Primož Roglič v obou časovkách potvrdil pověst velkého favorita a vyhrál. V deváté etapě některé soupeře vyloženě znemožnil. Platí to zejména o Simonu Yatesovi. Britský cyklista byl před startem Gira velmi sebevědomý a pasoval se do role největšího favorita. Jenže nic takového se nepotvrzuje. V úvodní časovce ztratil pouze 19 sekund, ale ve druhé časovce do San Marina zaostal o 3:11. A to neměl žádný technický problém, jako třeba Miguel Angel Lopez, prostě se jen necítil dobře v dlouhém stoupání do cíle.
Po devíti etapách je třeba přehodnotit šance jezdců na celkové vítězství. Roglič má velký náskok a je jasným favoritem, kolik ztrácejí ostatní?
Roglič
Bilbao +1:42
Nibali +1:44
Mollema +1:55
Jungels +2:18
Formolo +2:52
Majka +2:53
Oomen +3:12
Carapaz +3:16
Zakarin +3:32
Yates +3:46
Lopez +4:29
Landa +4:52
Hart +5:08
Tučně jsme zvýraznili závodníky, kteří měli podle nás aspoň trochu reálnou naději na celkové vítězství. A jak vidíte, relativně blízko je pouze Vincenzo Nibali. Zkušený Ital má mnohem více zkušeností a umí připravit velké zvraty. Ve třetím týdnu se mu většinou daří a není pochyb o tom, že je ve špičkové kondici. Obě časovky zvládl nad očekávání dobře. Bude největším soupeřem Primože Rogliče.
"Roglič už několikrát ve stoupáních ztrácel. Loni na Lombardii útočil první a pak měl krizi. Na Tour ve výjezdu Alpe d´Huez byl pořád na mém zandím kole a to jsem měl bolesti po pádu. Na Giru mu zatím vše vyhovovalo," říká Vincenzo Nibali.
"Nemám žádný plán do hor. Uvidíme na silnici, také počasí může být hodně důležité. Cokoliv se může stát až do úplného konce. Vzpomeňte si na Chrise Frooma v roce 2018," dodává.
Jenže žádné dlouhé kopce ještě na trase Gira nebyly a nebezpeční proto můžou být i další. Simon Yates určitě bude útočit, musí, ztrátu má velkou. Ale jen pokud ho nebrzdí nějaký zdravotní problém a nedivili bychom se po jeho špatném výkonu v časovce. I loni vybouchl v závěru Gira, přišel letos výkonnostní výpadek o něco dřív?
Útočit musí také týmy Astana a Movistar. Oba celky mají v pořadí dva závodníky, Astana Bilbaa a Lopeze a Movistar Carapaze a Landu. V obou týmech jsou na tom lépe domestici Bilbao a Carapaz, zatímco lídři se trápí. Lopez a Landa jsou velmi špatní časovkáři a i když jsou skvělí vrchaři, bez aspoň trochu solidní časovky nemůžou závodit o celkové vítězství. Určitě ne proti Rogličovi a Nibalimu ve formě.
Roglič ale nemůže být jen klidný a sebevědomý. Už v prvním týdnu přišel o klíčového horského domestika Laurense De Pluse. Belgický vrchař onemocněl a musel odstoupit. Před startem Gira se zranil zkušený Robert Gesink a Jumbo - Visma už má jen velmi mladé vrchaře Seppa Kusse, Koena Bouwmana a Antwana Tolhoeka. Všichni jsou talentovaní, ale budou stačit na útoky Astany, Bahrainu, Movistaru, Bory a dalších týmů?
Rozhodující etapy
Letos musíme na opravdové hory čekat snad až příliš dlouho. Desátá a jedenáctá etapa jsou rovinaté, pořádný kopec přijde až ve čtvrtek.
12. etapa Cuneo - Pinerolo (158 km)
Na trase je jedno velké stoupání Montoso. To měří 9 kilometrů a v průměru má 9,3 %. Bude hodně náročné, ale vrchol je 32 kilometry před cílem. Velké rozdíly neočekáváme, ale záležet bude na aktivitě vrchařů.
13. etapa Pinerolo - Ceresole Reale (196 km)
Konečně horský dojezd. Bude to opravdu mimořádně těžká etapa s převýšením 4700 metrů. Navíc je cíl vysoko, nad 2000 metrů. Předposlední stoupání Pian del Lupo měří 9,4 kilometru a v průměru má 8,8 %. Cílové stoupání je ze začátku mírné, ale posledních 4,6 kilometru má 9,4 %.
14. etapa Saint Vincent - Courmayeur (131 km)
Třetí v řadě horských etap je mnohem kratší, ale stále se jedná o těžký test vrchařské formy. Colle San Carlo, poslední velké stoupání na trati měří 10 kilometrů a stoupá v průměru o 10 %. Zde se bude dát útočit, ačkoliv je vrchol 25 kilometrů před cílem.
15. etapa Ivrea - Como (232 km)
Tato etapa simuluje klasiku Kolem Lombardie a ta je velmi selektivní, jenže délka 232 kilometry bude bránit větším akcím. V etapovém závodě určitě. Je to spíše den pro uprchlíky.
16. etapa Lovere - Ponte di Legno (226 km)
Královská etapa. Extrémně dlouhá horská zkouška s výjezdem slavných stoupání Passo Gavia (16,5 km, 7,9 %) a Passo del Mortirolo (12,1 km, 10,8 %). Právě Mortirolo je vedle Zoncolanu nejtěžším stoupáním v Itálii, které se pravidelně zařazuje do programu Gira. Závodníci překonají 5500 metrů převýšení, pokud vše nepokazí počasí a sníh. Je totiž možné, že se na Gavii nepojede. V tom případě se mluvilo o dvojí porci Mortirola, ale Mauro Vegni, ředitel Gira, to vyloučil. Náhradní trasa dvakrát přes Mortirolo nepovede.
20. etapa Feltre - Croce d´Aune - Monte Avena (194 km)
Ani poslední horská etapa nebude závodníky nijak šetřit. Převýšení bude 5300 metrů na pěti vrchařských prémiích. Zde se dá změnit hodně a někteří se o to určitě pokusí. Pamatujete na rok 2016 a Nibaliho zmrtvýchvstání?
Foto Bettini, Sirotti