Okolo Rumunska se v posledních letech jezdilo v kategorii 2.1, loni byl závod zrušen a letos se vrátil na scénu jako 2.2. Má pět etap a čtyři z nich, pokud bychom je nahlíželi z pozice týmů vyšších divizí, by měly vysoký potenciál dospět do hromadné koncovky. Pouze druhá etapa má cíl na konci přibližně 16km stoupání, přičemž prvních 9 má sklon 6,1% a je tu vypsána vrchařská prémie.

Jenže tady startuje 25 týmů, mezi 17 kontinentálními také ATT Investments a Elkov-Kasper, a zbytek jsou klubové a regionální celky povětšinou z Balkánu plus domácí reprezentace. A v této společnosti přeci jen platí trochu jiná závodnická "pravidla". Projevilo se to hned v úvodní etapě.

455716483_481666284661907_1700413154315083610_n.jpg

Po prvních zhruba 15 km kilometrech úvodní, 167 km dlouhé etapy s celkovým převýšením 1345 metrů, které se odehrály na širokých silnicích, se odbočilo na úzkou cestu do ne příliš dlouhého, ale mimořádně prudkého stoupání. V něm se na čele utvořila skupina o 22 jezdcích (z toho 8 z kategorie U23), a jelikož peloton následně rezignoval, dojela až do cíle a s ohromným náskokem. 

Z téhle skupiny na druhé vrchařské prémii (2 km, 6%) 40 km před cílem odjel Lukáš Kubiš, počkal na Davida Toneattiho z Astany a vytvořený náskok sice těsně, ale přeci jen uhájili až na pásku. Lukáš musel v závěru většinu času tahat špic, ale ani tak neměl sebemenší problém etapu zcela jasně ovládnout.

455519760_481667161328486_3033189152085864183_n.jpg

V samém konci se na dvojici dotahoval zbytek skupiny, z níž poodjel rumunský reprezentant Cristian Raileanu, ale Lukáš si vše spolehlivě pohlídal, spurtovat začal přesně včas a cílem projel s náskokem několika koňských délek.

"Po prvním kopci jsem předpokládal, že se to spojí, přeci jen do cíle zbývalo 130 km. Astana ale měla ve skupině čtyři lidi a náskok narůstal. Na druhé vrchařské prémii jsem nastoupil, počkal na jezdce z Astany a relativně dobře jsme spolupracovali. V závěru už moc tahat nechtěl, takže náskok klesal. Sprint jsem si pohlídal a podařilo se mi získat i dres vrchařský a bodovací. Rozehrané to máme perfektně," okomentoval etapu její vítěz a letošní posila Elkov-Kasper.

Co nás opravňuje mluvit v případě Lukáše o spanilé jízdě? Má za sebou 50 závodních dnů, v nichž získal 352 UCI bodů. Přitom vypočítávat umístění v top deset se ani nechce, protože jich je "nepočítaně". Pódiových, včetně bodovacích a vrchařských soutěží, má dosud v této sezóně na kontě 13, z toho 6 prvenství. V aktuálním rankingu UCI mu patří 13. místo, mezi jezdci z evropských konti týmů je 5. 

455675255_481667291328473_7511803721804917617_n.jpg

V první skupině úvodní etapy Okolo Rumunska dorazil pouze jediný český cyklista, na 16. místě Daniel Turek (ATT Investments): "Po startu odjel v pětičlenné skupině Kašpi, dojeli jsme je pod prvním kopcem. Měl asi kilometr a jeli jsme ho skoro 5 minut. Nahoře zůstalo vepředu něco přes dvacet lidí, mně tam pomohl dostat se Matúš Štoček, a všichni byli tak mrtvý a uvařený, že to nebylo o tom, kdo jede rychleji, ale  o tom, kdo jede pomaleji. Na průběhu se podepsalo extrémní horko, na Garminu jsem měl 3,5 hodiny průměr 40°C."

Jak má Dan, který se v posledních kilometrech pokusil neúspěšně o sólo akci, v dobrém zvyku, podělil se s námi o údaje z TrainingPeaks. Na 960 metrech onoho rozhodujícího stoupání zaznamenal při průměrném sklonu 13,9% čas 4:43 min., průměrné watty 464, což v jeho případě činí 6,11 W/kg, při kadenci 74 otáček. V nejprudší části mu komputer zaznamenal tato čísla: 0,26 km, 18,7%, 1:40 min., 489 průměrných wattů, 6,43 W/kg, kadence 57, rychlost 9,31 km/hod.

455599244_481666951328507_418106127666612602_n.jpg

V tomto výsledkovém "masakru" má devo tým Astany v průběžném pořadí vpředu 4 lidi, německý REMBE Pro Cycling Team Sauerland 3, španělský Illes Balears Arabay Cycling a rakouský Felt-Felbermayr po 2, a deset dalších po 1, vedle Elkov-Kasper a ATT Investments také mj. devo tým Groupama-FDJ, polské Voster a Lubelskije Perla Polski, americký Skyline, rakouský WSA KTM Graz či německý Storck - Metropol.

Elkov-Kasper tady startuje pouze v pěti, s Lukášem Kubišem ještě Jakub Ťoupalík, Matěj Zahálka, Daniel Rubeš a Jakub Kuba. Součet časů tří nejlepších v etapě stačil na 9. místo (+37:54) v týmové soutěži. Sestavu ATT Investments kromě Dana Turka, Honzy Kašpara a Matúše Štočka tvoří ještě Karel Camrda, Šimon Vaníček a Bartosz Rudyk. Součet časů Dana, Matúše a Honzy znamená pro tým průběžné 11. místo (+38:47). U Bartosze podobně jako u 8 dalších závodníků můžeme číst údaj DNF.

Ve čtvrtek je tedy na programu královská etapa s náročným dojezdem na kopec. Závod lze sledovat v přímém přenosu na webových stránkách závodu