Jak už název napovídá, generálním sponzorem letošního ročníku je společnost Kalas Sportswear s. r. o. Seriál zahrnuje 7 závodů včetně Visegrádské 4, která spadá do kategorie UCI 1.2, což zaručuje kvalitnější mezinárodní konkurenci a pro diváky atraktivní podívanou. UCI navíc povolila pro závody Kalas Cupu start kontinentálních týmů ze sousedních zemí.
Kalendář závodů Českého poháru 2018:
- 3. Velká Bíteš – Brno – Velká Bíteš
- 4. Kyjovské Slovácko
- 4. Visegrádská 4 Valtice
- 5. Rokycany
- 6. Blatná
- 8. Ostrava
- 9. Židovice
Závodů Českého poháru je pouze sedm, což je podle představitelů svazu správné číslo, aby si seriál uchoval vysokou prestiž. Podstatné je dostat na start co nejširší špičku, aby se závody příliš nekryly s akcemi UCI (což nepochybně není snadné) a závodníci se na ně mohli co nejlépe připravit.
Na oficiálním představení Kalas Cupu, které proběhlo na tradičním místě, v pražské restauraci U Medvídků, byl i reprezentační trenér Tomáš Konečný: „Pro mne i pro závodníky je Český pohár první liga, tedy naše nejvyšší soutěž. V ní se rozhoduje o nominaci na mistrovství Evropy a světa, především v kategorii juniorů a U23. V závodech Českého poháru mohu vidět závodníky zblízka, podobně jako na některých mezinárodních akcích, kterých se účastníme jako reprezentační výběr. Rozdílná je samozřejmě situace v kategorii Elite, protože máme závodníky, kteří působí v týmech World Tour, v nichž cyklisté celoročně bodují do žebříčku UCI a nominace se odvíjí podle toho, kolik míst si vyjedeme. Ovšem vítěz Českého poháru stoprocentně pojede mistrovství světa, vždyť v loňském roce Josef Černý startoval v Bergenu, z českých podmínek a z českého týmu, a byl platným členem výpravy, motorem, který odtáhl 170 kilometrů na špici. I z Českého poháru je tedy možnost se dostat na MS. Pro mne má Český pohár vedle mistrovství republiky jednu z nejvyšších priorit.“
Bývalý profesionál a v současnosti zástupce společnosti Kalas Sportswear František Raboň se svěřil s plány do budoucna: „Když jsem přestoupil mezi profesionály, už mne Český pohár míjel, existuje pravidlo, že závodníci profitýmů nesmějí na Českém poháru startovat, což nepovažuji úplně za šťastné. Já jsem teď vlastně na druhé straně, ve společnosti Kalas, a snažíme se společně se svazem… Já to teď nechci přes média úplně vzkazovat klukům, protože jsme s nimi o tom ještě nemluvili, ale moje vize je dostat profesionály na start. Prioritou je start národního týmu právě s profesionály, my i oblékáme národní tým. Nedělám si žádné iluze, že bychom měli v jeden den na jeden závod všechny nejlepší, ovšem už jen jednoho dva lídry reprezentačního týmu, už to by hodně pomohlo i organizátorům. Kdybychom něco podobného dokázali domluvit, na úrovni mých osobních kontaktů, firmy Kalas a svazu, to by úroveň závodů hrozně zvedlo, vždyť kdyby například v Blatné jeli Zdeněk Štybar a Petr Vakoč, dovedu si představit, že cyklističtí fanoušci z Prahy, Českých Budějovic, Plzně, by přijeli v daleko větším počtu, než je tomu za současných okolností.“
František Raboň vidí vzor v horských kolech: „Český pohár v silniční cyklistice nepatří do takové kategorie, aby na něm mohli startovat profesionální týmy. Já jsem velkým fanouškem nového prezidenta svazu Petra Marka, on vybudoval Český pohár horských kol, což je pro mne aktuálně vzor, protože na něj jezdí ze sousedních zemí spousta kvalitních závodníků i největší česká hvězda Jarda Kulhavý. Takže jde o postup do vyšší kategorie v rámci UCI, poté můžeme zvát lepší konkurenci, což funguje v pohárech ve Francii, Belgii, Itálii. Když ve Francouzském poháru proti sobě jezdí týmy FDJ, Cofidis, AG2R, vysílá závody Eurosport a jsou vidět. Vlastně to není žádná věda, prostě jednoduchá formule, jen vše musí do sebe zacvaknout. Nemalujme vzdušné zámky, že do pěti let sem na Český pohár budou jezdit profesionálové, ale je vidět na příkladu Petra Marka a horských kol, že to jde. Vždyť ČP horských kol je nesmírně zábavný a má váhu i ve světě.“
Tomáš Konečný se v roli reprezentačního trenéra dívá nejen na kategorii Elite, ale i na tu juniorskou. A výkonnost svých svěřenců si pochvaluje: „Rád bych letos navázal na úspěšný loňský rok, v kategorii juniorů se sešla výborná parta, kluci si dokázali pomoct, věděli o sobě, co je podstatné, dokázali přenést do závodů taktiku, což je největší odměna pro trenéra, když dokáží fungovat jako tým a dostaví se úspěchy.“
Start letošního ročníku Českého poháru v silniční cyklistice se blíží. Již v neděli ve 12:00 hodin se z Masarykova náměstí ve Velké Bíteši peloton vydá na první pohárové kilometry. Závěrečný podnik se odehraje v Židovicích 23. září a je to jeho premiéra v seriálu. Závodníci budou v letošním roce opět bojovat o celkové vítězství v elitní kategorii, v kategorii do 23 let a v soutěži o nejlepšího nováčka a tým.
Foto: Jan Brychta