Danny van Poppel v koncovce druhé etapy Tour Down Under poté, co provedl skvělý leadout pro Sama Welsforda (oba na titulním snímku), mu pomohl ještě jednou, když "jemně" omezil ty, co ho zezadu ohrožovali. Sám dojel setrvačností na 7. místě.
Ovšem poté, co sbor rozhodčích vyhodnotil jeho počínání - na něž nejhlasitěji upozorňoval ten, kdo mohl doufat, že ohrozí v souboji o prvenství Sama Welsforda, tedy Tobias Lund Andresen (Team Picnic PostNL) - jako nedovolené, byl přesunut na konec startovního pole a byla mu udělena žlutá karta.
Sam Welsford poté, co mu Danny van Poppel významně dopomohl k vítězství, aby pak vyfasoval žlutou kartu
Získal tak primát, neboť se stal prvním jezdcem, jemuž v ostrém provozu byla tato sankce udělena. Systém se totiž testoval od srpna 2024 a v tom období bylo rozdáno celkem 31 žlutých karet v 66 závodních dnech.
Čím je tedy Danny van Poppel a případní další hříšníci ohroženi?
Podobně jako ve fotbale je žlutá karta upozorněním, že při opakování dojde už k citelnějšímu postihu, a tím bude vyřazení ze závodů na předem stanovenou dobu.
Přesně je to takto:
Systém žlutých karte platí pro úroveň WorldTour, ProSeries, mistrovství světa, kontinentálních šampionátů a olympijských her. Na základě udělených žlutých karet přichází na řadu suspendace, která začíná vždy následující den po poslední žluté kartě:
- 2 žluté karty v jednom jednodenním závodě nebo v jednom etapovém závodě = diskvalifikace + 7denní suspendace
- 3 žluté karty během 30denního období = 14denní suspendace
- 6 žlutých karet v období 1 roku = 30denní suspendace
Prakticky to ale nebude probíhat jako ve fotbale, kdy by rozhodčí předstoupil před cyklistu a zamával mu žlutou kartou před obličejem. Tato forma varování bude uvedena v komuniké rozhodčích a bude zaslána UCI.
"Červená karta" se udělovat nebude, jelikož samotná diskvalifikace a suspendace už jsou jedním z možných postihů - jako jsou pokuty, ztráta bodů apod. - které mohou rozhodčí udělit během cyklistických závodů.
Žlutá karta může být udělena nejen jezdcům, ale všem osobám patřícím do závodního konvoje, od jezdců až po sportovní ředitele a fotografy.
"Cílem systému je, aby všichni tito lidé byli zodpovědnější, a tím se bude zvyšovat úroveň respektu k pravidlům i k sobě navzájem," uvedla UCI.
Tedy i toto nové opatření má zvýšit bezpečnost, omezit havárie a z nich plynoucí následné zdravotní dopady, které se stávají stále citelnějším průvodním jevem cyklistických závodů.
Zvlášť silný stimul k přijetí nějakých opatření, které zavedení žlutých karet iniciovaly, jsou hromadné karamboly, z nichž vyniká např. "masakr" ve 4. etapě Okolo Baskicka v loňském roce, na níž doplatila odstoupením ze závodu víc než desítka jezdců a několik z nich, včetně Jonase Vingegaarda, Remco Evenepoela a koneckonců i Primože Rogliče déletrvajícími zdravotními následky. Což pak mělo přímé důsledky na mj. výkonnost Vingegaarda při Tour de France.
Dylan van Baarle nedlouho předtím, než po pádu sice projel cílem, ale následné vyšetření potvrdilo zlomenou klíční kost
A právě speciálně pro tým Visma | Lease a Bike byl rok 2024 rokem plným pádů a zdravotních komplikací, kam kromě hororového pádu Jonase Vingegaarda patří těžké pády Wouta van Aerta při Dwars door Vlaanderen a Vuelta a España, zlomená klíční kost Dylana van Baarleho při Criteriu de Dauphiné, dlouhodobější zdravotní komplikace Christopha Laporteho či Ciana Uijtdebroekse.
To byl důvod pro nizozemský tým k provedení důkladného vyhodnocení a zavedení některých opatření, která by měla zajistit, že v roce 2025 to bude v tomto ohledu lepší.
"Všechno se dá nazvat smůlou. Ale myslíme si, že v tom bylo víc než jen smůla," řekl v rozhovoru se Sporzou nový sportovní ředitel Grischa Niermann. A tak se tým pustil do hledání odpovědí. "Snažíme se najít odpověď na tři otázky. Jak můžeme předcházet pádům? Jak můžeme zabránit vážným následkům pádů a zlomenin? A jak můžeme předcházet nemocem?"
A došli k těmto závěrům:
- Závodníci byli podrobeni kognitivním testům s cílem zjistit reakční rychlost a s výstupy se bude následně pracovat
- Bude využíván centrální dispečink, kdy na základě televizních záběrů můžeme jezdce upozornit na nebezpečná místa na trati
- Budeme tlačit na jezdce, aby používali při tréninku světla, jelikož v uplynulém roce došlo i k několika tréninkovým incidentům
- Do tréninkového procesu bude zapojován běh, aby jezdcům zesílily kosti a při pádech se tak nelámaly
Jenomže jak známo čert nikdy nespí a smůla nechodí po horách. Přes tuto snahu a opatření právě jezdec Visma | Lease a Bike Dylan van Baarle získal také primát, když si hned v úvodní etapě TDU při pádu zlomil klíční kost.
Ovšem není jediný, kdo se v průběhu prvních tří etap ocitl na zemi. Z vícero případů zmiňme, že v druhé etapě lehnul a rozdrbal si dres a kraťasy i pozdější vítěz Sam Welsford a ve třetí 16 km před cílem zůstal ležet nehybně na silnici s obličejem na asfaltu Harold Martín López (XDS Astana Team) a cíle se už nedočkal.
"První kontrola neodhalila žádnou zlomeninu ani vážné poranění. Harold je plně při vědomí a spolupracuje, cítí se dobře. Zůstane však v nemocnici kvůli několika dalším kontrolám," uvedl na sociálních sítích tým XDS Astana.
Zatím se tedy bude jak se zdá padat i nadále.