První slunečné dny nám připomínají blížící se léto a s ním i plány na odpočinek. Motoristé vyrážejí na delší trasy během tradičních dovolených, při dobrodružných roadtripech nebo třeba i při výletech za cyklistikou. Aktuální průzkum společnosti Continental zjišťoval, jak Češi připravují svá vozidla na dlouhé cesty. Protože je Continental jedním z pěti hlavních partnerů Tour de France, v průzkumu se zajímal i o vztah Čechů k cyklistice a k tomuto nejslavnějšímu cyklistickému závodu.

    Češi a cyklistika

    Češi velmi rádi jezdí na kolech, více než 72 procent dotázaných uvedlo, že jezdí na bicyklu často, nebo alespoň občas. Podle průzkumu vede u nás cyklistika jako nejsympatičtější sport. To uvedlo téměř 78 procent respondentů. Za ní následuje plavání a hokej se 75 procenty. Přímé přenosy nebo výsledky z jednotlivých etap nejslavnějšího cyklistického závodu Tour de France aktivně sleduje téměř polovina dotázaných. Osobně závod navštívilo jen jedno procento respondentů a deset procent by rádo takový výlet podniklo. Je zajímavé, že i přes fenomén Petra Sagana jsou výsledky stejného průzkumu na Slovensku velmi podobné těm u nás. Jako nejsympatičtější sport uvádí cyklistiku přes 80 procent respondentů. Tour de France je však u našich sousedů oblíbenější. Přenosy a výsledky aktivně sledují až dvě třetiny dotázaných a 16 procent Slováků by na závody chtělo vyrazit.

    Příprava na dlouhé cesty

    Před jízdou na delší vzdálenosti si podle průzkumu řidiči v Česku důkladně zkontrolují své vozidlo a nezapomínají při tom na stav pneumatik. Nejčastěji sledovaný parametr představuje optická kontrola poškození pneumatik, kterou provádí vždy nebo alespoň většinou přes 77 procent šoférů. Následuje kontrola správného nahuštění pneumatik (68 procent dotázaných), rovnoměrnost opotřebení (57 procent), správná hloubka dezénu (54 procent). Stav rezervy před cestou kontroluje jen 40 procent dotázaných.

    „Přípravu vozidla na delší cesty není radno podcenit. Jsme rádi, že čeští řidiči jsou zvyklí kontrolovat nejen technický stav svého vozidla, ale nezapomínají ani na stav pneumatik. Tímto zodpovědným přístupem zvyšují bezpečnost svoji i ostatních účastníků silničního provozu,“ uvádí Juraj Ižvolt, ředitel divize marketing Continental Barum s.r.o.

    Pneumatiky a spotřeba paliva

    Právě při jízdách na delších trasách si řidiči potrpí na co nejnižší spotřebu. Ne všichni z nich však vědí, že kromě technických dispozic vozidla mohou spotřebu výrazně ovlivnit i pláště. Podle respondentů mají na spotřebu největší vliv tyto vlastnosti pneumatik: více než 60 procent respondentů správně uvedlo valivý odpor jako nejvlivnější faktor, následoval dezén (42 procent) a poté přilnavost (35 procent). Pozoruhodné je, že 12 procent dotázaných označilo jako veličinu, která nejvíce ovlivňuje spotřebu, brzdnou dráhu, respektive kilometrový výkon.

    „Vhodný typ pneumatik a správný tlak v nich dokáže prokazatelně snížit spotřebu vozidla. Zákazníci by se při jejich výběru měli řídit technickými parametry daného vozu. Kromě toho má na snížení spotřeby přímý vliv i valivý odpor pneumatiky, tedy odpor vzduchu při rotaci a deformaci pneumatik. Technicky vzato jde o ztrátu energie v důsledku tepla, ke které dochází při deformaci pneumatik,“ vysvětluje Aleš Langer z oddělení Zákaznického servisu Continental Barum s.r.o.

    Otázku nižší spotřeby vozidla aktuálně řeší i novinka značky Continental pneumatika EcoContactTM 6 ze série navržené speciálně pro motoristy, kteří jezdí na dlouhé vzdálenosti a dbají na spotřebu paliva a rovněž na životní prostředí. Inženýři se zaměřili na co nejlepší vyváženost všech vlastností: oproti předchozí generaci ContiEcoContactTM 5 má novinka vylepšený valivý odpor o 15 procent, kratší brzdnou dráhu na mokru o 6 procent, zlepšenou přilnavost a ovladatelnost vozidla o 17 procent a kilometrový výkon vyšší o 20 procent. Díky inovativní směsi Green Chili 2.0TM se podařilo snížit emise CO2 stejně jako spotřebu vozidla. EcoContactTM 6 nabízí nejlepší hodnoty EU štítku — valivý odpor i brzdění na mokré vozovce s hodnotou A/A.

     

    * Průzkum agentury STEM/MARK, zadaný společností Continental Barum s.r.o., provedený v období 19. – 27. února 2019 na vzorku 501 respondentů z České republiky ve věku 18 – 70 let.