V Kalifornii jste už od minulého víkendu, jaký byl přípravný týden před startem v Sacramentu?
Docela pohodový, nejprve bylo nutné se srovnat s jet lagem. Zajímavou zkušeností byla návštěva ústředí Specialized, přestože jsem tam byl v minulosti už dvakrát. Je znát, jak se firma dále rozrůstá, pozdravili a seznámili jsme se s lidmi, kteří tam pracují. Potěšilo mne, že byla příležitost udělat si nějaké testy, protože tam mají větrný tunel. Vyzkoušel jsem si novou pozici na časovkářském i silničním kole, testoval jsem i další věci, různý materiál, například sedlo.
Plánujete změnu pozice na časovkářském i silničním kole?
Není to tak, že bych něco až zásadně měnil. V poslední době mne občas napadlo, že bych menší změnu udělal, takže jsem byl rád, že jsem si to mohl otestovat, zda by to bylo ku prospěchu, či nikoli. Nechystám se vyhrát mistrovství světa v časovce, ale na etapácích jako je BinckBank Tour, tam bývá časovka alfou i omegou k celkovému vítězství. Když tímto způsobem získám třeba pět wattů, což se nezdá úplně moc, může to být v závěru pět šest vteřin, což je v podobných etapových závodech důležité k lepšímu umístění.
Projel jste si před startem Okolo Kalifornie důležité úseky některých etap? Jistě je pamatujete i z minulých startů.
Protože jsme v Sacramentu, projeli jsme si závěrečný okruh první etapy, já ho znám už z roku 2017, kdy jsem startoval v Kalifornii naposledy. Dojezd jedné etapy je v Morgan Hillu, čehož jsme využili právě, když jsme navštívili Specialized, projeli jsme si závěrečný kopec a sjezd, který je dost technický. Na víc etap jsme se nedostali, už nebyl čas, přece jen, jsou roztahané po Kalifornii.
Sportovní ředitel Peeters říkal, že budete mít v průběhu kalifornských etap určitou volnost. Jak by měla vypadat? Pokus vyhrát etapu?
Ano, pokusit se o výsledek v etapě. Ovšem přiznám se, že nevím, jak na tom jsem, jaká je forma, poslední dny jsem se při tréninku necítil nejlépe. Což znamená, že by pro mne byla Kalifornie spíše rozjezdem po klasikách a startem do druhé části sezony. Po Paříž – Roubaix jsem měl deset dní volno, což je celkem dlouho, potřeboval jsem si odpočinout, dát se fyzicky i psychicky dohromady. Poté jsem měl podařený desetidenní tréninkový blok na Mallorce. Takže uvidíme, jak to půjde, budu Kalifornii brát den po dni, chci se postupně zlepšovat.
Máte už v hlavě vytipovanou nějakou etapu, v níž byste do toho šel?
V páté etapě je lehký brdek přibližně pět kilometrů před cílem, právě tam vidím pro sebe nejlepší možnost z celého závodu. Pokusíme se ale vyhrát hned úvodní etapu, což je spurtérská záležitost, máme v sestavě Fabia Jakobsena, v závěru tam budeme pro něj. Ve druhé etapě se v podstatě stále postupně stoupá k South Lake Tahoe. Třetí etapa vede do Morgan Hill a zdá se, že právě v ní by mohl uspět únik, takže vidím možnost i vyrazit do úniku, což ovšem s naším dresem nebude jednoduché, to nám nikdo nedá zadarmo.
Některé etapy mají spurtérské dojezdy, ale uprostřed stoupání, zvládne to Jakobsen? Jak silný je v kopcích?
Uvidíme, je to mladý závodník z Nizozemska, ještě nemá dost zkušeností s náročnými kopci. V Kalifornii se jezdí celý závod po širokých cestách, to by mu mohlo trošku lépe sedět. Byl se mnou týden na Mallorce, kde jsem s ním objel pár tréninků přes kopce, myslím, že by i těžší etapy mohl zvládnout, že by pro něj ty kopce nemusely být nepřekonatelné.
Nechá si Jakobsen poradit od zkušenějších?
Určitě, ovšem je to Nizozemec a má také svou hlavu. Je spurtér a je výbušný nejen ve spurtech, ví, co chce, což se mi na něm hrozně líbí. Už vyhrál hezké závody, ale je mu teprve 22 let, a ještě bude muset potvrdit, zda z něj vyroste opravdové spurtérské eso.
Proč není v týmu nikdo do celkové klasifikace? Např. Alaphilippe závod v minulosti vyhrál.
Někteří jezdci na celkovou klasifikaci jedou Giro d´Italia a Julian si po vydařeném úvodu sezony potřeboval trochu oddechnout. Asi by mu tedy start v Kalifornii úplně nezapadal do přípravy na další program, na Critérium du Dauphiné a Tour de France. Předpokládám, že si dá nějaké vysokohorské soustředění.
Na Okolo Kalifornie jste už dvakrát startoval, jak na závod vzpomínáte z minulých let?
Já v Kalifornii závodím rád, je tam, dá se říci, pohoda. Bývá to příjemný úvod další části dlouhé sezony, neprožívám tady takový stres. Letos jsou v itineráři tři delší etapy přes dvě stě kilometrů, není časovka, prostě fajn na to, zase začít závodit.
Jaký bude Váš další program, platí start na Critérium du Dauphiné a poté TdF?
Critérium du Dauphiné určitě, dále nevím, Tour de France je stále s otazníkem, těžko nyní říci, uvidí se podle toho, jaká bude forma, selekce pro Tour de France je otevřená.
Jste v týmu jeden z opravdových mazáků, jedete v jeho barvách již devátou sezonu. Pouze dva jezdci jsou v letošní sestavě shodní z roku 2011, kdy jste začínal – Vy a Iljo Keisse. Jaké je Vaše postavení v týmu? Jaké máte slovo?
Asi stejné, jako v předcházejících letech. Není to tak, že tím, že jsem v týmu nejdéle ze všech, že bych měl nějaké větší slovo. U nás v týmu to bývá tak, že se o všech jezdcích posbírají informace a pak se vyhodnocují. Takže to není tak, že bych já řekl bude to tak a tak, a jede se podle mě, to určitě ne.
(Etapy Okolo Kalifornie vysílá denně živě Eurosport 1, první etapu v noci z neděle na pondělí od 1:00.)
Foto Getty Images