeče. A také proto se v cyklistice jezdí dlouhé závody, monumenty jsou delší než 250 kilometrů. Závod musí prověřit schopnosti cyklisty zachovat si síly do závěru.
Na druhou stranu je třeba ocenit, že si v ATT stanovili taktiku, do posledního kilometru ji perfektně dodrželi, závodníci na čele hlavního pole si vedli výborně a určovali vývoj celého závodu. Odměnou jim je slovenský titul Matúše Štočka.
Saganova arogance
Chování Petra Sagana po skončení závodu bylo nejhorším momentem celého šampionátu. Sagan neodhadl správně dojezd. Šel do závěrečného spurtu ze špatné pozice, nechal jet rychleji pravou stranu a toho využili Vacek a Štoček. A nesmyslně najel do Bitnera, když už prostě neměl prostor kudy předjíždět. Závod by nevyhrál, nevyhrál by pravděpodobně ani slovenský titul. Štoček sice trochu zavíral stopu, ale ne vlnou, jel rovně. A sprinter, když je na špatné pozici a nemá kudy projet dopředu, i kdyby byl dvakrát rychlejší, tak prostě prohrál, protože nemá kudy projet. Byla to pouze Saganova chyba. Pád na cílové pásce zavinil Sagan. Tečka.
I to následné extempore si mohl s nadhledem odpustit. Ohrozil dojíždějící závodníky, nadával Pavlu Bittnerovi, kterého přitom sám shodil a následně nepodal ruku na stupních vítězů Štočkovi a vyčinil i jemu. Závodník s tolika úspěchy na největších závodech světa by se nemusel chovat tak arogantně na domácím šampionátu.
Má být šampionát rovinatý, nebo profilem náročný?
V mnoha diskuzích zaznívalo, že rovinatý okruh v Tlmačích není pro šampionát vhodný a důstojný a mělo by se závodit na těžší trati. Nechápu proč. Jednou to může být tak, podruhé jinak. Také světové šampionáty jsou někdy pro klasikáře a jindy pro sprintery. I silniční závod na olympijský hrách v Paříži bude pro sprintery. Různá náročnost je přirozená a správná. Jen pro čistokrevné vrchaře to u nás nebude nikdy, protože se jezdí na okruzích.
Jak velké město by mělo hostit šampionát?
Vloni se u nás jelo v Mladé Vožici, letos na Slovensku v Tlmačích a zdá se mi, že jsou to příliš malá města na uspořádání akce podobného rozsahu. Cyklistický šampionát by měl růst, aby rostla celá domácí cyklistika. Mladá Vožice má 2 700 obyvatel, Tlmače - osada Lipnik, kde se šampionát pořádal letos, 3 700 obyvatel. A po návštěvě těchto dvou šampionátů se mi zdá, že v obou případech bylo poněkud těsno.
A jak dlouho společně?
Pořádáme společné šampionáty střídavě, jednou na Slovensku, druhý rok u nás. Nejsem si jistý sportovním přínosem, v posledních letech byla pochopitelně marketingovým přínosem účast světové hvězdy Petra Sagana, ale ta letos skončila. V kontextu se společným šampionátem jsem před nějakou dobou napsal, že "rozvod" nastane v případě odlišných sponzorů českého a slovenského svazu cyklistiky. Letos k tomu už částečně došlo, i když oba svazy mají za partnery automobilku Škoda, tak pořadatel tady dal prostor i Mercedesu. To se asi líbit v budoucnu nebude. A já osobně jsem pro samostatné šampionáty, ze sportovního hlediska je to lepší. Dva šampionáty v jednom jsou prostě až moc divné.