REGISTRACE ZDE

Rozvoj bezmotorové dopravy je jedno z mála pozitiv, které přinesla celosvětová pandemie covidu-19. Počty cyklistů i pěších výrazně vzrostly i v ČR, na větší změny v infrastruktuře po vzoru zahraničních opatření si ale asi ještě počkáme. K mapování využívání cykloopatření ale může daty o svých cestách přispět i každý účastník Do práce na kole. „Analýzy již vznikly pro Ostravu, Brno, Hodonín a Plzeň, v poslední době se pak ozvalo třeba Ústí nad Labem. S městy spolupracujeme celoročně,“ dodává hlavní koordinátor Do práce na kole Honza Haruda. K příjemnějšímu zapisování cest, a tedy i sběru následně anonymizovaných dat, bude od letoška sloužit i vlastní appka od firmy Ackee. 

Na kole stylově a beze strachu

K akci Do práce na kole každoročně patří i účastnické tričko v originálním designu. Ten letošní vytvořila výtvarnice a komiksová autorka Toy_Box, která je aktuálně nominovaná i na cenu Czech Grand Design. „Můj návrh představuje dívku, možná mladou ženu, která právě opustila město a jede do přírody. Možná je večer, možná ráno a ona za sebou nechává všechny cihlové zdi, muffinky, lattéčka s kamarádkami a papíry velkoměsta. Vychází měsíc a kolem je krajina – krásná a tajuplná,“ popisuje Toy_Box. 

Chtěli jsme, aby hlavní postavou letošního vizuálu byla žena. Jako symbol křehkosti cyklistů a cyklistek v provozu, ale taky jako silná osobnost, která jde trochu proti proudu,“ dodává hlavní koordinátor Do práce na kole Honza Haruda. Výzvy se pravidelně účastní více než 50 % žen a spolek AutoMat se dlouhodobě věnuje i tématu bezpečnosti a strachu na kole v provozu, které ženy podle průzkumů pálí víc než muže. „Holanďané říkají, že ideálem funkčního města je, když se v jeho infrastruktuře cítí bezpečně na kole osmileté dítě i osmdesátiletý důchodce,“ doplňuje Zuzka Poláková z AutoMatu.

Hlavní je pravidelnost

Soutěž hodnotí pravidelnost bezmotorového pohybu a na týmy o 2-5 členech čeká na řada velmi příjemných cen (ty postupně doplňujeme a vlastní ceny mají i jednotlivá města). Výkonnostní kategorie sice AutoMat oceňuje jen symbolicky, ale žebříčky překonaných kilometrů jsou oblíbeným nástrojem přátelského zápolení. Zaměstnavatelé mohou soutěžit také o titul Cyklozaměstnavatel roku.